۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
خشکسالی هواشناسی در نواحی مستعد فرونشست زمین پایش می‌شود
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

خشکسالی هواشناسی در نواحی مستعد فرونشست زمین پایش می‌شود

شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان هواشناسی کشور، گفت: خشکسالی هواشناسی بر مبنای شاخص‌های گوناگون در نواحی مستعد فرونشست زمین پایش می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی و سازمان هواشناسی کشور در راستای در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی و با هدف همیاری در حوزه‌های مسئولیتی مشترک در ذیل ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور و بهره‌گیری متقابل از توانمندی، تخصص و تجربه‌های طرفین در زمینه‌های مشترک و تخصصی علوم مرتبط با هواشناسی و زمین‌شناسی و انرژی، تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص بند ظ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور گفت: انتظار ما این بود که ویرایش جدید قانون مدیریت بحران رویکرد پیشگیرانه‌ای را داشته باشد و خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده از سوی این مرکز، در قانون جدید این نگاه را شاهد هستیم. همچنین مرکز تحقیقات به عنوان کانون اصلی اجرای بند ظ ماده ۱۴ در نظر گرفته شد که اقدامات خوبی را تا به امروز به انجام رسانده‌ایم.

وی افزود: تعیین پهنه گسلی شهرها، بررسی وضعیت فرونشست در فرودگاه‌های کشور از جمله اقدامات خوبی بوده که از سوی این مرکز انجام شده است و قطعا برای نقطه عزیمت خوبی کار را پیش برده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی سازمان‌ها معتقد بودند که در بسیاری از موضوعات آنها محور اصلی هستند، ‌تلاش کردیم تا با انجام تعامل و مذاکرات مشترک این مسئله را تبیین کنیم که بحث موضوعات ملی در میان است و برای موفقیت باید نگاه ملی داشته باشیم و خسارات و لطمات را کاهش دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دو سازمان اتفاقات خوبی در راستای اجرای بند ظ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران انجام شود.

گفتنی است بر اساس این تفاهم‌نامه، فراهم‌کردن بستر ستادی، اداری و اجرایی مناسب به‌منظور بهره‌گیری طرفین تفاهم‌نامه از توان تخصصی کارشناسان، تجهیزات، دستگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و امکانات یکدیگر، با هدف ارتقاء سطح همکاری‌های فیمابین و به‌خصوص اجرایی کردن مسئولیت‌های دو مجموعه، ذیل حوزه‌های مسئولیتی مشترک در ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران و سایر موارد مرتبط و موردعلاقه طرفین در چارچوب وظایف سازمانی، اهداف اصلی این تفاهم‌نامه مشترک ۱۱ ماده‌ای است.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، پایش خشکسالی هواشناسی بر مبنای شاخص‌های گوناگون در نواحی مستعد فرونشست زمین، تهیه گزارش تحلیل آب و هوا، خشکسالی و پیش‌بینی فصلی در نواحی مستعد فرونشست زمین، ‌ ارائه گزارش‌های تخصصی سازمان در خصوص چشم‌انداز فصلی بارش در مناطق مختلف کشور و دراختیار قراردادن داده‌های هواشناسی سازمان برای استفاده در پروژه‌های مطالعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی از سوی سازمان هواشناسی کشور پیگیری و اجرایی خواهد شد.

همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز متعهد شده است تا در محورهای بهره‌گیری از دانش فنی «سازمان» در بازبینی قوانین مرتبط با احداث ابنیه (مقررات ملی ساختمان، مباحث ۲۲گانه، آئین‌نامه ۲۸۰۰) و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با توسعه پایدار و آمایش سرزمین (جانمایی شهرهای جدید، احداث شهرک‌های صنعتی) ازطریق ایجاد زمینه‌های مشارکت فی‌مابین در تدوین قوانین و برنامه‌ریزی‌های مذکور، ‌ هماهنگی برای انجام بازدیدهای میدانی در هنگام رخداد فرونشست‌های تأثیرگذار و سایر مخاطرات طبیعی و دراختیارگذاری گزارش‌های فنی تولید شده در «مرکز» در ارتباط با پدیده فرونشست برنامه‌ریزی و اقدام کند.

در همین رابطه، طرفین بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه در خصوص همکاری‌های مشترک در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات سخنرانی‌های تخصصی، سمینارها، همایش‌ها و نشست‌های کارشناسی مشترک در زمینه‌های موردعلاقه و به‌خصوص در حیطه موضوع اقلیم و تغییر اقلیم، مخاطرات جوی و اقلیمی (با تأکید بر  خشکسالی و فرونشست)، ‌ انجام مطالعات در خصوص اثرات تغییر اقلیم بر نیاز انرژی ساختمان‌ها، تبادل تجربه‌ها، اسناد و مدارک علمی- پژوهشی و کتابخانه‌ای طرفین و تهیه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، گزارش‌های فنی و مقالات علمی و پژوهشی مشترک متعهد شده‌اند.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، خاطرنشان می‌شود این تفاهم‌نامه مشترک همکاری از سوی محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سحر تاج‌بخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور امضا شد.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha