۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
بازارهای همسایه، اولویت آذربایجان شرقی
یادداشت؛

بازارهای همسایه، اولویت آذربایجان شرقی

تبریز- «بازار کشورهای همسایه اولویت شرکت های اقتصادی آذربایجان شرقی در گذر از شرایط تحریمی باشد» این جمله بخشی از یادداشت محمدعلی نجاری رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان است.

محمدعلی نجاری؛ بازار: در حال حاضر تعداد ۴۰ شرکت بزرگ و بین المللی در آذربایجان شرقی وجود دارد که به لحاظ کیفیت انجام پروژه های مختلف جزو بهترین ها هستند و طی سال‌های اخیر در کشورهای همسایه حضور یافته و کارنامه ای درخشان داشته اند.

صادرات فنی و مهندسی مزیت بزرگ اقتصادی شمال غرب کشور است، باید از شرایط جدید و فرصت به وجود آمده در دولت جدید و سیزدهم و نیاز کشورهای همسایه به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.

بدون شک توانمندی های شرکت های فنی و مهندسی شمال غرب و تبریز بسیار بالا بوده و با توجه به ظرفیت ها و توانایی های اقتصادی، تجاری و فنی و مهندسی منطقه شمال غرب و به خصوص آذربایجان شرقی می توان با مساعدت دستگاه دیپلماسی و بسترسازی های لازم توسط دولت مردمی، نسبت به اعزام شرکت های مختلف فعال در حوزه های راه سازی، ساختمان سازی و مجتمع های مسکونی برای مشارکت در طرح های کشورهای مختلف اقدام کرد.

تعدادی از شرکت های فنی و مهندسی تبریز در سال های گذشته نیز در حوزه های ساختمان سازی و راه سازی جمهوری آذربایجان و نخجوان نیز مشارکت داشته اند که احداث جاده جلفا - نخجوان و نخجوان- اردوباد و تعدادی مجتمع مسکونی در باکو از جمله دستاوردهای آنها است.

بر همین اساس و با توجه به ظرفیت های شرکت های فنی و مهندسی تبریز، توانایی ساخت تعداد پنج هزار واحد مسکونی و ۱۵۰ کیلومتر راه در مناطق آزاده شده جمهوری آذربایجان را داریم و برای حضور در این کشور همسایه و دوست در کمترین زمان ممکن آماده هستیم که متاسفانه در دولت قبلی در این خصوص هیچ اقدام عملی به انجام نرسید.

باید توجه داشت که بدون زمینه های سیاسی و گسترش روابط دیپلماتیک، امکان حضور و پذیرش شرکت های اقتصادی و تجاری در کشورهای همسایه وجود ندارد و در این زمینه وزارت امور خارجه کشورمان باید فعال تر از قبل وارد میدان شود، چون اشتراکات فراوان و بی نظیر فرهنگی، زبانی، قومی و مذهبی بین استان های شمال غرب با جمهوری های آذربایجان، ارمنسنان، ترکیه و کشورهای حوزه قفقاز وجود دارد.

چشم پوشی از چنین اشتراکاتی به طور کامل در تضاد با منافع ملی ماست و باید از همکاری تنگاتنگ ایران با این کشورها در سال های متمادی گذشته، به بهترین شکل ممکن بهره برداری شود، چون تاکنون هیچ کشوری به اندازه ایران در کنار این کشورها نبوده است.

متاسفانه در سال های گذشته در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه موفق عمل نکرده ایم که اختصاص تنها ۳.۳ درصد از مجموع مراودات تجاری و اقتصادی جمهوری آذربایجان به ایران در سال ۲۰۱۹ گواه این مدعا است. این در حالی است که کشورهای روسیه و ترکیه به ترتیب ۱۹ و ۱۸ درصد از حجم مبادلات خارجی جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

مراودات و سفرهای تجاری بین تبریز و این کشورها طی سال های گذشته منافع  بسیار کلان اقتصادی و تجاری برای دو طرف داشت و بسیاری از شرکت های تبریزی با رایزنی های سیاسی امکان حضور و فعالیت در جمهوری آذربایجان را به راحتی می یافتند اما این مسیر طی دولت قبلی با مشکلات عدیده موجه شد.

در پایان امیدواریم با همکاری و تعامل سازنده دستگاه های دولتی با بخش خصوصی، امکان حضور موثر شرکت های مختلف تجاری، صنعتی، فنی و مهندسی شمال غرب در جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه و همسایه فراهم شده و به موازات آن افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو طرفه و چند جانبه محقق شود.

کد خبر: ۱۱۴٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha