۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
طبقه بندی مراکز ثقل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر حسب عمق آسیب و سطح تأثیرگذاری
معاون وزیر صمت مطرح کرد

طبقه بندی مراکز ثقل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر حسب عمق آسیب و سطح تأثیرگذاری

رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، «پدافند غیرعامل» را به فرموده مقام معظم رهبری، یک اصل برای همیشه دانست که نباید با هیچ بهانه و توجیهی متوقف شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، علی رسولیان در نشست کمیته پدافند غیرعامل این سازمان که در نخستین روز هفته پدافند غیرعامل با حضور معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، گفت: پیاده سازی اهداف پدافند غیرعامل از جمله وظایف همیشگی و خلل ناپذیر همه دستگاه‌های اجرایی است تا از بروز حوادث و صدمات جبران ناپذیر به امکانات و تأسیسات زیربنایی کشور جلوگیری شود.

وی با تأکید بر این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با جدیت هرچه بیشتر موازین و سازوکارهای پدافندی را در راستای صیانت از صنعت و تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دنبال می‌کند، افزود: بالغ بر ۴۸ هزار واحد تولیدی در ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی کشور مستقر هستند که بر اقتصاد کشور تأثیرگذار و از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردارند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: مراکز ثقل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر حسب عمق آسیب و سطح تأثیرگذاری طبقه بندی شده‌اند تا علاوه بر حوادثی مانند حریق و آتش ‌سوزی، برنامه ریزی و راهکارهای عملیاتی لازم برای حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز اتخاذ شود.

رسولیان همچنین به تخصیص اعتبارات برای تأمین ایمنی واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت ۳۲۷ خودروی آتش‌ نشانی در ۲۷۴ ایستگاه در ۳۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی نمایان گر جدیت و اهتمام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به صیانت از سرمایه گذاری‌های صنعتی انجام شده در این مناطق است.

وی تأکید کرد: با شناسایی واحدهای صنعتی و معدنی مهم و تأثیرگذار بر اداره کشور و ارائه آموزش‌های لازم و پیشگیرانه در جهت جلوگیری از حوادث به آن‌ها و همچنین عوامل امدادی، صنایع استراتژیک کشور در بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی، از آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر مصون خواهند ماند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که هنر ما باید این باشد که موضوعات اقتصادی به معضلات اجتماعی و مسائل امنیتی تبدیل نشود، خاطرنشان کرد: برخی مواقع واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند، این درحالی است که تعطیلی یا خسارت شدید به آن‌ها، تأثیرات زیادی بر سایر عناصر زنجیره ارزش و اقتصاد ملی برجای خواهد گذاشت.

رسولیان در پایان بر حل مشکل عدم تخصیص مالیات بر ارزش افزوده برای اداره و نگهداری پایدار و مؤثر شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأکید کرد و از سازمان پدافند غیرعامل نیز خواست اعتبارات مورد نیاز برای تأمین امنیت مراکز و واحدهای صنعتی حساس و مهم کشور منظور شود.

تعدد متولیان HSE در شهرک‌های صنعتی به مدیریت واحد و یکپارچه‌ تبدیل شود
معاون امور صنعت، تجارت و امور دفاعی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این نشست گفت: امروزه اکثر کشورهای پیشرفته دنیا با هدف کاهش آسیب پذیری و افزایش آمادگی در برابر تهدیدات در حوزه‌های مختلف سایبری، شیمیایی، زیستی، اقتصادی، پرتوی، کالبدی و مردم محور، مراکزی مشابه پدافند غیرعامل در استراتژی دفاعی و سیاسی خود پیش بینی کرده‌اند.

علیرضا مبارکی افزود: با هدف تحقق الزامات پدافند غیرعامل در صنایع، اولین گام، تدوین آیین نامه ملاحظات تخصصی حوزه‌های هفت گانه پدافند غیرعامل است تا در نهایت با استقرار و پیاده سازی، سازوکارهای اجرایی مانند رزمایش‌ها و سامانه‌های پایش برای ارزیابی فراهم شود.

به گفته وی، تدوین آیین نامه‌ها و ملاحظات در حوزه هفت گانه پدافند غیرعامل و الزام به اجرای این ملاحظات در طرح‌ها و زیرساخت‌ها یکی از مؤثرترین راه‌های مصون سازی زیرساخت‌ها و صنایع کشور است.

معاون امور صنعت، تجارت و امور دفاعی سازمان پدافند غیرعامل کشور به اهمیت اجرای این الزامات در زیرساخت‌های کشور اشاره و اضافه کرد: می‌توان با انجام رزمایش‌ها، سامانه‌های رصد و استفاده از تیم‌های نظارتی خبره، از میزان اجرای این الزامات در زیرساخت‌ها و صنایع کشور اطلاع پیدا کرد.

مبارک ادامه داد: با مطالعه و رصد الگوهای بین‌المللی و بومی سازی آن می‌توان از این الگوها برای ارتقاء ایمنی، امنیت و پایداری صنایع کشور منطبق بر ضوابط و الزامات پدافند غیرعامل استفاده کرد.

وی همچنین از تعدد متولیان HSE در شهرک‌های صنعتی انتقاد کرد و از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خواست این موازی کاری دستگاه‌های اجرایی برای نظارت بر ایمنی در این مناطق در قالب لایحه یا مصوبه‌ای، به مدیریت واحد و یکپارچه‌ تبدیل شود.

معاون امور صنعت، تجارت و امور دفاعی سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به کمبود بودجه پدافند غیرعامل و ایمنی در شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: دریافت ۳ درصد از مالیات بر ارزش افزوده توسط شهرداری‌ها که نقش جدی در شهرک‌های صنعتی ندارند، باید مجدداً پیگیری و اصلاح شود.

مبارکی همچنین با تأکید بر این‌که منابع مورد نظر برای تأمین هزینه‌ها باید به‌روزرسانی شود، اظهار داشت: آتش‌ سوزی در شهرک‌های صنعتی اکثراً به دلیل ضعف و عدم توجه به مسائل ایمنی توسط واحدهای صنعتی بوده که خسارات سنگینی به‌بار آورده است.

وی با بیان این‌که به اطلاعات دقیق پیرامون واحدهای صنعتی مهم و تأثیرگذار بر اداره کشور نیازمند هستیم، افزود: در ارزیابی‌ها دو نوع گزارش خروجی داریم؛ اول این‌که با شناسایی و دسته بندی ضعف‌ها و کاستی‌ها و اتخاذ راهکار و برنامه‌ ریزی لازم، تلاش می‌کنیم مشکلات را در زمان مشخص رفع کنیم. دوم آن‌که، توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و اقدامات پدافندی، شناسایی و مورد تشویق قرار می‌گیرند.

معاون امور صنعت، تجارت و امور دفاعی سازمان پدافند غیرعامل کشور بر اجرای رزمایش و آموزش‌های مستمر به واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی تأکید و اضافه کرد: آموزش‌ها می‌تواند به‌صورت دوطرفه و مجازی باشد که با نقش فعال HSE ها نیز تقویت خواهد شد.

مبارکی در پایان با تأکید بر ضرورت اجرای تعهدات دو دستگاه در تفاهم نامه همکاری منعقده، آمادگی سازمان پدافند غیرعامل در ارتقاء سطح ایمنی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را اعلام کرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha