۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
صادرات لرستان در بن‌بست مشکلات| تحریم‌ها به توسعه صادرات آسیب می‌زند
بازار گزارش می‌دهد؛

صادرات لرستان در بن‌بست مشکلات| تحریم‌ها به توسعه صادرات آسیب می‌زند

خرم آباد- زنجیره تولید در لرستان شکل نگرفته و تولیدات مازاد در مسیر درست یعنی صادرات قرار نمی‌گیرد و در مواردی با نام و برند استان‌های دیگر صادر می‌شود که دردی را دوا نمی‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: صادرات، ابزار بسیار مهمی برای تحریک رشد اقتصادی و اشتغالزایی در یک کشور است که می‌تواند از رکود اقتصادی جلوگیری کند. صادرات و واردات کالا بین کشورها و قاره‌های گوناگون این فرصت را ایجاد می‌کند تا شرکتها در سراسر دنیا به بازارهای گسترده‌تری دسترسی داشته باشند و ارزش افزوده بیشتری را برای کشور خود و اقتصاد جهانی تولید کنند به همین دلیل دولت‌های سراسر جهان طرح‌های ویژه‌ای را برای ترغیب و تشویق به صادرات در نظر گرفته‌اند.

استان لرستان به‌واسطه نقشی که در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد یکی از ظرفیت‌های مهم در بحث صادرات محسوب می‌شود اما متاسفانه این مهم آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است ‌که دلایل مختلفی دارد.

 پروسه صادرات الزاماتی دارد و باید بستر آن فراهم شود اما در لرستان زنجیره تولید شکل نگرفته و تولیدات مازاد استان در مسیر درست یعنی صادرات قرار نمی‌گیرد اگر هم باشد با نام و برند استان‌های دیگر این اتفاق می‌افتد چون صنایع تکمیلی و بسته‌بندی در لرستان ایجاد نشده است.

دولت برای تولیدکنندگان مشوق‌های صادراتی در نظر بگیرد
مدیرعامل شرکت صبا ظرف بروجرد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دولت در چند سال گذشته نه تنها حمایتی از تولیدکنندگان نداشته بلکه مانع‌تراشی هم کرده است، گفت: ثبات قیمتی وجود ندارد و دائما قیمت‌ها در حال تغییر است. وقتی ما کالا را با ارز آزاد می‌فروشیم باید آن را وارد سامانه کرده، سپس ارز را با قیمت پایین به دولت واگذار کنیم که این یکی از مهمترین مشکلات ماست چون باعث شده صادرکنندگان، جنس را با نام خود صادر نکنند یا کلاً از صادرات صرف‌نظر کنند.

استان لرستان به‌واسطه نقشی که در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد یکی از ظرفیت‌های مهم در بحث صادرات محسوب می‌شود

احمد یاراحمدی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما این است که جاده باربری ترانزیت در استان نداریم از طرفی نبود ثبات اقتصادی سبب شده که تولیدکننده نتواند یک برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد و بین قیمت‌گذاری‌ها و نرخ عرضه ارتباط برقرار کند، ابراز داشت:  تولیدات خود را به کشورهایی مثل عراق و افغانستان نیز صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تقاضا برای بازار بسیار زیاد است ولی عدم ثبات قیمت ها و نرخ ارز بر میزان تقاضا و صادرات تاثیر گذار بوده است، افزود:  بالا رفتن قیمت ارز صددرصد بر افزایش صادرات تأثیر مثبت دارد ولی به شرطی که قیمت مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود بالاتر نرود چون گاهی نرخ مواد اولیه که در داخل کشور تولید می‌شود از قیمت ارز بالاتر می‌رود.

صادرات لرستان در بن‌بست مشکلات | تحریم‌ها به توسعه صادرات آسیب می‌زند

مانع‌تراشی‌های دولت برای صادرکنندگان در چند سال اخیر
مدیرعامل شرکت صبا ظرف بروجرد با بیان اینکه در تمام کشورها مشوق‌هایی را برای صادرکنندگان در نظر می‌گیرند، گفت: صادر کننده‌ای که نتواند ارز خود را باز گرداند، چگونه می‌تواند مجددا مواد اولیه خریداری کند و تولید داشته باشد، در چنین شرایطی برای تولید کننده به‌صرفه نیست که بخواهد تولیداتش را صادر کند. در گذشته مشوق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و صادراتی وجود داشت که باعث قوی‌تر شدن صادرات می‌شد ولی در چند سال اخیر علاوه بر اینکه مشوق‌های صادراتی برداشته شد، شرایط نیز سخت‌تر شده یعنی اگر تولید کننده ارز را برنگرداند، جلوی واردات او گرفته و حساب‌های بانکی‌اش را مسدود می‌کنند.

یاراحمدی افزود: هیچ‌گونه تسهیلاتی که نرخ بهره‌ پایینی داشته باشد برای ما در نظر نگرفته‌اند در حالیکه اگر تسهیلات کم بهره وجود داشت قطعاً توان تولیدکننده  برای رقابت بالا می‌رفت چون وقتی تولیدکننده‌ای وارد بازارهای خارجی می‌شود با رقبای قدری مواجه می‌شود که همگی سرمایه گذاری‌های سنگین انجام داده‌اند بنابراین اگر با یک توان ضعیف وارد بازار شود، قطعاً دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموعه خود توانستیم برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کنیم، عنوان کرد: دولت باید مشوق‌های صادراتی را بیشتر کند و موانع تولید را بردارد تا دخل و خرج تولیدکننده‌ها با یکدیگر هماهنگ شود تا بتواند قوی‌تر فعالیت کند و صادرات بیشتری را انجام دهد؛ متاسفانه سیاست گذاری‌های دولت تاکنون به این سمت و سو نبوده و حتی برای تولید کننده مانع‌تراشی هم می‌کنند.

صادرات، معرف توانایی‌های اقتصادی
کارشناس عرصه تجارت خارجی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه صادر کننده در همه جای دنیا از منزلت بالایی برخوردار است و ارزش زیادی برای آن ها قائل هستند؛ در کشور ما نیز صادرکننندگان فعالیت باارزشی را انجام می‌دهند چون سبب ورود ارز به کشور می‌شوند و از این نظر صادر کننده فرد مقدسی به حساب می‌آید، تاکید کرد:  برای صادرکنندگان در همه جای دنیا اعتبار و تسهیلات قائل می‌شود؛ اما صادرکنندگان ما حتی از برخی اطلاعات اولیه برای انجام امر صادرات محروم هستند؛ به همین دلیل نمی‌دانند که در ابتدای مسیر باید چه کاری انجام دهند.

در گذشته مشوق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و صادراتی وجود داشت که باعث قوی‌تر شدن صادرات می‌شد

علیرضا راشدی  با بیان اینکه عموماً واژه صادرات یک تعریف قانونی و عرفی دارد در تعریف قانونی به معنی خروج کالا از کشور است، افزود: در تعریف عرفی، صادرات یعنی کسب سود از کالای صادر شده. گفتنی است؛ صادرات تنها صدور کالاها به مرزهای بیرونی یک کشور نیست، در اصل صدور فرهنگ، مدیریت و توانایی‌های اقتصاد یک کشور است؛ به همین دلیل است که صادرات اهمیت زیادی دارد. 

وی عنوان کرد: در امر صادرات خاک، گندم و کالاهای اینچنینی جزو کالاهای ممنوعه هستند و به هیچ روشی نباید صادر شوند. مسافران می‌توانند تا ۲۴ متر با خود فرش دستباف خارج کنند اما اگر بخواهند به کشورهای عراق، عربستان یا سوریه بروند پسته، فرش، زعفران را نمی‌توانند با خود ببرند چراکه به تجربه ثابت شده است که این کشورها خریداران اصلی این کالا هستند و ارسال آنها توسط مسافران، تجارت محسوب می‌شود. 

احصای مدل بازاریابی تجارت
کارشناس عرصه تجارت خارجی با اشاره به دستیابی به بهبود مدل بازاریابی تجار، خاطرنشان کرد: بهترین مدل بازاریابی شرکت در نمایشگاه بین‌المللی است؛ چراکه در این نوع نمایشگاه‌ها بهترین تولیدکنندگان حضور دارند و انواع قیمت ها و تفاوت ها را می توان در این رویدادها دید.

راشدی یافتن مشتری برای صادرات را مهمترین رکن تجارت دانست و تصریح کرد: اگر فردی نمی داند که چگونه بفروشد نباید دست به واردات و صادرات بزند؛ در سه دهه گذشته در ایران به صادر کنندگان به نسبت ارزی که وارد کشور می‌کردند جایزه تعلق می گرفت در اصل نوعی یارانه برای انجام فرآیندهای تجاری بود که تا مدت‌ها ادامه داشت اما با روند تغییر دولت‌ها این جریان رو به زوال رفت به گونه ای که در حال حاضر هیچ جایزه یا یارانه‌ای به صادرکنندگان اختصاص نمی‌یابد.

صادرات لرستان در بن‌بست مشکلات | تحریم‌ها به توسعه صادرات آسیب می‌زند

تأثیر تحریم و تنش‌های ارزی بر صادرات
رئیس سازمان صمت استان لرستان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بحث صادرات و موانع صادراتی موضوعی است که به تنش های ارزی بر می‌گردد که آن هم نتیجه تحریم اقتصادی و فشار کشورهای غربی است که منجر به تنش‌های ارزی، افزایش هزینه‌های تولید یا قیمت تمام شده و کاهش توان رقابت مجموعه‌های تولیدی ما شده است، گفت:  ضرورت دارد که سطح تکنولوژی واحدهای تولیدی کشور ارتقا پیدا کند اما به دلیل همین محدودیت‌های ارزی و جابجایی‌های ارزی بین کشورهای مختلف، تنگناهایی برای واحدهای صنعتی ما ایجاد شده است به طوریکه انتقال ارز و دریافت مبالغ حاصل از صادرات برای آنها دشوار شده است.

بهزاد منصوری با بیان اینکه مجموع سیاست های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت این است که به نوعی کمک کند تا این قبیل محدودیت‌ها برطرف شود و تلاش می‌کنند بحث مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات برای توسعه رونق واحدهای تولیدی ساماندهی شود، ابراز کرد:  در بحث معدن و صنایع معدنی کانی و غیر فلزی، وزارت صمت تسهیلات ویژه‌ای را برای ورود ماشین آلات، قائل شده تا به مجموعه  واحدهای صنعتی در حوزه استخراج و فرآوری کمک کند، ما هم به تبع در استان کمک می‌کنیم تا تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار واحدهای مطرح و فعال، قرار دهیم.

مجموع سیاست های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت این است که به نوعی کمک کند تا این قبیل محدودیت‌ها برطرف شود و تلاش می‌کنند بحث مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات برای توسعه رونق واحدهای تولیدی ساماندهی شود

وی با اشاره به اینکه پروسه صادرات مسائل و مشکلات خاص خود را دارد که از مهمترین آنها می‌توان به مسائل گمرکی، پولی و بانکی و تغییراتی که در بازارهای هدف برای پاسخگویی به صادرکنندگان ما تفاق می‌افتد اشاره کرد که تلاش شده که با توجه به توان سازمان صمت و سازمان توسعه تجارت، به فعالان ما در حوزه صادرات کمک شود، گفت:  مجموعه ما سعی کرده با کاهش زمان مربوط به اخذ مجوزها به تسریع و تسهیل در ثبت سفارش‌ها کمک کند تا به فرایند صادرات تسهیل شود  همچنین کمک‌های لازم را به عنوان مشاور به فعالان این حوزه در استان ارائه می‌دهد.

ارائه تسهیلات بانکی
رئیس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه در زمینه پرداخت تسهیلات نیز بانک توسعه صادرات به عنوان یکی از متولیان این حوزه، معمولاً منابعی را برای تقویت توان مالی و سرمایه در گردش در اختیار واحدهای صنعتی قرار می‌دهد تا بتوانند برای صادرات خود برنامه‌ریزی کنند، گفت:  در حال حاضر در زمینه صنایع فلزی، لوازم خانگی و صنایع کانی غیر فلزی تنوع صادراتی خوبی در محصولات ما وجود دارد.

صادرات موضوعی نیست که صرفاً با شعار دادن محقق شود و باید حمایت‌های مسیولین در عمل خود را نشان دهد وگرنه به صرف حمایت‌های شفاهی بدون هیچ اقدام اصولی نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت واقعیت این است که کشور ایران با وجود ۱۵ همسایه هنوز به تعداد کافی رایزن اقتصادی ندارد و شمار آن‌ها به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد؛ وقتی سیاست‌های کلان کشور مشکل دارد چگونه می‌توان استان لرستان را در زمینه صادرات، یاری کرد.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha