۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
التهاب بازار و صف‌های خرید ماهی نوبرانه در ساحل خزر
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

التهاب بازار و صف‌های خرید ماهی نوبرانه در ساحل خزر

بابلسر- محدودیت عرضه و کمبود بازارچه‌های فروش سبب شده تا صف خرید برای ماهی در برخی از شهرهای استان مازندران تشکیل شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: همزمان با فصل صید ماهیان استخوانی، علاقه و اقبال برای مصرف آبزیان و ماهیان گرم و سردآبی افزایش یافته است، تمایل به مصرف آبزیان و محدودیت عرضه سبب شده تا شهروندان برخی مناطق برای خرید ماهی به صف بایستند.

این درحالی است که گرانی قیمت‌ها از یک سو سبب شده که بسیاری از مردم سال‌ها با این ماده غذایی قهر کردند و طی سال یک یا دو وعده ماهی بیشتر میل نمی‌کنند.

مازندران با تولید ۱۱۰ هزار تن انواع آبزیان، قطب تولید انواع ماهی در کشور به شمار می‌رود و سرانه مصرف ماهی در این استان حدود ۱۴ کیلوگرم در سال است. محمد احمدی شهروند بابلسری که در خیابان ولی عصر برای خرید ماهی از مرکز خرید دولتی به صف ایستاده بود، با بیان اینکه قیمت ماهی بسیار بالا است و توان خرید آن را نداریم، گفت: ماهی کفال بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بسته به اندازه ماهی به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه قیمت ماهی سفید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، افزود: خیلی از مردم توان خرید ماهی و آبزیان را ندارند و بیشتر از تن ماهی استفاده می‌کنیم و برخی مواقع برای خرید ماهی به مرکز خرید دولتی مراجعه می‌کنیم.

شهروند دیگری با بیان اینکه ماهی سفید و ازون برون از جمله ماهی‌های مورد علاقه من است، افزود: متأسفانه به دلیل رشد قیمت‌ها سالی یک تا دو بار اقدام به خرید و مصرف ماهی می‌کنیم.

همچنین بانویی خانه دار با بیان اینکه بیشتر ماهی قزل آلا مصرف می‌کنیم، گفت: شیلات روزهای دوشنبه پنجشنبه ماهی با نرخ مناسب عرضه می‌کند ولی شاهد صف‌های طولانی هستیم.

بازار و صف های خرید ماهی نوبرانه در مازندران" height="336" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/02/28/4/69208.jpg" width="648" />

وی افزود: جمعیت زیادی برای خرید ماهی قزل آلا به مرکز شیلات مراجعه می‌کنند و برای خرید ماهی باید چند ساعت صف بایستیم.

طی روزهای اولیه صید ماهی در مازندران، بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای التهاب بوده و نرخ ماهی‌های نوبرانه نیز رشد سه برابری داشته است. حضور مسافران و رقابت بر سر تهیه ماهی نوبرانه از جمله دلایلی است که نرخ ماهی را در ماه اول صید افزایش داده است.

رشد قیمت ماهی در بازار
علی خزایی از حجره داران ماهی در نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نرخ ماهی کفال بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، افزود: کپور دریایی با وزن ۸۰۰ گرمی نیز ۱۰۰ هزار تومان است درحالی که قیمت سال قبل بسیار پایین‌تر بود.

وی با بیان اینکه ماهی سفید ۷۰۰ گرمی نیز تا مرز ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، افزود: امسال قیمت ماهی نسبت به سال قبل رشد یافته است و قیمت ماهی کپور نیز از ۵۵ هزار تومان در سال قبل به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

ماهی سفید ۷۰۰ گرمی نیز تا مرز ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، امسال قیمت ماهی نسبت به سال قبل رشد یافته است و قیمت ماهی کپور نیز از ۵۵ هزار تومان در سال قبل به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است

این ماهی فروش با بیان اینکه کاهش صید نسبت به سال‌های قبل و محدودیت عرضه از جمله دلایلی است که سبب افزایش قیمت ماهی شده است، افزود: دریاروی صیادان نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و این مسئله در تولید نیز اثرگذار است.

طی روزهای گذشته با عادی‌تر شدن شرایط، بازار ماهی فروشان در مناطق مختلف مازندران رونق گرفته اما گرانی قیمت آن را از نفس انداخته است. به رغم آنکه قیمت ماهی افزایش یافته اما صیادان اعتقاد دارند، هزینه‌های صید و صیادی چندبرابر شده و صید روزانه پول سوخت و هزینه‌ها را تأمین نمی‌کند.

هزینه‌های صیادی هم افزایش و سرسام آور شده است
رضا بابایی صیاد مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در برخی مواقع هر بار پره کشی یک سبد ماهی صید می‌کنیم، گفت: با پول آن نمی‌توانیم هزینه‌های شرکت و سوخت دستگاه‌ها را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه ۸۰ نفر در هر شرکت صیادی مشغول فعالیت هستند، گفت: هزینه‌های تور و صیادی رشد چشمگیری یافته است.

اسدی مسئول نظارت بر بازار ماهی فروشان شیلات مازندران نیز با بیان اینکه در اکثر شهرهای استان بازار ماهی فروشان وجود دارد، گفت: عرضه ماهی در این بازار نظارت و کنترل می‌شود.

التهاب بازار و صف های خرید ماهی نوبرانه در مازندران

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود: طی روزهای آینده قطع با عرضه بیشتر ماهی، یمت ها به ثبات نسبی خواهد رسید.

مسئول نظارت بر بازار ماهی فروشان شیلات مازندران با اظهار اینکه نرخ‌ها در مناطق و مراکز فروش رصد و پایش می‌شود، به بالا بودن هزینه‌های صید و صیادی نیز اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر روند صید کاهش داشته است.

صید ماهیان در مازندران رشد یافت
صید ماهی در سال جاری در مازندران رشد یافته و انگیزه صیادان برای دریاروی بیشتر شده است، حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران نیز با اشاره به رشد ۲۶ درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر گفت: صید ماهیان استخوانی زا ۱۷ مهرماه شروع شد و تا نیمه فروردین سال بعد ادامه دارد.

وی میزان صید ماهی را بیش از ۲۱۵ تن تاکنون اعلام کرد و ارزش اقتصادی آن را ۱۸ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: ارزش اقتصادی آن با رشد مواجه بوده است.

وی با اظهار اینکه سرانه صیدگاه ۳۱ درصد است، افزود: ۸۱ درصد ماهیان صید شده از نوع کفال و بقیه ماهی سفید و کپور بوده است، ادامه داد: امسال بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در قالب طرح اقتصاد مقاومتی در رودخانه و دریا رهاسازی شده است.

بیش از چهار هزار صیاد در مازندران به فعالیت صیادی می‌پردازند.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha