۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
کارخانجات خوراک دام و طیور ایلام نیازمند حمایت| تولیدات کفاف نیاز استان نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

کارخانجات خوراک دام و طیور ایلام نیازمند حمایت| تولیدات کفاف نیاز استان نیست

ایلام- مشکلات خشکسالی باعث شده تولیدات ۹ کارخانه خوراک دام و طیور ایلام کفاف نیازهای دامداران استان را ندهد، افزایش تولید در این واحدها نیازمند حمایت دولت است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: با گسترش روزافزون جمعیت دسترسی به مواد غذایی کافی برای همه انسان‌ها اهمیت زیادی دارد، بر همین اساس دامداری و دامپروری به دلیل نقش مهم در تامین مواد غذایی پروتئینی، گوشتی و لبنی یکی از مهمترین بخش‌های هر منطقه محسوب می‌شوند.

ظرفیت کشاورزی و دامپروری در استان ایلام باعث شده این استان نقش مهمی در مواد غذایی پروتئینی، گوشتی و لبنی در کشور داشته باشد.

استان ایلام یکی از قطب‌های مهم دامداری و دامپروری در کشور است، در این زمینه دو میلیون و ۴۰۰ راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد و سالانه بیش از ۲۷ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پی درپی باعث خسارت‌های فراوانی به کشاورزی، دامداری و دامپروری استان شده که لزوم توجه به کارخانه‌های خوراک دام و طیور را بیشتر کرده است.

تولید خوراک دام باتوجه به مسئله خشکسالی، کاهش علوفه در مراتع استان و افزایش بهره وری دام از اهمیت بالایی در استان برخوردار است.

با توجه به بروز خشکسالی‌های متوالی و از بین رفتن بعضی از مراتع طبیعی و تراکم دام بیشتر از ظرفیت در مراتع، توجه به افزایش تولید در کارخانه‌های خوراک دام و طیور ضروری به نظر می‌رسد.

کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور در استان نیازمند توجه ویژه
مدیرعامل کارخانه خوراک دام در ناحیه صنعتی شباب ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این کارخانه خوراک دام در سال ۸۷ و با سرمایه اولیه چهار میلیارد ریال تاسیس شده است.

صفر دوست محمدی عنوان کرد: سه میلیارد ریال نیز میزان اولیه سرمایه در گردش کارخانه بوده است.

به دلیل اینکه مدت دو سال است که خشکسالی در این منطقه حاکم است، عشایر با مشکلاتی از قبیل تامین علوفه در مواجه هستند، بنابراین نیاز است به کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور در استان توجه ویژه ای صورت گیرد تا میزان تولیدات برای تامین نیازهای عشایر و دامداران افزایش یابد

وی با اشاره به اینکه این کارخانه با زیربنای چهار هزار متر زمین، حدود هشت هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری را تحت پوشش دارد، افزود: این خانوارها سهامدار کارخانه هستند و تولیدات کارخانه نیز در راستای خدمات رسانی به قشر عشایر است.

کارخانجات خوراک دام و طیور ایلام نیازمند حمایت| تولیدات کفاف نیاز استان نیست

وی افزود: این کارخانه ظرفیت تولیدات روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ تن و سالانه حدود هفت هزار و ۲۰۰ تن خوراک دام در سال تولید دارد که باعث رونق و اشتغالزایی در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: خریدهای مواد اولیه کارخانه از داخل استان و شامل جو و گندم برای تبدیل به کنسانتره، است.

دوست محمدی عنوان کرد: به دلیل اینکه مدت دو سال است که خشکسالی در این منطقه حاکم است، عشایر با مشکلاتی از قبیل تامین علوفه در مواجه هستند، بنابراین نیاز است به کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور در استان توجه ویژه ای صورت گیرد تا میزان تولیدات برای تامین نیازهای عشایر و دامداران افزایش یابد.

۹ کارخانه صنعتی خوراک دام در استان ایلام فعال هستند
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان ایلام یک هزار و ۳۵۳ طرح صنعتی و نیمه صنعتی دامداری با بیش از یک میلیون راس دام و تولیدی بالغ بر ۱۵۰ هزار تن محصولات مختلف در سال مشغول فعالیت هستند.

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۶ هزار تن خوراک دام تولید شده که از این حدود ۵۰ هزار تن آن مربوط به مرغداران بوده و مابقی آن مربوط به بخش دام بوده است

درخشنده رحیمی افزود: با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف سرانه محصولات پروتئینی، افزایش تولید خوراک دام و طیور در بخش دامداری و دامپروری استان ضروری است.

وی عنوان کرد: دامپروری به عنوان یکی از زیربخش های بخش کشاورزی نقش اساسی در تامین امنیت غذایی و توسعه روستایی دارد.

کارخانجات خوراک دام و طیور ایلام نیازمند حمایت| تولیدات کفاف نیاز استان نیست

وی ادامه داد: ۹ کارخانه صنعتی خوراک دام در استان ایلام فعال هستند که از ضایعات بخش کشاورزی برای تولید کنسانتره دام و طیور استفاده می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: کنسانتره تولید شده مطابق برنامه ریزی به دامدارها تحویل داده می‌شود، اگر دامداری هم به میزان سهمیه کنسانتره اعتراضی داشته باشد همکاران اعتراضات آنها را رسیدگی می‌کنند.

رحیمی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۶ هزار تن خوراک دام تولید شده که از این حدود ۵۰ هزار تن آن مربوط به مرغداران بوده و مابقی آن مربوط به بخش دام بوده است.

با توجه به اینکه دامداری و دامپروری از بزرگترین بخش‌های اشتغالزایی در استان ایلام به شمار می‌رود و معیشت خانوارهای زیادی در استان به این بخش وابسته است، نیاز است در زمینه تامین خوراک دام با توجه به خشکسالی‌های پی درپی توجه ویژه ای شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha