۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
ضرورت سد دفاعی برای مقابله با تلاش‌ هکرها
معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

ضرورت سد دفاعی برای مقابله با تلاش‌ هکرها

نشست بررسی مشکلات امنیتی شبکه‌های داخلی کارگزاری‌ها امروز با حضور معاونت اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، رییس مرکز نظارت بر امنیت بازار سرمایه (مکنا) و کارگزاری ها برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسن فرج زاده، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، در این نشست با اشاره به اهمیت امنیت اطلاعات در بازار سرمایه گفت: انجام حملات سایبری هدفمند یکی از شیوه‌های جدید برای ایجاد اختلال در سرویس‌دهی به مردم و ایجاد نارضایتی عمومی است. حملات یک ساله اخیر به مجموعه راه آهن، وزارت راه، حمله چند روز اخیر به شبکه توزیع سوخت و حملاتی از این دست، با همین هدف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به تحلیل‌های متعددی که در سازمان بورس و اوراق بهادار توسط مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) انجام شده، نرخ حملات سایبری به بازار سرمایه در یک سال اخیر رشد فراوانی داشته که هر گونه اختلال احتمالی منجر به تاثیر مستقیم در سرمایه‌گذاری مردم و کاهش اقبال عمومی از بازار سرمایه خواهد شد.

معاون اجرایی سازمان با بیان اینکه بازار سرمایه از لحاظ وسعت تکنولوژی و فناوری یکی از حوزه‌های کم نظیر در سطح کشور است، اظهار کرد: وجود بیش از ۷۰۰ نهاد مالی در این حوزه و ارائه خدمات مستقل این نهادها در بستر اینترنت، در مقایسه با سایر حوزه‌ها و صنایع کشور، مثال زدنی است.

وی با بیان اینکه گستردگی بستر تکنولوژیک در بازار سرمایه یک تیغ دو لبه است، تصریح کرد: وجود سامانه‌های متعدد در بستر اینترنت، فضای بیشتری برای مهاجمان سایبری فراهم می‌کند. در صورت اختلال و تهاجم سایبری در هر بخشی از این خدمات از اعتبار بازار سرمایه می‌کاهد. بنابراین، ضرورت دارد تمامی خدمات اینترنتی با سطح بالای امنیت و پایداری ارائه شود.

فرج‌زاده ادامه داد: حفظ امنیت صرفاً محدود به سامانه‌های اینترنتی نیست بلکه امنیت شبکه‌های داخلی شرکت‌های کارگزاری و خدمات داخلی آن‌ها نیز مهم است و باید داده‌ها و اطلاعات مشتریان محرمانه تلقی شود و هر جایی که به هر طریقی دسترسی به این اطلاعات وجود دارد حفظ امنیت این اطلاعات باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۸، بازار سرمایه با اقبال عمومی مواجه شد؛ به گونه ای که اکنون بازار سرمایه پذیرای ۵۰ میلیون سرمایه‌گذار مستقیم است. شمار بالای سرمایه‌گذاران در این بازار، اهمیت امنیت اطلاعات و حصول اطمینان از فرایندهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات را بیش از پیش کرده است.

فرج زاده با مدنظر قرار دادن شرایط ویژه سیاسی کشور، تصریح کرد: تلاش‌های بی‌شماری برای صدمه زدن به زیرساخت های فناوری اطلاعات از جمله اطلاعات سهامداران به دلیل شمار بالای آنها شده تا از این طریق به نارضایتی عمومی دامن بزنند.

وی با اشاره به نقش کلیدی کارگزاری ها به عنوان بازوی اجرایی سازمان بورس تصریح کرد: اگر چه موضوعات فناوری اطلاعات به شرکت‌های OMS باز می‌گردد، اما از آنجا که ارائه خدمات برعهده کارگزاری‌ها است، از این رو، مسئولیت حفظ امنیت اطلاعات برعهده آنهاست. بنابراین لازم است زیرساخت‌های اطلاعاتی کارگزاری‌ها به گونه‌ای باشد که از بالاترین سطح امنیت برخوردار باشند تا امکان دسترسی به اطلاعات سرمایه‌گذاران میسر نشود.

معاون اجرایی سازمان بورس افزود: کارگزاری‌ها باید نسبت به سرمایه‌گذاری در عرصه امن سازی زیرساخت‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص در این خصوص متعهد و پیگیر باشند، زیرا به خطر افتادن اعتماد و امنیت، هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به ارتقای سطح امنیت فناوری اطلاعات در پی دارد.

فرج‌زاده درباره اقدامات سازمان بورس در این خصوص گفت: سازمان بورس با تشکیل مرکز مکنا سعی بر ایجاد یک ساختار منظم سیاست‌گذاری و هدایت امنیت اطلاعات در بازار سرمایه داشته است. این مرکز با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، الزامات، دستورالعمل‌ها و مقرراتی را تدوین کرده که رعایت این الزامات و ابلاغیه‌ها از سوی تمامی شرکت‌ها و نهادهای مالی ضروری است.

فرج زاده خاطرنشان کرد: کارگزاری‌ها باید همکاری لازم را با مرکز نظارت بر امنیت بازار سرمایه داشته باشند تا این اطمینان به سرمایه‌گذاران داده شود که بازار سرمایه جای امنی برای سرمایه‌گذاری است و سوءاستفاده از اطلاعات آنها وجود ندارد و آنان می توانند با سرمایه‌گذاری درین بازار، به اهداف خود برسند.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha