۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
جهت بازار سرمایه به چه عواملی بستگی دارد؟
یادداشت؛

جهت بازار سرمایه به چه عواملی بستگی دارد؟

جدای از نوسان های کوتاه مدت جهت بازار سرمایه به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ نرخ بهره اوراق و میزان موفقیت دولت در جبران کسری بودجه و نرخ ارز. این بخشی از یاداشت پویان مظفری کارشناس بورس برای بازار است.

پویان مظفری؛ بازار: با توجه به رشد جدی بازار در سال ۹۹ و اصلاح سنگین آن، پس از مدتی بازار سرمایه به تعادل نسبی رسید که البته این تعادل عموما کفه آن به سمت منفی سنگینی می کرد، در صورتی که از دی ماه پارسال تا امروز بازار را از دو منظر ارزش دلاری بازار و P/E fw بررسی کنیم به نتایج جالبی می رسیم که در ادامه آنها را تشریح می کنیم.
از منظر ارزش دلاری، بازار هیچ وقت بازار انقدر ارزان نبوده و در حال حاضر در ارزانترین سطح خود یعنی ۲۵۰میلیارد دلار قرار گرفته است، از این باب معمولا ارزش دلاری بازار در یک رفت و برگشت بین دو محدوده ی ۲۵۰الی۲۶۰ و ۳۰۰الی۳۱۰ میلیارد دلار بوده که در حال حاضر در کف این محدوده قرار داریم.

در حال حاضر در سطح ۵.۹ قرار داریم که این عدد هم از معمولا بین ۶الی۸ حرکت داشته  پس می توان فهمید که بازار سرمایه تقریبا در کف خود قرار دارد

از منظر P/E fw اگر بازار را بررسی کنیم در حال حاضر در سطح ۵.۹ قرار داریم که این عدد هم از معمولا بین ۶ الی ۸ حرکت داشته (به جز یک برهه که به ۵.۱ رسید آن هم دلیلش رشد قیمت کامودیتی ها در آن برهه و عدم رشد شاخص ساز ها بوده است) پس از این دو باب می توان فهمید که بازار سرمایه تقریبا در کف خود قرار دارد.

با بررسی این دو نسبت و شرایط بازار در این چند وقت اخیر می توان فهمید که عمدتا سهام شاخص ساز و EPS محور رشد داشته اما سهام هم وزن عمدتا کف این ۱۰ماه خود را ازدست داده اند.

پس در برآیند می توان فهمید که بازار در کف خود قرار دارد و سهام هم وزن در کف های پایین تری قرار دارند و خرید آنها به دید میان مدت حقیقتا بدون ریسک است.

اما اینکه از این پس چه می‌شود، جدای از نوسان های کوتاه مدت جهت بازار به دو عامل اصلی بستگی دارد:
۱) آیا دولت برای فروش اوراق نرخ بهره را بالا می‌برد یا نه؟  
۲) آیا دولت در میان مدت موفق به جبران کسری بودجه به هر روشی می‌شود و می‌تواند نرخ ارز را در میان مدت کنترل کند؟

در صورت رشد نرخ بهره برای فروش بیشتر اوراق در کوتاه مدت بازار رشدی نمی کند و اصلاح را تجربه می کند اما برای ادامه دادن فروش اوراق نرخ ها را باید همینطور بالا ببرند که در نهایت احتمالا در اواخر سال ۱۴۰۱ یا اوایل ۱۴۰۲ با تورم شدید روبرو خواهیم شد

با توجه به عدم میل به توافق با طرف غربی دو سناریو برای این دو سوال بیشتر وجود ندارد؛
۱) در صورت رشد نرخ بهره برای فروش بیشتر اوراق در کوتاه مدت بازار رشدی نمی کند و اصلاح را تجربه می کند اما برای ادامه دادن فروش اوراق نرخ ها را باید همینطور بالا ببرند که در نهایت احتمالا در اواخر سال ۱۴۰۱ یا اوایل ۱۴۰۲ با تورم شدید روبرو خواهیم شد.
۲) فروش اوراق در همین چند ماه پیش رو با مشکل روبرو می شود که در این سناریو از انتهای همین سال رشد تورم در بازارهای مالی را خواهیم داشت، مدت زمان این تورم بیشتر اما شیب آن ملایم تر خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha