۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
هزینه 5 هزار میلیارد تومانی تعمیرات نیروگاه ها | بهره برداری از نیروگاه زمین گرمایی در سال آینده
معاون شرکت برق حرارتی در پاسخ به بازار:

هزینه 5 هزار میلیارد تومانی تعمیرات نیروگاه ها | بهره برداری از نیروگاه زمین گرمایی در سال آینده

اسکندری معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اجرای ۱۰۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های کشور، افزود: تعمیر این واحدها حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: برای جلوگیری از قطع برق در  زمستان تعمیرات نیروگاهی امسال با سرعت بیشتری دنبال می شود.

بر اساس آنچه ناصر اسکندری معاون راهبردی شرکت تولید برق حرارتی می گوید هم اکنون تعدادی نیروگاه با ظرفیت ۱۰۴ هزار مگاوات در دست تعمیر است. تعمیراتی که به گفته این مقام مسئول حدود ۵ هزار میلیارد  تومان هزینه دارد.  البته برخلاف حوزه احداث و افزایش ظرفیت  معاون شرکت برق حرارتی به بازار می گوید: برای تامین هزینه های تعمیرات نیروگاه ها در بخش خصوصی و دولتی هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گفته او، بطور میانگین روزانه ۱۰ هزار مگاوات به منظور انجام تعمیرات نیروگاهی از مدار شبکه خارج می شود و این تعمیرات در حوزه‌های مختلف نیروگاه‌های گازی و بخاری صورت می گیرد.

اسکندری همچنین در پاسخ به بازار درباره  وضعیت نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر، گفت: این نیروگاه ظرفیت  پایینی در مقایسه با کل ظرفیت نیروگاه‌های کشور دارد اما پیش‌بینی می‌شود که تا سال آینده امکان بهره‌برداری از این نیروگاه به وجود آید.

۱۲۳ نیروگاه در کشور تنها ۱۶ نیروگاه می توانند مازوت استفاده کنند که از این تعداد هم مخازن مازوت چهار نیروگاه پلمب شده است و در حال حاضر تنها ۱۲ نیروگاه امکان استفاده از مازوت را دارند

در کدام نیروگاه ها مازوت می سوزد
اسکندری مبنی بر اینکه مازوت در چه نیروگاه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با هماهنگی که با سازمان محیط زیست صورت گرفته، مازوت باید تنها در نیروگاه‌هایی که مشکل محیط زیستی ایجاد نمی کند، مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته او، از ۱۲۳ نیروگاه در کشور تنها ۱۶ نیروگاه می توانند مازوت استفاده کنند که از این تعداد هم مخازن مازوت چهار نیروگاه پلمب شده است و در حال حاضر تنها ۱۲ نیروگاه امکان استفاده از مازوت را دارند.

میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای سال تاکنون با افزایش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۲۱۷ میلیون مگاوات ساعت عبور کرده است

استفاده از پساب در نیروگاه ها
معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای سال تاکنون با افزایش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۲۱۷ میلیون مگاوات ساعت عبور کرده است.

اسکندری با اشاره به استفاده از پساب در نیروگاه‌ها گفت: در همه نیروگاه‌ها جهت اصلی بر این است که از آب دست اول برای خنک‌سازی استفاده نکنیم، در برخی نیروگاه‌ها این کار انجام می‌شود. بطور مثال در کرمان، آذربایجان و تهران به دنبال استفاده از پساب برای خنک سازی نیروگاه‌ها هستیم.

به گفته او، میزان مصرف آب در نیروگاه‌ها با توجه به متفاوت بودن آنها متغییر است اما بطور کلی به دنبال کاهش مصرف آب در تمام نیروگاه‌ها هستیم.

لزوم کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز

وی با  بیان اینکه در حوزه سوخت یک همگرایی خوبی بین وزارت نیرو و وزارت نفت صورت گرفته است، گفت: ما در تابستان با پیک برق و در زمستان با پیک مصرف گاز روبرو هستیم اما امسال هماهنگی خوبی صورت گرفته تا در زمان پیک گاز نیز مردم با مشکل مواجه نشوند و باید گفت که اگر مردم حداقل ۱۰ درصد مصرف گاز را کاهش دهند، در هیچ بخش با مشکل تامین سوخت مواجه نخواهیم شد.

او افزود: نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه هزار مگاوات برق تولید می کند که کمک بسیار خوبی به شبکه در زمان پیک بار است.

اسکندری در باره نیروگاه سیریک ادامه داد: ال. سی این نیروگاه باز شده و فعالیت های آن با کشور خارجی شروع شده است. ظرفیت عملی آن هزار و ۲۰۰ مگاوات است که تا دوسال آینده بهره برداری می شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha