۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
بانک مرکزی در پی مدیریت بازار ارز با دلار ۲۷ هزار تومانی!| خاندوزی سهامداران را نجات می دهد؟
«بازار» گزارش می دهد

بانک مرکزی در پی مدیریت بازار ارز با دلار ۲۷ هزار تومانی!| خاندوزی سهامداران را نجات می دهد؟

کارشناسان می گویند؛ مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز بیانگر تلاش این بانک برای تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان است چرا که سیاست گذاریها طوری است که گویا قرار نیست نرخ دلار با شیب تندی کاهشی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت دلار مدتی است در کانال ۲۷ هزار تومان در نوسان است. اگرچه تاکید کارشناسان بر این است که قیمت ارز با رقمی مناسب در بازار تثبیت شود بهتر از این است که نرخ آن برخی روزها کاهشی و بعد از چند روز دوباره سیر صعودی به خود گیرد اما آنگونه که مشخص است، سیاست گذاری های  بانک مرکزی در دور جدید بر این است که قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی که همه قیمت کالا و خدمات از آن تبعیت می کنند در یک محدوده قیمتی به ثبات برسد آن طور که الان مدتی است نرخ دلار در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد و با نوسان اندک همراه است.

اگر در مذاکرات هسته ای برجام در وین توافقی حاصل شود احتمال رفع تحریم ها و رونق گرفتن صادرات که منجر به ارز آوری برای کشور می شود از یک طرف و آزاد شدن منابع ارزی کلان بلوکه شده ایران در برخی کشورها از طرف دیگر می تواند تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ها در این بازار به جای گذارد

انتظار برای کاهش قیمت ها در بازار ارز با از سرگیری مذاکرات برجام
از طرفی اما فعالان اقتصادی و دست اندرکاران بازار ارز همچنان به انتظار روزهای خوش تهیه و داد و ستد ارز با قیمت پایین نشسته اند چرا که به خوبی می دانند اگر در مذاکرات هسته ای برجام در وین توافقی حاصل شود احتمال رفع تحریم ها و رونق گرفتن صادرات که منجر به ارز آوری برای کشور می شود از یک طرف و آزاد شدن منابع ارزی کلان بلوکه شده ایران در برخی کشورها از طرف دیگر می تواند تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ها در این بازار به جای گذارد.

البته خیلی ها به خیال اینکه با پایان یافتن فعالیت دولت روحانی و آمدن تیم جدید اقتصادی دولت رئیسی همچنین انتخاب صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی تحولی خاص آنگونه که منجر به منطقی شدن نرخ ارز در بازار شود اتفاق می افتد اما این طور نشد و اکنون قیمت دلار در بازار در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد با وجودی که نرخ این کالا در برخی روزها حتی به بیش از ۲۸ هزار تومان نیز رسیده است.

اکنون قیمت دلار مدت هاست در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است بنابراین ثبات قیمت ها در بازار ارز مشخص می کند که این بانک نمی خواهد قیمت ها در این بازار با شیب تندی کاهشی و یا افزایش قیمت دلار به بیش از ۲۸ هزار تومان برسد و به دنبال ثبات نرخ ها در بازار ارز است

بانک مرکزی به دنبال تثبیت نرخ ارز در بازار است
آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس خبره بازار ارز در گفتگو با «بازار» درباره آینده نرخ ها در این بازار و ساماندهی آن گفت: به نظر می رسد بانک مرکزی نرخ ارز را در بازار حفظ کرده است یعنی توانسته است با درایت و سیاست گذاری بازار را مدیریت و قیمت ها را مهار کند. البته من بارها گفته ام که خود بانک مرکزی همیشه تعیین کننده قیمت ارز در بازار بوده است طوری که اکنون قیمت دلار مدت هاست در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است بنابراین ثبات قیمت ها در بازار ارز مشخص می کند که این بانک نمی خواهد قیمت ها در این بازار با شیب تندی کاهشی و یا افزایش قیمت دلار به ببیش از ۲۸ هزار تومان برسد.

وی با بیان اینکه ثبات، افزایش یا کاهش نرخ ارز در دست بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی است گفت: رژیم ارزی کشور دارای مشکلات فراوانی است که باید با راهکارهای کارشناسانه به درستی حل و فصل شود. به طور مثال بانک مرکزی که گرداننده بازار ارز است زمانی که قیمت دلار یا سایر ارزها در بازار افزایش می یابد تقصیر رشد قیمت ها در این بازار را به گردن بازار می اندازد از طرفی زمانی که قیمت ها در این بازار سیر نزولی به خود می گیرد، اعلام می کند که سیاست ها ی بانک مرکزی باعث شده تا قیمت ارز روندی کاهشی داشته باشد در حالی که این چنین نیست زیرا خود بانک مرکزی عامل اصلی نوسانات در بازار ارز با تصمیماتی که می گیرد است.

این اقتصاددان اضافه کرد: اکنون در شرایطی که بحث انجام مذاکرات برجام و احتمال ایجاد توافق برای رفع تحریم ها به گوش می رسد، بنابراین قیمت ارز در بازار باید روندی کاهشی به خود گیرد. از طرفی وجود نرخ بالای تورم و انتظارت تورمی به دلیل افزایش روز افزون سطح عمومی قیمت ها در بازار می تواند سیگنالی برای افزایش نرخ ارز در بازار باشد اما هم اکنون  قیمت ارز در بازار مدتی است در یک محدوده قیمتی قرار دارد و بانک مرکزی با مدیریت این بازار نمی خواهد حواشی موجود تاثیری بر نوسان نرخ ارز در بازار بگذارند، بنابراین چنین اقدامی نشان دهنده آن است که نرخ ارز در بازار ثابت بماند.

مدیریت قیمت ها در بازار ارز و ساماندهی این بازار مهم اقتصادی نیازمند اصلاح و برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات درست و اصولی با حفظ جوانب لازم همه شاخص های کلان اقتصادی است، با این حال نباید نرخ ارز در بازار طوری افزایش یابد که دود گرانی آن به چشم جامعه برود و از این راه  دولت و یا تعداد قلیلی منتفع شوند

دود افزایش قیمت ارز به چشم مردم می رود
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: مدیریت قیمت ها در بازار ارز و ساماندهی این بازار مهم اقتصادی نیازمند اصلاح و برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات درست و اصولی با حفظ جوانب لازم همه شاخص های کلان اقتصادی است، با این حال نباید نرخ ارز در بازار طوری افزایش یابد که دود گرانی آن به چشم جامعه برود و از این راه  دولت و یا تعداد قلیلی منتفع شوند.

بغزیان در ادامه به نوسان شاخص ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از بین رفتن سرمایه های مردم در بازار سرمایه نیز نشان از بی توجهی مدیران و دست اندرکاران این بازار دارد که هنوز تصمیمی درست، قاطع و اصولی  برای حل مشکل چنین بازار مهمی که حدود یک هشتم جمعیت کشور با آن سر و کار دارد اتخاذ نکرده اند با این وجود هر روز شاهد افت شدید شاخص ها و بعضا برخی روزها شاهد رونق آن هستیم. این نوسانات سنگین نشان از ناکارآمدی مدیران اقتصادی در مدیریت بازار سرمایه دارد چرا که خاندوزی وزیر اقتصاد با وجودی که قول مساعد داده است که بورس را سامان بخشد اما تا کنون نتوانسته است نسخه شفا بخشی برای شکوفایی این بازار بپیچد.

نرخ ارز به جای اینکه زمینه اقتصادی داشته باشد بیشتر تحت تاثیر مباحث سیاسی قرار می گیرد، بنابراین شکی نیست با ایجاد توافقات برجامی البته با حفظ ارزش های انقلاب قیمت ها در بازار ارز سیر نزولی به خود گیرند زیرا اقتصاد پررونق و درآمدزایی ارزی زیادی نصیب کشور می شود

پیروی قیمت ها در بازار ارز از مسائل سیاسی!
عزت الله یوسفیان، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» درباره آینده قیمت ها در بازار ارز گفت: بحث قیمت گذاری ارز در بازار تا حدودی از مسائل سیاسی پیروی می کند و به جایی اینکه زمینه اقتصادی داشته باشد بیشتر تحت تاثیر مباحث سیاسی قرار می گیرد. بنابراین شکی نیست با ایجاد توافقات برجامی البته با حفظ ارزش های انقلاب قیمت ها در بازار ارز سیر نزولی به خود خواهند گرفت زیرا اقتصاد پررونق و درآمدزایی ارزی زیادی نصیب کشور می شود.

وی با بیان اینکه درصورت عدم انجام مذاکرات برجام و نتیجه بخش نبودن توافقات این احتمال وجود دارد که تغییراتی در قیمت ها در بازار ارز اتفاق بیفتد گفت: در چنین شرایطی بانک مرکزی و نهادهای نظارتی باید با درایت بازار را مدیریت و قیمت ها را کنترل کنند.

یوسفیان خاطر نشان کرد: البته هم اکنون مدیریت چندانی بر کنترل قیمت ها در بازار به چشم نمی خورد چرا که دستگاههای نظارتی هنوز پوست اندازی نکرده اند از طرفی کنترل قیمت ها و نظارت بر بازار توسط سازمان تعزیرات و بازرسی ها با هدف حمایت از مصرف کنندگان ضعیف دیده می شود.

به گزارش بازار؛ قیمت دلار هم اکنون در بازار آزاد ۲۷ هزار ۶۰۰ تومان و یورو نیز ۳۱ هزار ۸۰۰ تومان است، کارشناسان معتقدند؛ نوسان قیمت ها در بازار ارز با شیبی ملایم در بازار همچنان ادامه دار خواهد بود و معلوم نیست در روزهای آینده با توجه به انجام مذاکراتی که قرار است انجام شود نرخ ارز در بازار چگونه رقم خورد.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha