۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت زا است| دستورالعمل های خلق الساعه ثبات تولید آبزیان را به هم می زند
تولیدکننده خوراک آبزیان در گفتگو با «بازار»:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت زا است| دستورالعمل های خلق الساعه ثبات تولید آبزیان را به هم می زند

رضایی، تولید کننده خوراک آبزیان گفت: از اصلی ترین چالش های صنعت آبزیان دستورالعمل های خلق الساعه است که ثبات تولید را به هم میزند و از سوی دیگر شرایط صادرات را سخت می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید خوراک آبزیان یکی از حوزه های تخصصی است که برای اینکه رضایت پرورش دهندگان این حوزه جلب شود بایستی خوراک تولید شده یکسری استانداردها و آیتم های مشخص بین المللی را دارا باشد.

برای بررسی مسائل پیرامون این محصولات، خبرنگار بازار گفتگویی با «دبیر رضایی» مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه تولید خوراک آبزیان انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*با توجه به اینکه در حوزه خوراک آبزیان پرورش هندگان اصولا با یکسری مشکلات مواجه هستند چه اقداماتی انجام داده اید تا تولیدات شما از نظر کیفی رضایت مشتریان را جلب کند؟
چند سال است بحث اهلیت تولید کننده و سنجش پارامترهای مختلف مطرح شده که به هر کسی مجوز تولید ندهند. به هر حال پارامترهای علمی، پارامترهای مالی و همچنین پارامترهای تخصصی همه در کنار هم باید چیده شود تا یک مجموعه بتواند یک خوراک تخصصی تولید کند و در انتها منجر به بهره وری و بهره مندی آبزی پروران و تولید کنندگان شود.

اگرچه استاندارد خوراک آبزیان تشویقی است اما یک خوراک آبزی باید از نظر مواد اولیه، محتویات، بهره وری در مزارع یکسری استانداردهای کیفی را دارا باشد تا سلامت خوراک تضمین شود

*به طور کلی یک خوراک استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد که مورد پسند پرورش دهندگان قرار بگیرد؟
در ابتدا باید بدانید که استاندارد سازی در بحث خوراک آبزیان جزو استانداردهای تشویقی بوده و شرکت ما در همان ابتدا موفق به اخذ استانداردهای بین المللی و داخلی شده است. با این وجود یک خوراک استاندارد آبزیان از نظر مواد اولیه، از نظر محتویات کلی و در نهایت از نظر استفاده و بهره وری در مزارع، میزان فضولات، میزان FCR پایین و غیره همه پارامترهایی هستند که می تواند در عین اینکه کیفیت خوراک خوب باشد سلامت ماهی و در انتها سلامت خانوار که مصرف کننده آبزیان است را از این طریق تضمین کند.

*از نظر قیمتی و کیفی خوراک آبزیان ایران با نمونه های خارجی چقدر تفاوت دارد؟
امروز با توجه به نرخ ارز و مبالغ بالای قیمت خوراک بسیاری از مجموعه های آبزی پروری و بسیاری از تشکل هایی که در این صنعت دخیل هستند و مراکز تحقیقات شیلاتی، استفاده کننده خوراک تولیدی ما هستند و با نمونه های خارجی مقایسه کرده اند به این نتیجه رسیده اند که ار نظر قیمت و کیفیت مناسب تر است. بنابراین خوراک داخلی آبزیان از نظر قیمتی نسبت به نمونه های خارجی مناسب تر است.

دستورالعمل های خلق الساعه اصلی ترین چالش در مسیر تولید است که هر آن ثبات تولید ما را به هم می زند

*در مسیر تولید با چه چالش هایی مواجه هستید؟
دستورالعمل های خلق الساعه اصلی ترین چالش در مسیر تولید است که هر آن ثبات تولید ما را به هم می زند. یکی از دیگر معضلات ما امروز تامین پودر ماهی است که عمدتا به دلیل کمبود صید است. در انتها نیز گران شدن مواد اولیه باعث می شود خوراک نهایی قیمت بالایی داشته باشد و لذا مشکلاتی برای تولید کننده ایجاد می کند.

*صنعت آبزی پروری ایران چقدر همسو با صنعت آبزی پروری دنیا حرکت می کند؟
از نظر علمی گرایش به مصرف پروتئین های سفید در اولویت است و به هر حال ایرانی ها نیز به این نتیجه رسیده اند که مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند و به سمت و سوی صنایع دریایی و صنایع وابسته به آبزیان بروند. از سوی دیگر صنعت آبزیان در کشور، کارخانجات مرتبط و صنایع تبدیلی رشد چشمگیری داشته که این خود بیانگر نگاه خوب مشتریان نهایی به این صنعت و محصولات آن است.

در راستای بالا رفتن سرانه مصرف آبزیان، علاوه بر فرهنگ سازی صنایع تبدیلی مربوطه نیز باید توسعه یابد

*با همه این تفاسیر آبزیان هنوز هم جایگاهی مانند گوشت قرمز در سبد خانوارها ندارد. دلیل آن چیست و چه راهکاری برای آن پیشنهاد می دهید؟
در این مورد بحث فرهنگ سازی مطرح است. همانطور که غذای اصلی استان های شمال و جنوب کشور آبزیان است در استان های مرکزی، غربی و شرقی کشور نیز بایستی فرهنگ سازی شود. یکی از مباحثی که میزان مصرف آبزیان در خانوارها کم است سختی درست کردن غذا با آبزیان است که در این راستا نیز باید صنایع تبدیلی مربوطه را توسعه بدهیم که مصرف کننده نهایی براحتی محصولات دریایی را استفاده کند و در نهایت منجر به این شود که سرانه مصرف بالا برود.

*شما در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی چه فعالیتی کرده اید؟
در حال حاضر بحث قطعه بندی و سردخانه گذاری جزو یکی از حلقه های اصلی کاری ما است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برداشته شود تا یک ارز یکسان در جامعه جریان داشته باشد و ما نیز بتوانیم بهتر برای تولید و صادرات تصمیم گیری کنیم

*الان وضعیت صادرات خوراک آبزیان چگونه است؟
در بحث صادرات خوراک آبزیان به دلیل دستورالعمل هایی که اخیرا اعلام می شود دست و بال ما بسته شده است. لذا پیشنهادی که از طریق اتاق بازرگانی و صنوف مختلف نیز ارائه شده این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود تا یک ارز یکسان در جامعه جریان داشته باشد و ما نیز بتوانیم بهتر برای تولید و صادرات تصمیم گیری کنیم.

*با توجه به اینکه شما جزو موافقان حذف ارز دولتی هستید، تحلیل تان از پیامدهای این اقدام چیست؟
بله ما موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و یکی از نتایج مثبت این کار این است که همه در بحث رقابت می افتند و لذا مجبور می شوند کیفیت را بالا ببرند و وقتی یکسان شود کسی برنده می شود که کیفیت خوبی داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۵٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha