۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
جدیدترین قیمت گوسفند زنده

جدیدترین قیمت گوسفند زنده

به گفته بسیاری از فعالان کسب و کار دامپروری و اقتصاددانان، طیف پیچیده ای از عوامل، بر تعیین قیمت گوسفند به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذار هستند.

به گزارش بازار، معرفی عوامل اثرگذار بر قیمت دام و گوسفند زنده. به گفته بسیاری از فعالان کسب و کار دامپروری و اقتصاددانان، طیف پیچیده ای از عوامل، بر تعیین قیمت گوسفند به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذار هستند. عواملی که با در دسترس قرار گرفتن یا نگرفتن، کاهش یا رشد قیمت های بازار دام زنده را به دنبال خواهند داشت. در این بخش به تحلیل عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت دام زنده خواهیم پرداخت اما قبل از آن اگر مایل به اطلاع از به روز ترین قیمت گوسفند زنده هستید، اینجا کلیک نمایید.  

تغییرات قیمت و نرخ انواع دام زنده چگونه سنجیده می شود؟

اساسا نوسانات بازار دام در کشور ما به چندین عامل اساسی وابسته است. به همین خاطر ثابت نگه داشتن قیمت ها در چنین بازار رقابتی و مهمی همواره به عنوان چالشی دشوار برای دولت ها شناخته می شود. از آنجایی که در ایران بخش عمده ای از نیازهای مصرفی جامعه به محصولات دامی توسط دامداران بومی تامین می شود، قیمت گذاری ها باید به گونه ای انجام شود که در عین متضرر نشدن پرورش دهندگان گوسفند، گاو و بز، مردم عادی نیز توانایی خرید خود را از دست ندهند.  

چگونه قیمت محصولات دامی را می توان کنترل کرد؟
بخش عمده ای از اصلی ترین اسباب پیشرفت صنعت دامپروری در هر کشوری، بستگی به سیاست گذاری صحیح در جهت تولید بیشتر محصولات دامی و آزادسازی قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا و هزنیه تمام شده تولید دارد. از آنجایی که مثلا قیمت نهاده های دامی، هزنیه های نگهداری، ساخت جایگاه مناسب و تهیه تجهیزات خوب و ... بر اساس تورم سالانه تعیین می شود، معمولا نمی توان با دستوری کردن قیمت ها، موجبات رشد صنعت دامپروری را فراهم کرد. چرا که افزایش هزنیه تمام شده برای دامداران صرفه اقتصادی و انگیزه لازم این قشر زحمت کش را از بین خواهد برد. از آن طرف نیز ممکن است با ورود و سوء استفاده دلالان، قیمت گوشت، شیر، ماست و غیره به شدت افزایش پیدا کند. به نظر با نظارت قوی و مهیا نمودن بسترهای لازم مثل تامین به موقع و به قیمت مناسب نهاده های دامی می توان تا حد قابل توجهی نرخ هایی همچون قیمت گوسفند زنده را در سراسر کشور به خوبی کنترل کرد. تا جایی که نه دامدار و نه مصرف کنندگان تا حد امکان زیان نبینند.

برخی دیگر از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت گوسفند زنده و سایر دام ها:


 التهابات بازار ارز: 
با تغییر مدام قیمت ارز، بخش های بزرگی از اقتصاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. صعودی بودن قیمت ارزهایی همچون دلار و یورو، به صورت مستقیم قیمت نهاده های دامی وارداتی را افزایش خواهند داد. هزنیه‌ی حمل و نقل را بیشتر می‌کنند و در کل قیمت دام زنده را بالا می برند. از این نظر، نمی توان قیمت ها را صرفا با افزایش تولید کاهش داد.  


شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی سالانه:

گوسفند


در اغلب کشورهایی که دامداری به صورت سنتی در آنها رواج دارد، شرایط آب و هوایی و مقدار بارش باران بر قیمت گوسفند زنده، گاو و بز بسیار تاثیر گذار می باشد. از آنجایی که در اینگونه مناطق، بیشتر از مراتع و چراگاه ها برای تغذیه دام ها استفاده می شود، افزایش تراکم پوشش گیاهی سبب کاهش هزنیه های پرورش دهندگان برای تامین علوفه موردنیاز آنها خواهد شد. به طور کلی در حوزه دامداری سنتی به هر اندازه که بارندگی سالیانه بیشتر باشد، دامپروران میزان سود بیشتری را بدست خواهند آورد. همچنین در سال های پربارش، تعداد زاد و ولد این حیوانات به نسبت بیشتر می شود.  

میزان عرضه و تقاضا:

دام زنده


نوسانات قیمت گوسفند زنده و دیگر دام ها، همانطور که اشاره کردیم به متغیرهای زیادی وابسته است. میزان عرضه و تقاضا از طرف مردم یکی دیگر از همین فاکتورهای مهم تلقی می شود. بالا رفتن قیمت گوسفند و گوشت در عید قربان و فصولی که رستوران ها، تالارها و هیئت های عزاداری بیشتر فعالیت می کنند خود به خوبی بیانگر این موضوع می باشد. اگرچه بالا رفتن کوتاه مدت و نسبتا سریع قیمت محصولات دامی تلاطم خاصی در بازار گوسفند، گاو و بز ایجاد نمی کند اما گاهی اوقات با سودجویی دلال ها، امکان بازگشت قیمت‌ها به حالت عادی از بین خواهد رفت. به همین خاطر با پیش بینی و مدیریت صحیح از سوی مسئولان می توان چنین مشکلات را به خوبی کنترل کرد.

تامین به موقع نهاده های دامی با نرخ مناسب:
در دنیای کنونی سرعت تحولات به شدت افزایش پیدا کرده است. اگر دامداران نتوانند در زمان مناسب به خصوص در شرایط خشکسالی، نهاده های دامی مثل علوفه، غلات و... را برای حیوانات خود تهیه کنند، به جز اینکه مجبور به پرداخت هزنیه های اضافی خواهند بود، مردم عادی نیز گاهی اوقات در سطح جامعه با شایعه افزایش قیمت‌ محصولاتی همچون گوشت و محصولات لبنی مواجه خواهند شد. ارزیابی دقیق نیاز دامداران کشور به نهاده های دامی برای مدیریت بهتر قیمت ها در این مورد بسیار دارای اهمیت است. ‌

رکود اقتصادی و کاهش توانایی خرید مردم:
کاهش رفاه عمومی و توانایی خرید مردم، شاید در میان انواع عوامل تاثیرگذار بر قیمت دام زنده شاید از اهمیت کمتری برخوردار باشد اما می توان آن را به عنوان معیاری مهم برای تعیین چشم انداز رشد بخش های مختلف صنعت، از جمله صنعت دامپروری یک کشور در نظر گرفت. اساسا در چنین شرایطی با به موقع عملکردن برای صادرات دام زنده به خصوص در سال ها پربارشی که حجم انبوهی از دام ها و محصولات دامپروران کشور به خوبی به فروش نمی رود، می توان علاوه بر ارز آوری، با این چالش به خوبی رو به رو شد.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha