۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
واردات ۱۶ هزار تن سیلیکون به کشور|آذربایجان غربی ظرفیت تولید سیلیکون را دارد
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

واردات ۱۶ هزار تن سیلیکون به کشور|آذربایجان غربی ظرفیت تولید سیلیکون را دارد

ارومیه- بابایی، رئیس سازمان صمت آذربایجان غربی گفت: هم اکنون ۱۶هزارتن سیلیکون متال مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود در حالی که ۱۶ معدن فعال سیلیس در آذربایجان غربی وجود دارد.

غلامرضا بابایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از مصارف سیلیکون متال، تولید پنل خورشیدی است که اکنون در کشور، هفت واحد صنعتی در زنجیره های نهایی تولید این محصول فعالیت دارند، افزود: . سهم فعلی برق خورشیدی از سبد انرژی کشور حدود ۶ هزارم درصد است، در حالی که ایران با قرار گرفتن در کمربند خورشیدی، داشتن مناطق کویری و نیز برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، در شمار بهترین کشورهای جهان در زمینه قابلیت های انرژی خورشیدی به شمار می آید.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیاز کشور به سیلیکون متال ۱۶ هزار تن است که از خارج کشور وارد می‌شود که در صورت راه اندازی و بهره برداری از واحدهای فرآوری سیلس بخصوص سیلیکون متال در داخل هم از واردات سیلیکون متال مورد نیاز کشور هم از خروج ارز از کشور بطور چشمگیری جلو گیری خواهد شد.

بابایی با بیان اینکه سیلیس به عنوان یکی از فراوان ترین مواد طبیعی است که در پوسته زمین یافت می شود و به دلیل تنوع بسیار زیادی که دارد در صنایع متنوع قابل استفاده می باشد. این ماده معدنی به دلیل ویژگی ها و خصوصیاتی که دارد در صنایع مختلف قابل استفاده است، گفت: استان آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۶ معدن فعال سیلیس با ظرفیت استخراج اسمی سالانه بیش از ۲۶۲ هزارتن و ذخیره قطعی ۱۴میلیون و ۲۴۸ هزارتن و یک واحد فرآوری سیلیکون متال زمینه بسیار خوبی برای تولید سیلیکون متال را دارد.

وی با اشاره به کاربردهای سیلیس در صنایع متالورژی افزود: سیلیکون با خلوص کمتر در متالورژی به عنوان یک عامل احیا کننده و به عنوان یک عنصر آلیاژی در فولاد، آلومینیوم، برنج و برنز استفاده می شود،تولید کنندگان آلومینیوم از آن برای بهبود خواص مفید آلومینیوم استفاده می کنند. زمانی که سیلیسیم با آلومینیوم استفاده می شود، قابلیت ریخته گری، سختی و مقاومت آن را بهبود می بخشد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تقاضای آلومینیوم در سال های اخیر هم در کشور های توسعه یافته و هم در حال توسعه به طور پیوسته در حال رشد است، به همین دلیل تقاضای مواد سبک تر و اقتصادی تر موجب رشد مصرف فلز سیلیکون توسط تولید کنندگان آلومینیوم شده است.

بابایی خاطرنشان کرد: معدن سیلیس هدر شهرستان خوی واقع در منطقه زرآباد این شهرستان، یکی از معادن استان با استخراج اسمی سالانه بیش از ۱۶ هزارتن و ذخیره قطعی بیش از ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار تن با خلوص ۹۹ درصدی برای سیلیس درجه یک ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری و تولید سیلیکون متال را دارد.

وی یادآور شد: مسئولان این معدن نیز در راستای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان پس از ایجاد واحد فرآوری و دانه بندی مواد معدنی استخراج شده از این معدن در صدد ایجاد واحد تولید سیلیکون متال با جذب سرمایه گذار خارجی هستند.

رئیس سازمان صمت آذربایجان غربی گفت: لازمه اجرایی این مهم همکاری و همت همه جانبه دستگاه های دولتی، بانکی و بخش خصوصی را می طلبد که با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و خام فروشی به حد صادرات، ارز آوری و ایجاد زنجیره ارزش برای این ماده معدنی فراهم آید.

کد خبر: ۱۱۴٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha