۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
«ناحیه صنعتی سیر همدان» همچنان بلاتکلیف| قطب تولید سیر کشور چشم انتظار حمایت است
بازار گزارش می‌دهد؛

«ناحیه صنعتی سیر همدان» همچنان بلاتکلیف| قطب تولید سیر کشور چشم انتظار حمایت است

همدان- استان همدان درحالی قطب تولید سیر کشور محسوب میشود که این روزها ایجاد «ناحیه صنعتی سیر همدان» در این استان همچنان بی نتیجه و در سکوت باقی مانده حال ان که سیرکاران به حمایت مسئولان چشم دوخته اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۲۷ درصد از اشتغال و ۲۹ درصد ارزش افزوده بخش اقتصاد در استان همدان به کشاورزی اختصاص دارد ضمن اینکه بیش از ۱۱۷ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در این استان فعالیت می‌کنند.

شرایط مناسب آب وهوایی، وضعیت بارندگی، موقعیت جغرافیایی و حاصلخیزی زمین های همدان سبب شده تا این منطقه یکی از مستعدترین استان ها در زمینه انجام کارهای کشاورزی و پرورش محصولات گیاهی مختلف باشد.

استان همدان در زمینه تولید محصولاتی چون سیب‌زمینی، گردو، سیر خشک، انگور، یونجه، جو، گیاهان دارویی و چغندرقند دارای رتبه‌های اول تا پنجم کشوری و است و بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارد و در این میان سیر همدان به علت طعم و مزه برتر و کیفیت بالا در میان مصرف‌کنندگان از شهرت بالایی برخوردار است.

دو هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت محصول سیر رفته؛ به طوری که به طور متوسط سالانه بالغ بر ۴۰ هزار تن از آن برداشت می شود و همدان رتبه نخست تولید سیر را در کشور به خود اختصاص داده است

طبق آخرین آمارها، حدود دو هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت محصول سیر رفته؛ به طوری که به طور متوسط سالانه بالغ بر ۴۰ هزار تن از آن برداشت می شود و همدان رتبه نخست تولید سیر را در کشور به خود اختصاص داده است.

سال گذشته بود که زمزمه های ایجاد و راه اندازی «شهرک تخصصی سیر» به گوش می رسید، به گونه ای که زمستان سال گذشته مدیر جهاد کشاورزی همدان از شروع عملیات اجرایی شهرک سیر همدان از سال ۱۴۰۰ خبر داد و عنوان کرد: شهرک تخصصی سیر همدان با تکیه بر موضوع فرآوری در زمینی ۳۰ هکتاری ایجاد خواهد شد.

«ناحیه صنعتی سیر همدان» همچنان بلاتکلیف| قطب تولید سیر کشور چشم انتظار حمایت است

احمد قدیمی گرجائی با تاکید بر اینکه تعداد ۷۰ تا ۸۰ واحد فرآوری سیر در این شهرک مستقر شده و فعالیت خواهند داشت، اظهار کرد: سرمایه گذار شهرک سیر، فرآوری کنندگان سیر و تعاونی سیرکاران است.

در امتداد این صحبت ها نیز سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان با تأکید بر لزوم تسریع در روند احداث شهرک تخصصی سیر همدان عنوان کرد: موانعی پیش روی این طرح مهم وجود دارد که باید با تعامل و همکاری بیشتر برداشته شود.

علی‌اصغر زبردست اظهار کرد: تعاونی سیرکاران دلسوزانه در پی راه‌اندازی این شهرک است و مسئولان استان نیز اقدامات خوبی برای حمایت از این تولیدکنندگان انجام داده‌اند که باید تداوم داشته باشد.

شرکت آبفای همدان به سبب مسائل پدافند غیرعامل با ادامه ساخت شهرک سیر مخالفت کرده است

در ادامه این صحبت ها موضوع «جهانی شدن سیر همدان» از سوی فرماندار شهرستان همدان مطرح شد اما به یکباره این مسیر به سمت و سوی دیگری رفت و آن بحث های پدافندی و ممانعت از پیش روی طرح شهرک سیر بود؛ به نوعی که مطرح شده به سبب مسائل پدافند غیرعامل شرکت آبفای همدان با ادامه این روند مخالفت کرده است.

این درحالی است که سیرکاران همدانی از وضعیت موجود ناراضی هستند چنان که در گزارش های مردمی که از سوی رسانه بازار طی یک سال منتشر شده به آن پرداخته شده و سیرکاران معتقدند زندگی و درآمدهایشان به این محصول گره خورده است و چشم انتظار پیش روی این پروژه هستند.

در امتداد صحبت های انجام شده با سیرکاران همدان به ویژه در سولان، برآن شدیم تا در مسیر پیگیری سرنوشت «ناحیه صنعتی سیر همدان»  گفتگویی با مسئولین مربوطه داشته باشیم و در این راستا گفتگویی با حمیدرضا حاجی بابایی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و ظاهر پورمجاهد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

«ناحیه صنعتی سیر همدان» همچنان بلاتکلیف| قطب تولید سیر کشور چشم انتظار حمایت است

حمیدرضا حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص ضرورت توجه به بحث های مربوط به فرآوری، سردخانه و انبار برای سیر همدان مطرح کرد: تولید سیر همدان به نحوی است که بایستی به این مسائل توجه ویژه ای شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به وضعیت شهرک تخصصی سیر همدان اشاره کرد و گفت: باید مشکلات از سر راه ایجاد این شهرک برداشته شود.

وی با بیان اینکه باید شهرک سیر راه بیفتد و مشکل آن حل شود، عنوان کرد: توجه به بحث راه اندازی شهرک تخصصی سیر برای ما در اولویت است و نیاز است اگر مشکلی هم در بحث های پدافند غیرعامل سر راه این پروژه است، برداشته شود.

قرارگیری «ناحیه صنعتی سیر همدان»  در کش و قوس های کارشناسی
ظاهر پورمجاهد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه موضوعی که برای سیر همدان در نظر گرفته شده شهرک نیست، عنوان کرد: شهرک صنعتی به محدوده ای گفته می شود که بالای ۱۰۰ هکتار مساحت دارد اما برای سیر همدان این محدوده کمتر از ۱۰۰ هکتار است، بدین ترتیب «ناحیه صنعتی سیر» برای همدان تعریف شده است.

ناحیه صنعتی سیر همدان هم اکنون در کش و قوس های کارشناسی قرار دارد و ما و فرماندار همدان به جد پیگیر موضوع است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در پاسخ به اینکه این روزها وضعیت پیش روی این طرح به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: «ناحیه صنعتی سیر همدان»  هم اکنون در کش و قوس های کارشناسی قرار دارد و ما و فرماندار همدان به جد پیگیر موضوع است.

«ناحیه صنعتی سیر همدان» همچنان بلاتکلیف| قطب تولید سیر کشور چشم انتظار حمایت است

وی با بیان این موضوع ادامه داد: تمامی استعلامات برای ایجاد این ناحیه صنعتی انجام و در مرحله اول نیز در کارگروه امر زیربنایی استان همدان تایید شد اما به سبب اینکه مطرح شد در حریم تعدادی چاه آب قرار دارد، بحث های پدافندی آن به میان آمد.

پورمجاهد با تصریح بر اینکه تعدادی از کارشناسان پدافند غیرعامل در این راستا وارد کار شده و مواردی را با شرکت آب و فاضلاب استان همدان مطرح کردند، گفت: در نهایت، موضوع پدافند غیرعامل برای این پروژه و در حریم بودن ها مطرح شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه مکاتباتی در این راستا انجام شده است، اظهار کرد: ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

زمین مربوط به «ناحیه صنعتی سیر همدان» نه رد شده و نه تایید
پورمجاهد در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه امیدواریم این زمین برای ایجاد «ناحیه صنعتی سیر همدان»  مورد تایید قرار گیرد، گفت: نمی توان گفت موقعیت این زمین کاملاً رد یا تایید شده است؛ این زمین هم اکنون در مراحل کارشناسی قرار گرفته و به دنبال بررسی زمین به لحاظ بحث های پدافندی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان تاکید کرد: هم اکنون اقدامی که برای این «ناحیه صنعتی سیر»  در نظر گرفته شده این است که کارهای کارشناسی این زمین مورد بررسی قرار گرفته و نظرات کارشناسی در کنار پیگیری های ما ادامه دارد.

«ناحیه صنعتی سیر همدان» همچنان بلاتکلیف| قطب تولید سیر کشور چشم انتظار حمایت است

استان همدان درحالی قطب تولید سیر کشور محسوب می شود که این روزها ایجاد ناحیه صنعتی سیر در این استان همچنان بی نتیجه و در سکوت باقی مانده است.

همانطور که بارها عنوان شده همواره شاهد پای لنگ بسته بندی، فرآوری، برندسازی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات (به جز خام فروشی) این محصول هستیم در حالی که ورود این محصول به عنوان مروارید اشتغال زا به ناحیه صنعتی می تواند بارقه ای از امید برای پایان یافتن چشم انتظاری سیرکاران همدان باشد.

امید است تا هر چه زودتر گروه های کارشناسی مربوطه به جمع بندی رسیده تا اگر این زمینه امکان ورود به بحث ناحیه صنعتی را دارد، شروع کار به سرعت در پیش گرفته شود

سیر همدان مدتی است که به صادرات چشم دوخته و افزایش تولید را در پیش گرفته ضمن اینکه شاهد صادرات سیر به کشورهایی چون عراق، گرجستان، ترکمنستان و سایر کشورهای هم‌جوار نیز بوده‌ایم.

باید پذیرفت با معرفی سیر همدان زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی در همدان فراهم می‌شود؛ بدین سان، امید است تا هر چه زودتر گروه های کارشناسی مربوطه به جمع بندی رسیده تا اگر این زمینه امکان ورود به بحث ناحیه صنعتی را دارد، شروع کار به سرعت در پیش گرفته شود و اگر امکان ورود به این بحث را ندارد، زمین های دیگری به سرعت جایگزین و اقدامات مکان یابی آن ها در پیش گرفته شود.

هرچند در این بین،گفتنی است چرا برای این پروژه از روز اول بحث های مکان یابی و پدافندی در نظر گرفته نشده و حال پس از چندین ماه و چندین وعده و وعید باید در این چرخه و کش و قوس ها بیفتد؟

کد خبر: ۱۱۴٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha