۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت جدید
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت جدید

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت گذاری دستوری، کنترل نرخ بهره و نرخ ارز، حمایت از تولید، کاهش هزینه تولیدکنندگان از مهم‌ترین انتظاراتی است که فعالان بازار سرمایه از دولت جدید دارند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بیش از ۲ ماه از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و شرایط بازار سرمایه انطور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و همچنان شاهد ریزش شاخص بورس بودیم به نحوی که شاخص کل طی روزهای گذشته اکثرا قرمزپوش بوده است.  

همین افت شدید شاخص و اعتراض سهامداران باعث شد سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور نیز از سخنگوی اقتصادی دولت آقای خاندوزی بخواهد در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم انداز آینده بهتر تبیین شود. رئیسی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به وضع شاخص بازار بورس گفت: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.

پیرو همین دستور ۶صبح روز دوشنبه، باب همایون میزبان جلسه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و چندین هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه بود تا درباره احیای بورس چاره‌جویی کنند. خاندوزی در این جلسه اعلام کرد: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ماه به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. البته با نگاه به کوتاه مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست. وی افزود: وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس توسعه ابزارها، نهادها و ایجاد بازاری شفاف و کارا و پیش‌بینی پذیر است. بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن، خالص تامین مالی دولت از اوراق در دوماه دوره بنده بسیار اندک و ناچیز و در ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است هرچند فضای مجازی پر است از اطلاعات غیردقیق. زین پس هم دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.

رئیس شورای‌عالی بورس در این جلسه گفت: برنامه ما پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر در صنایع بورسی است و به زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد. به دنبال این اظهار نظرات و البته تاکید رئیس سازمان بورس مبنی بر ایجاد ثبات در بازار سرمایه و همچنین افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت های مالی شرکت‌ها، روز دوشنبه شاخص کل بورس سبز شد و روزنه های امید را در بازار و میان سهامداران نمایان کرد.  

انتظارات بازار سرمایه از دولت جدید
در همین باره همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سیاست‌های نادرست دولت گذشته که تاثیر منفی در شاخص کل بورس داشت، اظهار کرد: خوشبختانه آیت الله رئیسی از ابتدای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری همواره از بازار سرمایه حمایت کردند اما با گذشت حدود ۳ ماه تغییر جدی در سیاست‌هایی که برخلاف اصول بازار سرمایه بود ایجاد نشد و برهمین اساس رئیس جمهور دستور پیگیری و اصلاح شرایط را دادند.  

وی ادامه داد: به عنوان نمونه قیمتگذاری دستوری که همه معتقد بوده و هستند که باعث به وجود آمدن شرایط کنونی در بازار سرمایه شده است باید به سرعت اصلاح شود و این در حالی است که رئیس جمهور براین موضوع تاکید کرده‌اند و جزو برنامه‌های وزیر صمت هم بوده است؛ اما در حال حاضر شاهد هستیم هنوز درباره لاتاری خودرو تصمیمی گرفته نمی‌شود و صنایع خودرویی به شدت در حال زیاندهی هستند. از سوی دیگر سخنان وزیر صمت درباره قطع کردن رابطه قیمت‌ها با دلار نشان دهنده وجود همان روحیه گذشته است که همین مساله باعث اعتراض سهامداران و ناامیدی آنها شده است.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: پیرو این این وضعیت و همچنین خروج نقدینگی از بازار، شاخص کل بورس شاهد افت چشمگیری بود که در نهایت منجر به ورود رئیس جمهور به موضوع و پیرو آن هم برگزاری جلسه‌ای میان وزیر اقتصاد و فعالان بازار و هلدینگ‌های بزرگ شد.  

وی با بیان اینکه امیدواریم به سرعت اصلاحات لازم در این بازار صورت گیرد، تصریح کرد: قیمتگذاری دستوری، کنترل نرخ بهره و نرخ ارز، حمایت از تولید، کاهش هزینه تولیدکنندگان از مهم‌ترین انتظاراتی است که فعالان بازار سرمایه از دولت جدید دارند.  

کد خبر: ۱۱۵٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha