۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
اثر رشد قیمت انرژی بر کامودیتی‌ها
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» بررسی کرد

اثر رشد قیمت انرژی بر کامودیتی‌ها

این روزها رشد قیمت انرژی بر کامودیتی‌ها تاثیر زیادی گذاشته، به طوری که نرخ گاز در آمریکا در ابتدای مارس ۲۰۲۱ (حدود ۸ ماه گذشته) ۲.۵ دلار بود که با رشد ۱۵۰درصدی به ۶.۲ دلار رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» گفت: از مهمترین دلایل افزایش قیمت گاز می‌توان به تغییرات شرایط آب و هوایی و آشفتگی زنجیره تأمین جهانی به واسطه شیوع کرونا اشاره کرد. سرمای بیش از حد معمول در آخر ۲۰۲۰ و گرمای بیش از حد معمول در تابستان ۲۰۲۱ سبب افزایش مصرف گاز شد.

امین دامچه افزود: انتظار زمستانی سرد در سال ۲۰۲۱، رقابت برای خرید گاز را افزایش داده است؛ همچنین طبق توافق نامه پاریس (جلوگیری از آلوده شدن و گرم شدن زمین) کشورهای عضو متعهد شدند، گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید کنند که البته در اتحادیه اروپا شاهد کاهش تولید محسوسی در خصوص گاز بودیم (حتی اخیراً واردات گاز در اتحادیه اروپا به شدت افزایش داشته است، این در حالی است که ظرفیت تولید در این خصوص وجود دارد).

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که ذخایر گاز در اروپا و آمریکا به کمترین سطح در ۵ سال اخیر خود رسیده است. در هر صورت از طرفی کاهش تولید و از طرف دیگر افزایش تقاضای گاز باعث رشد شدید قیمت آن شده است. رشد قیمت گاز به حدی بوده است که کشورها به سمت جایگزینی زغال سنگ به جای گاز رفته اند. به همین دلیل قیمت زغال سنگ نیز در بازار رشد محسوسی داشته است.

پیش‌بینی ثبات قیمت انرژی تا انتهای فصل زمستان
دامچه توضیح داد: در حال حاضر بزرگترین کشور تولیدکننده زغال سنگ در دنیا چین با ۴.۱ میلیارد تن زغال سنگ در سال معادل ۴۷ درصد از تولید کل جهان است. در هشت ماهه ابتدای سال ۲۰۲۱، درصد رشد تقاضای زغال سنگ در چین ۱۳ و درصد رشد عرضه ۳.۵ درصد بوده؛ بنابراین انتظار می رود قیمت انرژی در دنیا حداقل تا انتهای فصل زمستان (مارس ۲۰۲۱) با ثبات همراه باشد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «کاریزما» ادامه داد: گاز طبیعی و زغال سنگ ماده های اولیه تولید محصولات پتروشیمی مانند اوره و متانول است. طبیعتاً هنگامی که گاز رشد می‌کند، بهای تمام شده تولید در شرکت‌های اوره و متانول‌ساز نیز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع سبب رشد محصول نهایی می‌شود.

اثر مضاعف رشد قیمت جهانی اوره بر گروه اوره‌ساز
وی تصریح کرد: در این رابطه باید به قیمت اوره اشاره کنیم که در هشت ماهه گذشته از ۳۵۰ دلار به ارتفاع ۷۴۰ دلار (۱۱۰% رشد) رسیده است. رشد قیمت جهانی اوره برای شرکت‌های اوره‌ساز کشورمان اثر مضاعفی دارد، زیرا در فرمول قیمت‌گذاری گاز خوراک آنها، نیمی از قیمت گاز، میانگین چهار هاب آمریکا، کانادا، انگلیس و هلند است که حدود ۶۰ سنت بوده و نیمی دیگر قیمت گاز مصرفی ایران با حدود قیمتی ۴ سنت است.

دامچه افزود: در مجموع گاز خوراک پتروشیمی‌ها در حال حاضر حدود ۳۲ سنت است؛ حال در نظر بگیرید حدود ۷۰ درصد از این نرخ در مواد اولیه به عنوان گاز خوراک و ۳۰ درصد دیگر به عنوان گاز سوخت با یک سوم نرخ مذکور محاسبه می شود؛ بنابراین رشد قیمت جهانی اوره اثر بسیار مضاعفی بر سودآوری شرکت‌های این گروه می‌گذارد.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha