۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در آذربایجان شرقی/ بحران بی‌آبی و تهدیدی برای کشاورزی
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در آذربایجان شرقی/ بحران بی‌آبی و تهدیدی برای کشاورزی

تبریز- با وجود ظرفیت های آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی، این استان سهم کمی در کشت گلخانه ای دارد و باید مسئولان امر برنامه های مختلفی برای توسعه کشت گلخانه ای در آذربایجان شرقی داشته باشند.

خبرگزاری بازار، گروه استان ها؛ توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از اولویت‌های مدیران جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در راستای اقتصاد مقاومتی و مقابله با بحران بی آبی در این استان علاوه بر افزایش بهره وری باعث ارزش افزوده بیشتر نیز می شود.

کشت گلخانه‌ای، بهره وری آب را تا ۱۰ برابر، میزان تولید را ۱۰ تا ۱۲ برابر و میزان درآمد کشاورزان را ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش می‌دهد.

کشت گلخانه ای علاوه بر صرفه جویی غیرقابل تصور در مصرف آب، از منظر استفاده بهینه از منابع خاک نیز بسیار مقرون به صرفه است.

در آذربایجان شرقی کشت گلخانه ای از سال ها پیش آغاز شده و سبزی و صیفی، گل های زینتی، گلدانی و گیاهان فضای باز از جمله محصولات گلخانه ای استان شناخته می شود.

با اینکه آذربایجان شرقی گلخانه های بزرگی دارد ولی جا برای توسعه کشت گلخانه ای در این استان بسیار بوده و ضروری است.

ایجاد ۱۲ فرصت شغلی مستقیم به ازای راه اندازی هر هکتار گلخانه

نکته جالب توجه دیگر در توسعه گلخانه های استان ایجاد اشتغال برای جوانان و به خصوص فارغ التحصیلان رشته کشاورزی است.

به ازای راه اندازی هر هکتار گلخانه، ۱۲ فرصت شغلی مستقیم و ۱۵ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود. با ایجاد گلخانه علاوه بر رونق محصولات و افزایش سودآوری می توان فرصت های شغلی جدیدی نیز ایجاد کرد.

لازم به یادآوری است که فضای گلخانه‌ای استان به صورت کنترل شده است و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت.

ناگفته نماند که بازار محصولات کشاورزی، به دلیل رشد جمعیت و اقبال عمومی برای استفاده از محصولات آن، بازار پرسود و پررونقی به شمار می‌رود، اما وجود بحران کم آبی و کاهش ذخایر آبی و سفره‌های زیر زمینی آب، این حوزه را با مخاطرات جدی رو به رو کرده است که کاشت و توسعه گلخانه های می تواند این بحران را از بین ببرد.

کیفیت بالای محصولات گلخانه‌ای

محصولات حاصل شده از کشت گلخانه‌ای به علت کنترل عوامل مؤثر در تولید دارای کیفیّت بالاتری بوده و امکان صادرات به خارج از کشور وجود دارد.

بدون شک می‌توان این تولیدات را تأثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی دانست. البته این در شرایطی است که بازارهای مناسب و بازاریابی برای محصولات کشاورزی این استان فراهم شود.

هزینه انرژی گلخانه ها در آذربایجان شرقی بسیار بالا است

یکی از گلخانه داران استان که در شهر سردرود تبریز فعالیت می کند به خبرنگار بازار گفت: هزینه انرژی گلخانه ها در آذربایجان شرقی بسیار بالا بوده چراکه این استان سردسیر است.

نبود بازار مناسب یکی دیگر از مشکلات مهم گلخانه داران است و امیدوارم دولت در سال جدید که همه کشور درگیر ویروس کرونا است از ما کشاورزان و فعالان عرصه گلخانه حمایت کند

وی با تاکید بر اینکه مشکلات مالی مثل نوسانات ارز کار ما را سخت تر کرده است، افزود: بالا بودن هزینه های برق، گاز و در نتیجه بالا رفتن هزینه تمام شده محصول کار را دشوار می کند.

بیگی با اشاره به اینکه امیدوارم بانک ها تسهیلاتی برای گلخانه داران اختصاص دهند، ابراز داشت: نبود بازار مناسب باعث ضرر و زیان گلخانه داران می‌شود.

ضرورت توجه به بازاریابی محصولات گلخانه‌ای آذربایجان شرقی

بیش از ۹۵ درصد فعالیت های بخش کشاورزی در اختیار بخش خصوصی قرار داشته و توسط این بخش انجام می شود و باید سرمایه گذاران به موضوع بازاریابی بیش از پیش توجه کنند.

می‌توان با بهره گیری از علم پیشرفته و به روز کشاورزی، از تجربه کشورهای صنعتی پیشرفته در این حوزه استفاده کرد، یکی از این تجربه‌های موفق در دنیا، توسعه گلخانه‌ها برای کاشت انواع محصولات کشاورزی است.

همچنین امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات در محیط گلخانه نسبت به فضای آزاد آسانتر است.

۱۹۹ هکتار به مجموع سطوح گلخانه‌ای آذربایجان‌شرقی اضافه می شود

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نهضت بزرگ توسعه کشت گلخانه‌ای در استان طی سال ۹۹ تصریح کرد: امسال ۱۹۹ هکتار به مجموع سطوح گلخانه‌ای آذربایجان‌شرقی اضافه می شود.

محمدباقر بی پروا با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای ظرفیت ارزآوری و اشتغال‌زایی خوبی دارند، گفت: کشت گلخانه‌ای ظرفیت تولید ۱۰ برابری نسبت به فضای آزاد دارد.

در شرایط اقلیمی امروز و بحران کم آبی، توسعه کشت گلخانه‌ای، بهترین گزینه برای کاهش مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان تولید نسبت به آب مصرفی است

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای در توسعه صادرات محصولات کشاورزی و اشتغال نقش بی بدیلی دارد، اظهار داشت: با توسعه کشت گلخانه‌ای، زمینه صادرات و اشتغال فراهم شده و تنظیم بازار برخی از محصولات سبزی و صیفی در غیر فصل زراعی در استان را فراهم کرده است.

افزایش کمی و کیفی تولیدات زراعی و باغی استان با توسعه کاشت گلخانه ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش کمی و کیفی تولیدات زراعی و باغی استان با توسعه کاشت گلخانه ای طی سال ۹۹ خبر داد.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: از نظر تولید محصول در گلخانه های استان، ۵۰ هکتار به کشت خیار اختصاص دارد که این محصول با عملکرد ۲۰۰ تن در هکتار و به میزان ۸ هزار و ۴۰۰ تن تولید می‌شود، ۶۰ هکتار نیز به گوجه‌فرنگی اختصاص دارد که این محصول با عملکرد ۲۵۰ تن در هکتار به میزان ۱۲ هزار و ۷۵۰ تن تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در گلخانه شاهد صرفه جویی در مصرف آب هستیم، گفت: محصولات گلخانه‌ای ظرفیت ارزآوری و اشتغال‌زایی خوبی دارند.

جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی همه ظرفیت‌های موجود را برای جهش تولید با تمرکز بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به‌کار خواهد گرفت

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ‌شرقی از افزایش ضریب مکانیزاسیون جهت ارتقاء بهره‌وری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نیز خبر داد و گفت: تاکنون ۶۳ هزار و ۹۷۲ هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است که ۷ هزار و ۷۳۳ هکتار دیگر در حال اجرا است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه گیاهان دارویی و صنایع فرآوری مرتبط با آن گفت: اصلاح و احیای باغات موجود و توسعه باغات در مناطق مستعد استان، ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی اعم از کانال‌های آبیاری، سیستم‌های آبیاری تحت فشار و سیستم‌های نوین آبیاری از دیگر برنامه های ما در سال ۹۹ است.

با اینکه گلخانه‌ های آذربایجان شرقی در حال افزایش است ولی شاهد نبود کشش بازارهای داخلی و مشکلات صادرات هستیم که باید برنامه ریزی هایی برای عبور از این مشکلات انجام شود.

کد خبر: ۱۱٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha