۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
معضل جایگاه‌های غیر استاندارد «سی‌ان‌جی» در هرمزگان | خطر بیخ گوش مردم
بازار گزارش می‌دهد؛

معضل جایگاه‌های غیر استاندارد «سی‌ان‌جی» در هرمزگان | خطر بیخ گوش مردم

هرمزگان- وجود ۲۰ جایگاه غیراستاندارد «سی‌ان‌جی» در هرمزگان به چالشی خطرآفرین برای مردم این منطقه تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در هرمزگان ۲۰ جایگاه سوخت «سی‌ان‌جی» مورد نیاز خودروهای گاز سوز را تأمین می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از این جایگاه ها استاندارد لازم برای خدمات رسانی به شهروندان را ندارند و می‌توانند خطر آفرین باشند.

شرکت پخش فرآورده های نفتی هر سه ماه یکبار سه تیم را برای بازدید به این جایگاه ها اعزام می‌کند تا موارد ایمنی، فنی و بازرگانی آنان بر اساس چک لیستی سراسری بازرسی و بازدید شود.

اما آن طور که پیداست یازرسی شرکت پخش فرآورده های نفتی در حوزه ایمنی و استاندارد بسیار دقیق نیست، چرا که با بازدید دادستان مرکز استان هرمزگان از چند جایگاه عرضه سوخت «سی‌ان‌جی» مشخص شد که استاندارد این جایگاه ها مناسب نبوده و این بازدید منجر به تعیین ضرب العجل ۱۵ روزه دستگاه قضایی برای رفع نواقص و استاندارد سازی جایگاه ها شد.

سالانه ۲ نوبت بازرسی از جایگاه های سوخت «سی‌ان‌جی» به عمل می‌آید
محمد کمالی مدیر کل استاندارد هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به وظایف سازمانی و ضرورت نظارت بر جایگاه های سوخت، سالانه دو نوبت بازرسی از طریق شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده سازمان استاندارد از جایگاه های سوخت انجام شده و نواقص به بهره برداران اعلام می شود.

وی افزود: همچنین برای نظارت بیشتر و با توجه به حساسیت این موضوع اداره کل استاندارد هرمزگان طرح بازرسی دوره ای به صورت هفتگی و ماهیانه را به وسیله کارشناسان اداره نظارت بر اجرای استاندارد این اداره کل انجام می‌دهد.

در استان هرمزگان ۲۰جایگاه سوخت «سی‌ان‌جی» وجود دارد که اکثر این جایگاه ها شرایط استاندارد را ندارند

اکثر جایگاه های سوخت «سی‌ان‌جی» در هرمزگان شرایط استاندارد را ندارند
مدیر کل استاندارد هرمزگان تصریح کرد: در استان هرمزگان ۲۰ جایگاه سوخت «سی‌ان‌جی» وجود دارد که اکثر این جایگاه ها شرایط استاندارد را ندارند. تذکر و اخطار به جایگاه داران در این زمینه به کرات داده شده که با توجه به عدم استانداردسازی از سوی آنها موارد به مرجع قضایی اعلام شد و دادستان مرکز استان مهلت ۱۵ روزه برای استانداردسازی این جایگاه ها را صادر کرد. اداره کل استاندارد هرمزگان هم با دستور دادستانی اقدام به نصب بنر اخطاریه کرده است که با این اقلام جایگاه داران «سی‌ان‌جی» ملزم به استانداردسازی طبق دستور مرجع قضایی هستند.

کمالی ادامه داد: آموزش کارکنان جایگاه ها و پایش آنها در حیطه وظایف این اداره کل نیست و متولی آن اداره تعاون، کار، رفاه و امور اجتماعی است. بر همین اساس طبق قانون کار و همچنین آیین نامه ایمنی جایگاه های سوخت یک نفر مسئول ایمنی آموزش دیده باید در جایگاه حضور داشته باشد. این افراد باید دوره های مربوطه همچون «اچ‌اس‌ای» و دوره های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را بگذراند و باید به بقیه افراد آموزش دهند.

وی افزود: بیشتر این تخلفات مربوط به نشتی دیسپینر و کمپرسور، عدم عملکرد کلید اضطراری «ای‌اس‌دی»، عدم عملکرد سنسور گاز و شعله، پیاده نشدن سرنشینان خودرو هنگام سوخت گیری و صحبت با تلفن همراه  می باشد.

مدیر کل استاندارد هرمزگان بیان داشت: این اداره کل با جلسات مختلف با دستگاه های مجوزدهنده بر رعایت ماده ۱۶ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تاکید دارد که بر مبنای آن تمامی دستگاه های اجرایی که به نوعی در صدور مجوز تولید کالا یا ارائه خدمات موضوع این قانون، مسؤلیت دارند، مکلفند به هنگام صدور مجوز، متقاضیان را ملزم به رعایت استانداردها و مقررات فنی مربوطه کنند.

حال با این اوصاف لزوم نظارت بر جایگاه های سوخت «سی‌ان‌جی» و برخورد با متخلفان بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که نادیده گرفتن آن مخاطراتی را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۱۱۴٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha