صادرات خرما از گمرک فارس به ۷ میلیون دلار رسید
رئیس اتاق شیراز:

صادرات خرما از گمرک فارس به ۷ میلیون دلار رسید

رازقی، رئیس اتاق شیراز با اشاره به جایگاه ایران در تولید خرمای جهان و همچنین وضعیت استان فارس از نظر تولید این محصول، از صادرات هفت میلیون دلاری خرمای فارس در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: در سال ۱۳۹۹ بالغ‌بر ۸ هزار و ۶۱۱ تن خرما به ارزش ۷ میلیون دلار از گمرک استان فارس صادر شده است.

 جمال رازقی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی خرما، فرآوری، صنایع وابسته و مکانیزاسیون نخلستان در شیراز، ادامه داد: کشورهایی از جمله هند، قزاقستان، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، عراق، روسیه، مالزی، استرالیا و کانادا عمده بازار صادرات خرمای استان فارس بوده‌اند.

وی افزود: در بین کشورهای جهان، ایران با دارا بودن ۲۲۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت خرمای بارور جهان پس از الجزایر و عربستان مقام سوم را داراست و ازنظر میزان تولید خرما نیز کشورمان با تولید یک میلیون و ۲۲۶ هزار تن خرما، رتبه دوم را بعد از کشور مصر به خود اختصاص داده است.

رازقی با اشاره به اینکه مصرف سرانه خرما در ایران، سالانه ۸ کیلوگرم است، اظهار کرد: ۳۰ درصد محصول خرما به‌صورت رطب برداشت می‌شود و حدود ۱۵ درصد در چرخه فرآوری محصول در صنایع تبدیلی کاربرد دارد که برخی ارقام متفرقه با خصوصیات بازارپسندی مناسب در بحث صادرات تقاضای بالاتری برای آنها وجود دارد که در طرح توسعه، حذف، جایگزینی، اصلاح و احیای باغات مورد توجه قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: در ۱۳ شهرستان خرما فارس حدود ۸۰ رقم شامل خرمای زاهدی، برحی، کبکاب، ربی، شاهانی، مضافتی، پیارم، خنیزی، مجول، استعمران، گنتار و ... موجود است.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: سالانه حدود ۱۶۰ تا ۱۸۱ هزار تن خرما در استان فارس تولید می‌شود که به دلیل ارزش غذایی بالا و خرما دارا بودن مواد قندی قابل‌ملاحظه (حدود ۵۵ تا ۷۲ درصد) علاوه بر مصرف غذایی در صنایعی مانند شیرینی سازی، نوشابه‌سازی، تهیه کمپوست و نظایر آنها قابلیت استفاده دارد.

رازقی افزود: حدود ۷۰ درصد از خرمای تولیدی استان رقم شاهانی است که علاوه بر تازه خوری در فرآوری و تبدیل به فرآورده‌هایی از قبیل قند مایع، شیره خرما، خمیر خرما، عسل خرما، شهد خرما و تولید الکل و سرکه مناسب است.

وی تصریح کرد: همچنین قسمت قابل‌توجهی از ارقام دیگر رقم کبکاب بوده که جهت بسته‌بندی به‌صورت رطب و خرما مناسب است و قسمت اعظم آن به‌صورت رطب برداشت و برای نگهداری آن به سردخانه‌ها منتقل می‌شود.

رازقی افزود: در حال حاضر ۱۶ واحد دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت ۳۳۱۰۰ تن در زمینه بسته‌بندی خرما (خشکباری و خرمای تازه) در استان فعالیت دارند و یک واحد فرآوری خرما با ظرفیت اسمی ۲۲۰۰۰ تن در استان موجود است که با توجه به سفارش نسبت به تولید شیره خرما، خمیر خرما، کنسانتره خرما، انواع فرآورده بر پایه شیره خرما، پودر خرما و قند و شربت از خرما فعالیت دارد.

وی با اشاره به محدودیت‌ها و چالش‌های پیشروی صنعت خرمای استان فارس بیان کرد: علی‌رغم پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل نخیلات و سابقه بسیار زیاد کشت این محصول در نقاط خرماخیز استان فارس مشکلات و محدودیت‌های زیادی در نخلستان‌های استان و کشور وجود دارد.

کد خبر: ۱۱۴٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha