۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
بدهی یک هزار میلیارد تومانی دولت به شرکت پخش داروی البرز| دوره وصول مطالبات به ۱۶ ماه رسید
مدیرعامل پخش البرز در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

بدهی یک هزار میلیارد تومانی دولت به شرکت پخش داروی البرز| دوره وصول مطالبات به ۱۶ ماه رسید

آرین نژاد، مدیرعامل پخش البرز با اشاره به اینکه دوره وصول مطالبات از بیمارستان ها و دانشگاه های دولتی به ۱۶ ماه رسیده، گفت: حجم مطالبات پخش البرز از دولت نزدیک به یک هزار میلیارد تومان است.

بازار؛ گروه ایران: عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت های پخش دارو از سوی دولت تبدیل به معضلی لاینحل شده؛ مساله ای که حجم نقدینگی را در مجموعه های دارویی کاهش داده است، از همین رو آن‌ ها با وجود تحریم‌ ها نمی توانند به صورت معمول اقدام به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود کنند. البته مشکل به همین جا محدود نمی شود و بخش تحقیق و توسعه مجموعه های دارویی هم با دنباله دار شدن این معضلات به کندی پیش می رود و آن ها نمی توانند به نحوی که باید محصولات جدیدی متناسب با نیاز روز تولید کنند یا اگر تولیدی هم دارند همراه با افزایش هزینه های تولید است.

در همین رابطه به سراغ یکی از بزرگترین مجموعه های پخش دارو با فعالیت در ۲۵ شعبه مراکز استان های کشور که عضو گروه دارویی برکت بوده و زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعالیت دارد رفتیم که در ادامه گفت و گوی «بازار» با «عقیل آرین نژاد» مدیرعامل شرکت پخش داروی البرز را خواهید خواند.

یکی از ویژگی‌های مجموعه پخش داروی البرز این است که عملیات توزیع را در کمال شفافیت انجام می دهد و به صورت آنلاین تمام فعالیت‌ های مجموعه از جمله تحویل دارو، انتقال به انبار، ارسال به داروخانه ها و بیمارستان ها در اختیار وزارت بهداشت است

* درباره شرکت پخش البرز بفرمایید از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته در دوره شیوع بیماری کرونا چه کمکی به صنعت درمان کشور کند؟
شرکت پخش البرز به عنوان یکی از بزرگ ترین توزیع ‌کنندگان داروی کشور شناخته می شود که سابقه فعالیت آن بالغ بر ۵۰ سال است. این مجموعه در توزیع دارو و کالاهای اساسی بخصوص به بیمارستان ها و بخش‌ های دولتی سرآمد است.  

در خصوص بخش دوم سوال تان باید بگویم که طی این دو سالی که کشور عزیزمان درگیر بیماری کرونا شده، همه شرکت های پخش دارویی کشور نقش فعالی برای کمک به حوزه درمان داشته اند و پخش البرز نیز همچون گذشته با تمام توان در توزیع داروهای مرتبط با کرونا و تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ ها فعالیت کرده است.

یکی از ویژگی‌ های پخش داروی البرز این است که عملیات توزیع را در کمال شفافیت انجام می دهد و به صورت آنلاین تمام فعالیت‌ های مجموعه از جمله تحویل دارو، انتقال به انبار، ارسال به داروخانه ها و بیمارستان ها در اختیار وزارت بهداشت است.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا و با افزایش پیک‌ های کرونایی حجم سفارشات بالا رفت و سرعت عمل برای تحویل رمدسیور، تمزیوا، ایورمکتین و سایر داروهایی که وزارت بهداشت اعلام کرده بود باید افزایش می یافت، بنابراین به خاطر شرایط ویژه ای که ایجاد شده فارغ از حجم مطالباتی که از دولت داریم اقدام به ارائه خدمات در سریع ترین زمان ممکن کردیم

* با توجه به اینکه اشاره کردید مجموعه پخش البرز رابط بین شرکت های داروسازی و بیمارستان‌ ها و داروخانه ‌ها بخصوص دولتی ها است، نحوه پرداخت مطالبات شما از سوی این مجموعه به چه شکل است؟ با توجه به اینکه اغلب بخش های دولتی به شرکت های پخش بدهی های سنگینی دارند، شما هم با این چالش مواجه هستید؟
بله همانطور که اشاره کردید شرکت های پخش دارو با تاخیر در پرداخت مطالبات خود از بیمارستان‌ ها و سایر مراکز درمانی دولتی مواجه هستند و مجموعه پخش البرز نیز از این قائده مستثنی نیست.  

از ابتدای شیوع بیماری کرونا و با افزایش پیک‌ های کرونایی حجم سفارشات بالا رفت و سرعت عمل برای تحویل رمدسیور، تمزیوا، ایورمکتین و سایر داروهایی که وزارت بهداشت اعلام کرده بود باید افزایش می یافت، بنابراین به خاطر شرایط ویژه ای که ایجاد شده فارغ از حجم مطالباتی که از دولت داریم اقدام به ارائه خدمات در سریع ترین زمان ممکن کردیم.

 تولیدکنندگان دارو  باید نسبت به ثبت سفارش مواد اولیه مورد نیاز اقدام کنند و نیاز به دریافت زود هنگام مطالبات مالی خود دارند. با این حال دولت مقداری در حوزه سلامت ضعیف عمل می کند و بدهی خود را به موقع به شرکت های پخش از جمله پخش البرز نمی پردازد تا بتوانیم به موقع بدهی خود  را با مجموعه های داروسازی تسویه کنیم 

* با این تفاسیر نه تنها مطالبات مجموعه شما از دولت کاهش نیافته بلکه در این دو سال که بیماری کرونا شیوع یافته، افزایش هم داشته است؟
بله، همینطور است و فشار مالی بر روی شرکت های پخش خیلی زیاد شده است؛ چرا که تولیدکنندگان دارو با توجه به اینکه باید نسبت به ثبت سفارش مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کنند نیاز به دریافت زود هنگام مطالبات مالی خود دارند. با این حال دولت مقداری در حوزه سلامت ضعیف عمل می کند و بدهی خود را به موقع به شرکت های پخش از جمله پخش البرز نمی پردازد تا بتوانیم به موقع بدهی خود را با مجموعه های داروسازی تسویه کنیم.

علاوه بر این دولت خیلی از مطالبات را با اوراق تسویه می کند که نقد کردن این اوراق هزینه تنزیل بالایی را برای شرکتها به دنبال دارد. درحال حاضر نقد کردن اوراق جدید ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه تنزیل  دارد، علاوه بر این با توجه به اینکه ارز آزاد می شود و دیگر ارز دولتی به مجموعه ها داده نمی شود به نظر می رسد در ماه های آینده وضعیت صنعت داروی کشور بحرانی تر شود.

طلب شرکت پخش البرز به نزدیک یک هزار میلیارد تومان رسیده که بخشی از آن را سعی کرده ایم با تهاتر مالیاتی کاهش دهیم، همچنین قرار است بخشی نیز از طریق اوراق پرداخت شود. به طور کلی دانشگاه ها و اغلب مراکز دولتی امکان پرداخت نقدی ندارند

* در حال حاضر مطالبات شرکت پخش داروی البرز از بیمارستان ها و مجموعه های دولتی به چه رقمی رسیده است؟
اکنون طلب شرکت پخش البرز به نزدیک یک هزار میلیارد تومان رسیده که بخشی از آن را سعی کرده ایم با تهاتر مالیاتی کاهش دهیم، همچنین قرار است بخشی نیز از طریق اوراق پرداخت شود. به طور کلی دانشگاه ها و اغلب مراکز دولتی امکان پرداخت نقدی ندارند و چنین پرداخت هایی در این گروه کم است.

* دوره وصول مطالبات شرکت پخش البرز از مراکز دولتی چند ماه است و بفرمایید با چند مجموعه همکاری دارید؟
با بیش از ۱۰۰ شرکت داروسازی همکاری مستقیم داریم و در حال حاضر دوره وصول مطالبات از مراکز دولتی به بالای یک سال رسیده است و اغلب مطالبات ۱۶ ماهه پرداخت می شود.

* از دولت سیزدهم و متولیان سازمان هایی همچون وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و غیره چه انتظاری دارید؟
حوزه بهداشت و درمان جزو حوزه های استراتژیک کشور است، از همین رو انتظار داریم دولتمردان در تدوین بودجه این بخش را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. یعنی هم سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، خزانه داری، وزارت بهداشت همگی بودجه خاصی را برای صنعت دارو کشور در نظر بگیرند تا با این حجم از مشکلات مواجه نباشیم.

کد خبر: ۱۱۵٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha