۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
مطالبات اقتصادی استان سمنان از دولت | تقویت زیرساخت‌های تولید مد نظر باشد
بازار در آستانه سفر رئیسی به سمنان گزارش می‌دهد؛

مطالبات اقتصادی استان سمنان از دولت | تقویت زیرساخت‌های تولید مد نظر باشد

سمنان- در آستانه سفر رئیسی به سمنان باید گفت یکی از مهمترین مطالبات این استان تقویت زیرساخت‌های تولید است تا بتوانیم شاهد ارتقای اشتغال و بهره‌وری بخش‌های تولیدی باشیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: رئیس جمهور ایران اسلامی انتهای هفته جاری به استان سمنان سفر می‌کند، سفری که می‌تواند منشأ برکات فراوانی برای استان باشد اما در پس این سفر مطالباتی نیز وجود دارد که می‌بایست از سوی مسئولان و رسانه‌ها در این سفر مطرح شود.

استان سمنان به واسطه داشتن منابع غنی معدنی، صنعتی، زیرساخت‌هایی مانند ۱۹ شهرک و منطقه اقتصادی، کشاورزی و گلخانه‌ها و … مستعد تولید است اما در ده سال اخیر مشکلات عدیده ای در زمینه تولید استان پیش‌آمده که از جمله آنها می‌توان به خشکسالی، فرسودگی ماشین آلات، تحریم، کمبود منابع و مواد اولیه، فقدان بازار برای تولیدات و… اشاره کرد.

تامین آب مورد نیاز تولید
یک کارشناس اقتصادی درباره مهمترین مسائل و مشکلات حوزه تولید استان سمنان که در سفر رئیس جمهور می‌توانند طرح شوند، به خبرنگار بازار، گفت: مقوله تأمین آب یکی از مهمترین مسائل و موانع پیش پای تولید در این استان محسوب می‌شود.

استان سمنان به واسطه داشتن منابع غنی معدنی، صنعتی، زیرساخت‌هایی مانند ۱۹ شهرک و منطقه اقتصادی، کشاورزی و گلخانه‌ها و … مستعد تولید است

سید رضا طباطبایی بیان کرد: خشکسالی و تأمین آب یکی از مهمترین نکات در زمینه تقویت زیرساخت‌های تولیدی در بخش‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی است. کمبود آب از یک سو سبب می‌شود تا سرمایه گذاران رغبت زیادی برای سرمایه گذاری در استان سمنان نداشته باشند از سوی دیگر تولید معادن و کشاورزی را با مخاطرات جدی روبرو کند.

وی افزود: از این منظر است که تأمین آب از خزر به مثابه یکی از مهمترین مطالبات استان سمنان در سفر رئیس جمهور مطرح می‌شود موضوعی که به نظر می‌رسد فقط باز شدن گره آن به دست رئیس جمهور میسر شود لذا مردم و مسئولان استان نمی‌خواهند به راحتی از این امکان طرح مطالبات بگذرند.

مطالبات اقتصادی استان سمنان از دولت | تقویت زیرساخت‌های تولید مد نظر باشد

رفع موانع تولید
این کارشناس همچنین می‌گوید: بوروکراسی اداری و موانع تولید دیگر موضوعی است که بار سنگینی را بر دوش تولید استان سمنان قرار داده است متأسفانه هنوز علی رغم تمام تأکیدات صورت گرفته، سرمایه گذاران به ویژه در شهرستان‌های استان باید روزها و هفته‌ها برای یک استعلام ساده آب و برق معطل بمانند.

طباطبایی بیان کرد: یکی از مطالبات استان سمنان از رئیسی این است که ادارات کل را مجبور کند تا اختیارات شأن دست کم در زمینه استعلام‌ها را به شهرستان‌ها تفویذ و واگذار کنند تا سرمایه گذاران تا به این اندازه اذیت نشوند. سرمایه گذارانی که حتی بسیاری شأن در پس این بوروکراسی، عطای تولید را به لقایش می‌بخشند.

اصلاح ساختار تسهیلات
کارشناس حوزه بانکداری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: تغییر ساختار بانک داری و عوض کردن نگاه مسئولان اقتصادی استان سمنان در زمینه تولید دیگر موضوعی است که باید به آن تاکید کرد.

مرتضی نادریان ابراز کرد: اقتصاد وام محور موجود در استان سمنان یعنی گره زدن همه چیز به تسهیلات بانکی و محدود کردن تمام مشکلات تولید به نقدینگی موضوعی است که ضربات فراوانی را به تولید استان وارد ساخته است.

یکی از مطالبات استان سمنان از رئیسی این است که ادارات کل را مجبور کند تا اختیارات شأن دست کم در زمینه استعلام‌ها را به شهرستان‌ها تفویذ و واگذار کنند

وی با بیان اینکه شاهکاری که رئیسی می‌کند باید این باشد که بانک‌ها از شرایط تکلیفی وام دادن به مشارکت واقعی در تولید تغییر وضعیت بدهند تا از شر وام‌های فله‌ای و دستوری که فقط برای رفع تکلیف داده می‌شوند و در نتیجه دلسوزی و احساس مسئولیتی در آنها نیست راحت شویم، ابراز کرد: این وام‌ها که بانک‌ها را طلبکار و تولید را بدهکار می‌کند، مشکلی را رفع نمی‌سازند.

این کارشناس و بازنشسته یکی از بانک‌های استان سمنان می‌افزاید: در سایه این تفکر است که واحدهای تولیدی مشکل دار استان سمنان به واحدهای تولیدی مشکل دار بدهکار به بانک بدل می‌شوند و خیری در آن به تولید نمی‌رسد.

توجه به روستاها و بازار فروش
یک فعال بازار صنایع دستی و یکی از پایه گذاران استارت آپی حوزه گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره مسائل و مشکلات مطروحه در سفر رئیس جمهور، می‌گوید: ایجاد بازار فروش از جمله دیگر مسائل تولید استان سمنان است امروز بسیاری از تولیدات استان مثلاً تولیدات روستایی بازاری برای فروش ندارد و در نتیجه هر میزان که در تولید موفق باشیم تا زمانی که نتوانیم آنها را بفروشیم مشکلاتمان پابرجا خواهد بود.

حسین عباسی افزود: نمونه بارز این موضوع را می‌توان در لبنیات عشایر سنگسر، تولیدات صنایع دستی دامغان و شاهرود و … مشاهده کرد که علی رغم دارا بودن کیفیت و کمیت خوب، به دلیل فقدان بازار مناسب فروش در مرکز استان حتی پایتخت و صادرات به دیگر کشورها، مغفول مانده‌اند.

وی بیان داشت: توجه به توسعه روستایی از دیگر مسائلی حوزه تولید در استان سمنان است آن هم استانی که بخش قابل توجه ی از جمعیت آن در روستاها ساکن هستند اما امروز شرایط به اینگونه در آمده که شهرها به جای مولد بودن، به مصرف کننده محصولات تولیدی شهرها بدل شده‌اند.

مطالبات اقتصادی استان سمنان از دولت | تقویت زیرساخت‌های تولید مد نظر باشد

تقویت روستاها
این صاحب نظر حوزه اقتصاد روستایی بیان کرد: رئیسی باید دستوراتی بدهد تا بتوانیم برای تولید روستاها شرایط را تسهیل کنیم و در نتیجه جلوی بیکاری و مهاجرت را نیز بگیریم وگرنه با روند کنونی خشکسالی تا ده سال آتی تمام روستاهای شاهرود و دامغان (به عنوان مثالی از شهرستان‌هایی که بیشترین تعداد روستاها را دارند) خالی از سکنه می‌شوند.

عباسی گفت: کشاورزی، جبران خسارات دامداران و کشاورزان در پس سرمازدگی و خشکسالی می‌تواند تحول بسیار خوبی را در زمینه تولید استان سمنان پدید بیاورد. نباید از این نکته غافل شد که کشاورزی است که می‌تواند تولید، دامداری، روستاها و … را سرپا نگه دارد و اگر کشاورزی را از دست دهیم هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را در بخش‌های مختلف مانند غذا، دامداری، صنعت و… از دست می‌دهیم.

کشاورزی است که می‌تواند تولید، دامداری، روستاها و … را سرپا نگه دارد

وی افزود: توجه به گلخانه‌ها مناسب است اما متأسفانه اقتصاد وام محور سبب شده تا تنها حمایتی که از سرمایه گذاران صورت می‌گیرد، در وام خلاصه شود و دقیقاً مشکلی که در صنعت نیز وجود دارد، اینجا در بخش گلخانه‌ها نیز موجود است بهتر است به جای نگاه صرفاً تسهیلات محور، به گلخانه‌ها و مزارع و کشاورزان کود دولتی، بذر دولتی، نهال مقاوم به سرما، پلاستیک و ملزومات، سوخت و … بدهند که بیشترین مشکلات این قشر را شامل می‌شود.

تقویت تولید برای اشتغال و توسعه
در نهایت باید گفت مسائلی مانند تقویت زیرساخت‌های سرمایه گذاری، تقویت شهرک‌های صنعتی، واگذاری زمین به سرمایه گذاران برای ایجاد مشوق، مهارت افزایی کارگران و تکنسین‌ها برای افزایش شانس اشتغال در زمینه تولید و ده‌ها موضوع دیگر از جمله مطالبات مردم استان سمنان در سفر قریب الوقوع رئیسی محسوب می‌شوند اما مجال برای تشریح تمام آنها نبوده و مهمترین این مسائل را مطرح کردیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

از سوی دیگر بسیاری از مشکلات مانند سیستم بانکداری پر اشتباه ما بک شنبه پدید نیامده که یک شبه نیز اصلاح شود و همچنین بسیار از مشکلات مانند نقدینگی، تورم، ارز و … جنبه کشوری دارند و در یک سفر استانی نیز قابل بحث و طرح نیستند درنتیجه سعی کردیم به آنها نیز اشاره نکنیم وگرنه مطالبات مردم استان در بخش تولیدی شاید به ده‌ها مورد برسد.

کد خبر: ۱۱۵٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha