۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
بی اعتنایی بازار فولاد به تصمیم وزیر صمت؛ قیمت ها همچنان افزایشی| هر کیلو میلگرد ۱۵۲۰۰ تومان
«بازار» گزارش می دهد

بی اعتنایی بازار فولاد به تصمیم وزیر صمت؛ قیمت ها همچنان افزایشی| هر کیلو میلگرد ۱۵۲۰۰ تومان

با وجود تصمیم وزیر صمت مبنی بر فروش تمامی محصولات فولادی در بورس، فعالان بازار میگویند که قیمت ها نسبت به یک ماه افزایش یافته به طوریکه بهای هر کیلو میلگرد از حدود ۱۴۷۰۰ تومان به ۱۵۲۰۰ رسیده است.

بازار؛ گروه صنعت : حدود ۱۰ روز پیش بود که قرار شد عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس انجام شود. هدف از این تصمیم شفاف سازی و البته کنترل قیمت ها اعلام شده بود.

حالا اما فعالان بازار می گویند که با وجود این تصمیم دولت قیمت ها نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که معمولا در نیمه دوم سال تقاضا کمی کمتر می شود.

«محمد آزاد» رییس سابق اتحادیه آهن فروشان در اینباره به خبرگزاری «بازار» می گوید: در حال حاضر انواع میلگرد تقریبا با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه می شود که در مقایسه با یک ماه قبل حدود ۵۰۰ تومان بیشتر شده است. در مهر ماه هر کیلو میلگرد در بازار به قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می شد.

تقاضا در بازار نه تنها بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده است. اما از آنجایی که محصول داخلی ما مواد اولیه خود را یارانه ای دریافت می کند، محصول نهایی خود را بر مبنای قیمت جهانی می فروشد هر گونه نوسان در میدان فردوسی اثرش را در بازار آهن مشاهده می کنیم

او که دلیل اصلی رشد قیمت ها در بازار را رشد بهای دلار می داند، می گوید: تقاضا در بازار نه تنها بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده است. اما از آنجایی که محصول داخلی ما مواد اولیه خود را یارانه ای دریافت می کند، محصول نهایی خود را بر مبنای قیمت جهانی می فروشد هر گونه نوسان در میدان فردوسی اثرش را در بازار آهن مشاهده می کنیم.

انواع میلگرد تقریبا به قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه می شود که در مقایسه با یک ماه قبل حدود ۵۰۰ تومان بیشتر شده است

پایان خرید اعتباری و قسطی در بازار
این فعال بازار با بیان اینکه در گذشته محصولات درجه ۲ و ۳ اجازه عرضه در بورس را نداشتند اما حالا این امکان برای آنها هم فراهم شده است، ادامه داد : تولیدکنندکان کوچک و رده پایین معمولا برای فروش محصولات خود امتیازهایی همچون خرید قسطی و اعتباری را به خریداران خود می دادند. حالا اما خریداران بازار ناچارند که تمام پول خود را به صورت کامل پرداخت کنند.  

او  همچنان درباره وضعیت خرید و فروش در بازار گفت: تقاضا در بازار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نکرده اما در مقایسه با نیمه اول سال روند کاهشی داشته است.

در نیمه نخست امسال ۵ میلیون و ۱۱۵ هزار تن فولاد (فولاد میانی و محصولات فولادی) صادر شده که نشان دهنده رشد حدود ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است

آیا وعده ساخت یک میلیون مسکن شدنی است؟
آزاد در پاسخ به این سوال که آیا تولید کشور جوابگوی تولید یک میلیون واحد مسکونی است که دولت سیزدهم وعده آن را داده است، گفت: در حال حاضر  حدود ۶۰ درصد تولیدات کشور در بازار داخل عرضه می شود و مابقی آن صادر می شود. در صورت بازگشت رونق به ساخت و ساز و شروع شهرسازی تمام تولیدات در بازار داخلی عرضه می شود و هیچ کمبودی  از این جهت نخواهیم داشت.

به گفته او، بر اساس آمار اعلامی که در نیمه نخست امسال ۵ میلیون و ۱۱۵ هزار تن فولاد (فولاد میانی و محصولات فولادی) صادر شده که نشان دهنده رشد حدود ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین صادرات آهن اسفنجی حدود ۲۸۷ درصد بیشتر شده است.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: این حجم از صادرات در شرایطی اتفاق افتاد که تولیدات فولاد در تیر و مرداد امسال وضعیت خوبی نداشته و به دلیل قطعی های برق با کاهش روبرو بودند. به عبارت دیگر در صورت تامین انرژی هیچ مشکلی برای تولید محصولات فولادی مورد نیاز در صنعت ساختمان وجود نداشته و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی کار  دور از تصوری نیست.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha