۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
مشاغل خانگی ظرفیتی برای عبور از بیکاری در کرمان| سنگ اندازی پیش پای پیشران ها
بازار گزارش می دهد؛

مشاغل خانگی ظرفیتی برای عبور از بیکاری در کرمان| سنگ اندازی پیش پای پیشران ها

کرمان - کرمان در حالی طبق آمارهای رسمی از وجود ۱۲۰ هزار بیکار رنج می برد که استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی می تواند گامی محکم برای رفع معضل بیکاری در این استان باشد.

بازار؛ گروه استان ها: مشاغل خانگی نقش انکار ناپذیری در رونق اقتصادی و رفع مشکل بیکاری در جامعه بازی می کنند و با بهره گیری از این ظرفیت می توان در راستای حل مشکلات اقتصادی گام برداشت. توسعه و حمایت از مشاغل خانگی منجر به اقتصاد پویا می شود و در کنار آن اثرات اجتماعی مثبتی را هم به همراه دارد.

البته در کرمان که جزو استان های با بالاترین نرخ بیکاری در کشور بوده و جمعیت بیکارانش به ۱۲۰ هزار نفر می رسد، توجه به مقوله مشاغل خانگی می تواند در رفع این معضل بسیار تاثیرگذار باشد آن هم در شرایطی که کرونا تیشه به ریشه بسیاری از مشاغل زده است.

این در حالیست که فعالان حوزه مشاغل خانگی دچار مشکلات عدیده ای از جمله راه پر پیچ و خم دریافت تسهیلات بانکی و مجوزها،  نبود حمایت های کافی از پیشران‌ها و بازاریابی محصولاتشان هستند. البته بحث آموزش نیز در این حوزه بسیار اهمیت دارد و می تواند اثر بخشی این مشاغل و سطح درآمد آن ها را افزایش دهد.

در دریای مشکلات غرق شدیم
زهرا مرادی یکی از کارآفرینان کرمانی است که به بازار گفت: تقریبا ۲۰ سال سابقه کار در زمینه مشاغل خانگی را دارم و در این مدت برای ۲۸ نفر شغل ایجاد کرده ام.

وی گفت: ما در کنار تولیدات انبوه بحث فروش و پخش را هم دنبال می کردیم و در حوزه های مختلفی از جمله انواع برش چوب، ام‌دی‌اف، کابینت و لوازم فرهنگی اعم از گل سازی و پوشاک و... فعال بودیم.

این پیشران توسعه مشاغل خانگی ادامه داد: به دلیل مشکلات کارمان را کوچک کرده و اکنون فقط در حال تولید پوشاک هستیم.

وی گفت: به علت سنگ هایی که پیش پای ما انداخته شد اعم از مشکلات بیمه ای و مالیاتی و هزینه های زیاد مجبور شدیم فعالیتمان را محدود کنیم. زمانی که به عنوان کارآفرین نیاز به حمایت داشتیم متاسفانه در دریای سختی ها غرق شدیم.

اصلی ترین حمایت مجموعه هایی مانند اداره کار، جهاد کشاورزی، کمیته امداد و... وام است که اخذ این تسهیلات دردسرهایی زیادی دارد

فاطمه ابرهیمی یکی از فعالان مشاغل خانگی بیان کرد: اصلی ترین حمایت مجموعه هایی مانند اداره کار، جهاد کشاورزی، کمیته امداد و... وام است که اخذ این تسهیلات دردسرهایی زیادی دارد.

وی گفت: کسی که نیاز به اشتغال دارد در اعتبارسنجی ها از او یک درآمد ثابت و ثبت شده می خواهند ما چگونه باید این مورد را تامین کنیم؟

ابراهیمی بیان کرد: مجوزهایی که برای اشتغال خانگی منظور می شود از لحاظ مکان، تجهیزات و شرایط مطابق با کارگاه است. تامین این شرایط برای یک بانوی خانه دار امکان پذیر نیست. از مسئولان درخواست دارم شرایطی که برای مشاغل خانگی در نظر گرفته اند را بازبینی کنند.

وی اضافه کرد: وام وقتی در کنار توانمندی های دیگر نباشد، فقط یک چاه است نه یک نردبان رشد؛ فقط باعث اضافه شدن بدهی ها می شود.

دغدغه های سیستم بانکی را در نظر بگیریم
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مشاغل خانگی با مشاغل خرد و کوچک تفاوت دارند. مشاغل خانگی تعریف خاص خودش را دارد و نه تنها مشمول بیمه نمی شود بلکه به نوعی معافیت مالیاتی به این دسته از مشاغل تعلق می گیرد.

منوچهر اسلامی ادامه داد: ۳۲۰ شغل خانگی داریم که باید در محیط خانه انجام شوند و در این خصوص بحث کارگاه مطرح نیست.

وی گفت: حمایت های مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط به پرداخت تسهیلات محدود نمی شود بلکه بحث آموزش، بازاریابی، توانمندسازی و حتی اتصال به بازارهای هدف است.

اسلامی بیان کرد: از طرفی ما می توانیم با برگزاری نمایشگاه های فصلی، منطقه ای و شهرستانی نسبت به فروش محصولات مشاغل خانگی اقدام کنیم.

وی در خصوص مشکلات برای اخذ تسهیلات بانکی گفت: باید تا حدودی دغدغه های سیستم بانکی برای بازپرداخت وام ها را در نظر بگیریم. علیرغم این تفاسیر ما از توان آموزشی جهاد دانشگاهی در هر رابطه ای که مشکلاتی را سد راه مشاغل خانگی قرار دارند، استفاده می کنیم.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: شغل خانگی توسط افراد درجه یک خانوار در محیط خانه بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان ایجاد می شود. خدمت رسانی به این دسته از مشاغل علاوه بر توانمندسازی مالی از لحاظ تسهیلات ۴ درصد تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان، بحث آموزش و توانمندسازی و اتصال به بازار فروش این افراد هم بر عهده ما است.

اسلامی بیان کرد: در این رابطه سامانه های مشاغل خانگی را تعریف کردیم که برای ثبت نام مجوز و معرفی به سیستم بانکی برای تسهیلات است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص تسهیلات بانکی اظهار کرد: اگر افرادی بتوانند مجوز فعالیت تولیدی را بگیرند به ازای هر نفری که در خانه ها تحت پوشش قرار می دهند ۱۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله پرداخت می کنیم.

مشاغل خانگی با سه مشکل اصلی نبود درآمد کافی، انحراف تسهیلات یا عدم امنیت شغلی مواجه هستند

وی گفت: رسیدگی به مباحث مشاغل خانگی وظیفه ذاتی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در این رابطه آماده هستیم مشکلات را از طرق مختلفی رفع کنیم.

آموزش و توانمندسازی متقاضیان در دستور کار است
اسلامی بیان کرد: از سال ۸۹ مسئله تسهیلات مشاغل خانگی و صدور مجوزها را در دستور کار داشتیم. مشاغل خانگی با سه مشکل اصلی نبود درآمد کافی، انحراف تسهیلات یا عدم امنیت شغلی مواجه هستند و برای رفع این مسائل برنامه ای را تدوین کردیم تا با مشارکت جهاد دانشگاهی این مشکلات را از طریق آموزش و توانمندسازی رفع کنیم.

وی دو بانک عامل حوزه مشاغل خانگی را «توسعه تعاون» و «رفاه کارگران» اعلام کرد و افزود: این دو بانک متولی پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی هستند.

اسلامی گفت: در بستر فضای مجازی آموزش های جهاد دانشگاهی بارگذاری شده و افراد به صورت غیرحضوری در کلاس های آنلاین شرکت می کنند. در نهایت این افراد را به جامعه متولی توانمندسازی متصل می کنیم، همچنین بحث اتصال به بازارهای منطقه ای را در دستور کار داریم.

وی در خصوص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: سهمیه کرمان در این زمینه ۲ و ۵۰۰ شغل است که ۸۰ درصد این افراد ثبت نام کرده اند و مرحله آموزش این افراد در حال سپری شدن است. در مرحله بعد اتصال به بازارهای منطقه ای و محلی دنبال می شود. اعتبار لازم در این زمینه تامین شده است.

اسلامی ادامه داد: افراد متقاضی مشاغل خانگی با توجه به مجوز و مهارتی که دارند در سایت مشاغل خانگی ثبت نام می کنند و سپس دستگاه اجرایی متولی صدور مجوز می شود. همچین این افراد برای دریافت تسهیلات و توانمندسازی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می شوند.

با توجه به اهمیت مشاغل خانگی نیاز است که مشکلات این حوزه دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد و سنگ از پیش پای فعالان این عرصه برداشته شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha