۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
وعده‌هایی که نیمه کاره رها شد| تأمین علوفه مشکلی که همچنان ادامه دارد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

وعده‌هایی که نیمه کاره رها شد| تأمین علوفه مشکلی که همچنان ادامه دارد

بیرجند- وضعیت تأمین علوفه برای دامداری‌های خراسان جنوبی همچنان مطلوب نیست و رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی می گوید: قرارگاه تأمین علوفه استان نیمه کاره رها و وعده‌ها به نتیجه نرسیده است.

 بازار، گروه استان‌ها- حکیمه بهمن زاده: مشکلات صنعت دامداری خراسان‌جنوبی مربوط به امروز و دیروز نیست. ماه‌ها است که فعالان صنعت دامداری خراسان‌جنوبی با مسائلی چون کمبود و گرانی نهاده رو به رو هستند که حتی منجر به رخ دادن اتفاقات تلخی چون کشتار دام‌های مولد شده است.

دامداران در مقاطع مختلف از طریق رسانه‌ها و حتی به صورت حضوری اعتراضات و گلایه‌های خود را مطرح کردند به امید اینکه شاید گرهی از کار آنان باز شود و صنعت نیمه جان دامپروری خراسان‌جنوبی، جانی دوباره بگیرد.

مدیران و مسئولان خراسان‌جنوبی نیز برای حل این مشکلات، قول‌ها و وعده‌هایی دادند، قرارگاه تأمین علوفه ایجاد کردند و قول راه‌اندازی برخی از کارخانه‌های غیرفعال لبنی استان را دادند اما بعد از گذشت ماه‌ها از این قول و وعده‌های مسئولین پیگیر میزان اجرایی شدن آن شدیم.

جواد غریبی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: وضعیت تأمین علوفه برای دامداری‌های خراسان‌جنوبی در برخی از اقلام نه تنها بهتر نشده، بلکه وخیم تر شده است.

وعده‌هایی که نیمه کاره رها شد
وی با بیان اینکه به عنوان مثال در مورد نهاده جو نسبت به تیر و مرداد اوضاع بدتر شده است، بیان‌کرد: به نظر من قول و وعده‌های مسئولین در زمینه احیاء کارخانه‌های لبنی غیرفعال خراسان‌جنوبی، شبیه قرارگاه تأمین علوفه شده است که راه‌اندازی کردند ولی نیمه‌کاره رها شد و کسی آن را پیگیری نکرد.

غریبی افزود: در مورد کارخانه‌های لبنی غیرفعال می‌گویند در حال پیگیری هستیم ولی تاکنون چیزی به نتیجه نرسیده است.

 قول و وعده‌های مسئولین در زمینه احیاء کارخانه‌های لبنی غیرفعال خراسان‌جنوبی، شبیه قرارگاه تأمین علوفه شده است که راه‌اندازی کردند ولی نیمه‌کاره رها شد و کسی آن را پیگیری نکرد

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در استان کارخانه‌ای داریم که تنها با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، گفت: به نظر من احیاء برخی از کارخانه‌های لبنی خراسان‌جنوبی کاری بسیار سخت و گاه غیر ممکن است و شبیه احیاء یک مرده می‌ماند چرا که بسیاری از دستگاه‌های آنان با گذشت زمان مستهلک شده  و ایجاد یک کارخانه جدید ثمربخش‌تر است.

وعده‌هایی که نیمه کاره رها شد| تأمین علوفه مشکلی که همچنان ادامه دارد

آمادگی تشکل‌های دامداری برای ایجاد کارخانه محصول لبنی
غریبی با بیان اینکه تشکل‌های دامداری خراسان‌جنوبی برای ایجاد یک کارخانه تولید محصولات لبنی آمادگی کامل دارند، اظهارکرد: در حال حاضر نیز در خراسان‌جنوبی آن دسته از کارخانه‌های محصولات لبنی با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند که مربوط به تشکل‌های دامداری و دامپروری هستند.

وی بیان‌کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد کنسانتره دامی مورد نیاز را کارخانه‌هایی تولید می‌کنند که وابسته به تشکل‌های دامی هستند که نشان از ظرفیت بالای تشکل‌های دامداری و دامپروری خراسان‌جنوبی دارد.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش ۱۰ درصدی سه قلم از محصولات لبنی به نفع صنعت دامداری و کارخانه‌های لبنی خواهد بود، گفت: به نظر من این موضوع در نهایت به ضرر کارخانه‌های کوچک که توان رقابت با برندهای بزرگ و مشهور را ندارند، خواهد بود.

کاهش قیمت سه محصول لبنی و ضرر کارهای کوچک
غریبی اظهارکرد: برندهای مشهور، ده‌ها محصول لبنی تولید می‌کنند و وقتی بخواهند در سه محصول کاهش ۱۰ درصدی قیمت داشته باشند آن ۱۰ درصد را از سه محصول کم و بر روی دیگر محصولات خود افزایش قیمت خواهند داشت و از طرف دیگر شاهد کاهش تولید آن سه محصول در این کارخانه‌ها می‌شویم.

وی بیان‌کرد: اما کارخانه‌های کوچک که تمام تولیدی‌شان همین سه محصول است با کاهش قیمت آسیب می‌بینند و باید این برنامه‌ها با تدبیر بیشتری اجرایی شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ را مفید نمی‌دانم
رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه کاهش محصولات لبنی به صورت دستوری و بدون کمک برای کاهش هزینه‌های تمام شده تولید یک سیاست غلط است، ادامه‌داد: بر عکس نظر برخی از دوستان و فعالان اقتصادی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را نیز در شرایط فعلی درست نمی‌دانم.

غریبی افزود: چون منجر به افزایش بی اندازه قیمت لبنیات و کاهش خرید مردم می‌شود که این کاهش خرید در نهایت به ضرر دامداران و صنایع لبنی خواهد بود.

وی بیان‌کرد: برخی معتقدند بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مابه التفاوت آن با قیمت ارز آزاد را به صورت کارت خرید کالاهای اساسی به مردم بدهند تا قدرت خرید مردم پایین نیاید، ولی من می‌گویم از کجا این اطمینان را می‌دهیم که بخشی از مبلغ این کارت، صرف خرید محصولات لبنی خواهد شد؟

وعده‌هایی که نیمه کاره رها شد| تأمین علوفه مشکلی که همچنان ادامه دارد

اعطای کارت خرید راهگشا نیست
رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: شهروند ما یک کارت سوخت خرید کالاهای اساسی دارد و به خواربارفروشی محله خود و یا یک فروشگاه می‌رود که ده‌ها قلم از روغن، برنج، رب، حبوبات و سایر نیازمندی‌های آنان را دارد و شاید اصلا لبنیات را از جمله کالاهای خرید خود قرار ندهند.

وی گفت: اگر فردی تصمیم بگیرد تمام مبلغ کارت را صرف خرید مرغ، روغن و برنج و ... کند و سهمی را برای محصولات لبنی اختصاص ندهد، چه وضعیتی برای دامداری‌ها و کارخانه‌های لبنی که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مجبور به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود شده‌اند، خواهد آمد.

شیر۶ هزار و ۴۰۰ تومانی جوابگوی هزینه‌ها نیست
رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با بیان اینکه همین الان نیز هر کیلوگرم شیر به قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان پاسخ هزینه‌های دامدار را نمی‌دهد، ادامه‌داد: باید به سمتی برویم که نه یارانه‌های دولت به هدر برود و هم دامداران و مردم منتفع شود.

غریبی با تأکید بر اینکه می‌توانیم با کشاورزی قراردادی که خرید تضمینی شیر با قیمت منطقی و تضمین تأمین نهاده جزئی از آن است، می‌توانیم به سمت بهبود بازار محصولات لبنی برویم، ادامه‌داد: نباید سیاست‌های تجربه شده و ناموفق را مجدد برای بازار شیر و محصولات لبنی اجرایی کنیم.

وی گفت: از طرف دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ برای نهاده وارداتی سرمایه مورد نیاز واحدهای دامداری برای خرید نهاده را نیز افزایش می‌دهد که این مسئله نیز معضلی را برای دامداران به وجود خواهد آورد.

کد خبر: ۱۱۴٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha