۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
گلستان نیازمند برنامه مدون برای صادرات محصولات کشاورزی است
نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران:

گلستان نیازمند برنامه مدون برای صادرات محصولات کشاورزی است

گرگان- یوسفی، نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران گفت: گلستان باید برنامه مدون برای صادرات محصولات کشاورزی داشته و اگر نگاه مقطعی باشد نمی‌توانیم در این زمینه دوام داشته باشیم.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: مرز اینچه برون برای گلستان و کشور بسیار حائز اهمیت است زیرا علاوه بر اینکه برای تبادلات تجاری با ترکمنستان از آن استفاده می شود یکی از راه های ارتباطی ما به کشورهای مشترک المنافع و بازارهای هدف گلستان و کشور است.

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران افزود: با توجه به شرایط کرونا طی دو سال گذشته و بسته بودن این مرز و توقف ترانزیت کالا، اهمیت اینچه برون برای همه مشخص شد زیرا کشور ترکمنستان پروتکل‌های مخصوص خود را داشت و با توجه به حساسیت بالا در مرز، صادرات زمینی را متوقف کرده بود.

وی بیان کرد: در صادرات هر اندازه که ما هزینه تمام شده را کاهش داده و بتوانیم کالایی با قیمت ارزان تر به بازارهای هدف عرضه کنیم می‌توانیم حضور فعال تری داشته و محصولات بیشتری را هم عرضه کنیم.

یوسفی گفت: بیشترین محصولات تولیدی گلستان در زمینه کشاورزی بوده و یکی از عوامل اصلی بر روی قیمت تمام شده این محصولات، هزینه حمل است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: در حوزه ریلی واگن های یخچال دار نداریم و در بخش دریایی هم با محدودیت روبرو هستیم بنابراین ریسک ترانزیت کالا از مرز زمینی پایین‌تر از سایر مسیرها است.

وی بیان کرد: با توجه به بازگشایی مرز اینچه برون و تردد ماشین کانتینردار می توانیم صادرات خود را افزایش داده و با رویکرد صادرات مرکبات استان و استان های همجوار این کار را انجام دهیم.

اصلاح الگوی کشت

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران بیان کرد: یکی از محصولاتی که برای گلستان حائز اهمیت است و امسال نتوانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم «سیب زمینی» است و می توانستیم آن را با استفاده از تجهیزاتی مانند واگن های یخچال دار و مانند آن به کشورهای دیگر صادر کنیم.

یوسفی تأکید کرد: ما باید بتوانیم الگوی کشت در استان و کشور را اجرایی کنیم لذا بر این اساس نشستی با اتاق تعاون اتاق ایران خواهیم داشت که یکی از مسائلی که در آن مطرح می‌شود الگوی کشت است.

وی اضافه کرد: ما باید برنامه مدون برای صادرات محصولات کشاورزی داشته و اگر نگاه مقطعی باشد نمی‌توانیم در این زمینه دوام داشته باشیم زیرا کشورهای حاشیه ای ما، مصرف کننده هستند و به دنبال تجاری بوده که دائم نیازهای آن ها را برطرف کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha