۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
ادارات آذربایجان غربی ریل گذاری و مانع زدایی تجارت بین اللملی را فراهم کنند
استاندار آذربایجان غربی:

ادارات آذربایجان غربی ریل گذاری و مانع زدایی تجارت بین اللملی را فراهم کنند

ارومیه- استاندار آذربایجان غربی بر تسهیلگری، ریل‌گذاری و مانع زدایی برای انجام تجارت‌های بین‌المللی در استان توسط دولت و دستگاه‌های دولتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدصادق معتمدیان ظهر پنجشنبه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، افزود: این اقدامات باید در راستای حضور پررنگ بخش‌های خصوصی در بحث صادرات بیش‌ازپیش مدنظر مدیران و دستگاه‌های دولتی قرار گیرد.

وی افزایش اختیارات استانداران استان‌های مرزی را ضروری دانست و اظهار کرد: تمامی مشکلات و موانع تجار منطقه و اقدامات بین‌المللی احصا و پیشنهادات توسط کارشناسان و متخصصان ارائه شود تا با انجام اولویت‌بندی به دنبال حل مشکلات باشیم.

استاندار آذربایجان غربی اولویت دولت در بحث‌های عمرانی را اتمام طرح‌های قبلی عنوان و خاطرنشان کرد: نیازی به انجام سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌های متخلف نیست و بایستی تلاش شود تا طرح‌های نیمه‌تمام و راکد گذشته اتمام یافته و به چرخه تولید وارد شوند لذا انتظار می‌رود مدیران در نگاه خود به رفع مشکلات تغییراتی ایجاد کنند.

وی تشریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم ازاین‌رو انتظار می‌رود دستگاه‌ها و مدیران به دنبال تغییر رویه برای استفاده هر چه‌بهتر از شرایط مختلف باشند.

کشاورزی دومین پیشران اقتصادی آذربایجان عربی است
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: برخی از مشکلات نیز باید به‌صورت ملی و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفع شود، لذا شاید موانع و مشکلات کاری در کشور زیاد باشد ولی هیچ بن‌بستی برای هیچ مشکلی وجود ندارد.

معتمدیان کشاورزی آذربایجان غربی را یکی از ظرفیت‌های بزرگ و دومین پیشرانه اقتصادی استان دانست و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش بایستی بر اساس اولویت‌ها و نیازهای استان انجام گیرد.

استاندار آذربایجان غربی بر جلوگیری از خام فروشی و فرآوری محصولات استانی تاکید کرد و گفت: خام فروشی می‌تواند ضربه‌ای مهلک به پیکره اقتصاد وارد کند،با فرآوری محصولات می‌توان سبب افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری هدفمند برای آینده شد.

وی همچنین بر جلوگیری از خام فروشی و فرآوری محصولات استانی به‌ویژه محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: نگاه ما توسعه صادراتی است، همچنین خام فروشی می‌تواند ضربه‌ای مهلک به پیکره اقتصاد وارد کند ولی با فرآوری محصولات می‌توان سبب افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری هدفمند برای آینده شد.

ضرورت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در آذربایجان غربی
معتمدیان ضمن درخواست بر اتمام انحصار دولت بر معدن‌ها، عنوان کرد: دولت همچنین از رقابت با بخش خصوصی در این مهم خودداری کند، در همین راستا نقاط امیدبخش معدنی شناسایی و ظرفیت‌سازی می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی ضمن دعوت از بخش‌های خصوصی برای استخراج از معادن و فرآوری آن‌ها، عنوان کرد: معادن بلاتکلیف و راکد هر چه سریع‌تر موردبررسی قرار گرفته و به چرخه فعالیت بازگردند.

معتمدیان ضمن انتقاد از برخی از بانک‌های خصوصی حاضر در استان، تشریح کرد: متأسفانه برخی از بانک‌ها سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کرده و در پروژه‌های خارج از استان سرمایه‌گذاری می‌کنند که باید از این مشکل ممانعت به عمل آید در غیر این صورت برخوردهای قانونی اعمال می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های و پتانسیل‌های آذربایجان غربی در بخش‌های مختلف، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های توسعه اقتصاد استان، تجارت بین‌المللی است که می‌توان از ظرفیت هم‌مرزی با سه کشور استفاده کرد.

معتمدیان خاطر نشان کرد: در این راستا باید برنامه‌هایی تهیه و تدوین شود تا از ظرفیت بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز نهایت استفاده صورت گیرد. این برنامه‌ها باید برای سه کشور همسایه به‌صورت متفاوت و با توجه به شرایط جغرافیایی کشور مدنظر، نهایی شود.

دیپلماسی منطقه ای در آذربایجان غربی فعال تر شود
استاندار آذربایجان غربی با تأکید بر ضریب امنیتی بالا در سطح استان و مرزهای آن، گفت: با وجود مرزهای طویل هیچ ناامنی در استان وجود ندارد و این استان به عنوان استانی امن پذیرای مشارکت سرمایه گذاران است.

معتمدیان تأکید کرد: تسهیل رفت‌وآمد، حضور بیش‌ازپیش در منطقه و کشورهای همسایه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب، نگاه راهبردی به منطقه و استفاده از شاهراه‌های بین‌المللی در بازه‌های زمانی کوتاه، میان و بلند مدت نقش به سزایی در توسعه منطقه خواهد داشت.

وی افزایش تعاملات را یکی از مؤلفه های مهم در استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی دانست و تصریح کرد: باید دیپلماسی منطقه‌ای بیش‌ازپیش در استان و منطقه فعال‌تر شود تا حضور فعالان اقتصادی و تجار در کشورهای همسایه پررنگ‌تر شود.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha