۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان

صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان

بورس در بلندمدت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بوده است. با این حال، بسیاری از کسانی که در یک سال اخیر در این بازار وارد شدند، با ضررهای سنگینی روبرو هستند که آنها را از این بازار می‌ترساند.

به گزارش بازار، معمولا سرمایه‌گذاران سنتی‌تر در ایران وقتی پولی در دست داشته باشند که به آن نیازی ندارند، یا زمانی که با تورم شدیدی روبرو می‌شوند، به چند گزینه فکر می‌کنند. این گزینه‌ها عبارتند از طلا یا سکه، ملک یا زمین و گذاشتن پول نقد در بانک. اما در طول زمان گزینه‌های دیگری هم به این گزینه‌های سنتی اضافه شده است؛ هرچند هنوز استقبال از گزینه‌های سنتی‌ بین اقشار میانسال و مسن بیشتر است. با تمام این حرف‌ها تجربه تورم شدید به خصوص در سال‌های اخیر نکات ویژه‌ای را به ما می‌گوید. بازار سهام توانسته است از گزینه‌های دیگر جلو بزند و بیشترین عایدی را در یک بازه زمانی ۵ ساله داشته باشد. شاید این سوال پیش بیاید اکنون که بورس مدتی است وضعیت چندان خوبی ندارد باز هم می‌توان چنین حرفی را زد؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.

راهکارهای جایگزین سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

همان طور که گفتیم بورس در بلندمدت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بوده است. با این حال، بسیاری از کسانی که در یک سال اخیر در این بازار وارد شدند، با ضررهای سنگینی روبرو هستند که آنها را از این بازار می‌ترساند. چند نکته مهم در این خصوص وجود دارد که غفلت از آنها باعث شده این حجم از زیان شکل بگیرد. یکی این است که وقتی ابتدای سال ۹۹ بازار سهام به یکباره داغ شد، بسیاری از کسانی که وقت کافی نداشتند و آشنایی خاصی هم با بازارهای سرمایه‌گذاری و به ویژه بورس نداشتند ناگهان وارد آن شدند. برخی از سهم‌های خریداری شده این افراد فاقد ارزندگی لازم بود و پس از مدتی عیار واقعی آنها مشخص شد. در واقع، فعالیت در این بازارها مستلزم وقت و آشنایی است و به یکباره نمی‌توان سود کلانی برد. نکته مهم دیگر آن است که اصولا بازاری مانند بورس با ریسک همراه است و برای افراد ریسک‌گریز مناسب نیست. چنین افرادی بهتر است از صندوق‌های درآمد ثابت استفاده کنند. اما آیا راهکاری وجود دارد که افراد ریسک‌پذیرتر بتوانند بازدهی خوبی در بورس داشته باشند؟

صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی معتقدند بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در بورس به خصوص برای افراد ناآشنا به بازار سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی است. این صندوق‌ها از سوی متخصصان مالی که تجربه بالایی دارند، مدیریت می‌شوند و افراد می‌توانند با خریداری واحدهای سرمایه‌گذاری هر صندوق در آن مشارکت نمایند. در صندوق‌ها بخش زیادی از سرمایه صرف خرید سهام ارزنده می‌شود و بخشی از آن نیز به اوراق مشارکت، سپرده بانکی و برخی گزینه‌های دیگر اختصاص می‌یابد. به علاوه در این صندوق‌ها تلاش می‌شود تا اصل متنوع‌سازی سرمایه برای کاهش ریسک رعایت شود. یکی از بهترین صندوق‌های سهامی کشور، صندوق سرمایه‌گذاری آوای سهام کیان است. این صندوق جزو معتبرترین صندوق‌های سهامی در کشور بوده و بازدهی خوبی در سال‌های اخیر داشته است. اما خوب است بدانیم چرا صندوق سرمایه‌گذاری آوای سهام کیان را توصیه می‌کنیم.

آشنایی با صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان

سابقه آغاز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری آوای سهام کیان به بهمن سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد. قسمت اعظم سرمایه‌گذاری این صندوق در سهام ارزنده بازار است. این صندوق در سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته است و طول عمر آن نیز برای این که مدیران آن تجربه خود را نشان بدهند، کافی است. علاوه بر تجربه بازدهی این صندوق هم مطلوب بوده است. به عنوان مثال در سال ۹۷ بازدهی این صندوق ۱۱۶ درصد و سال ۹۷ حدود ۲۱۸ درصد بود. یعنی اگر در سال ۹۷ پولتان در این صندوق بود یک ساله بیش از دو برابر می‌شد و سال ۹۸ هم بیش از ۳ برابر. اما در شرایطی که بازار سهام شرایط خوبی نداشته است چه؟ آیا همچنان می‌توان گفت صندوق آوای سهام کیان عایدی خوبی داشته است؟

یک نکته مهم که باید در اینجا اشاره کرد، آن است که وضعیت کلی صندوق‌های سهامی به حال و روز کلی بورس بستگی دارد. به همین دلیل هم هر چه نمای کلی بازار پررونق‌تر باشد، صندوق‌های سهامی بیشتر رشد می‌کنند و هر چه وضعیت بازار خراب‌تر باشد بر سودآوری آنان تاثیر می‌گذارد. با این همه وضعیت صندوق سرمایه‌گذاری آوای سهام کیان در یکی دو سال اخیر هم مناسب بوده است. در سال ۹۹ با تمام افت و خیزهایی که بازار از سر گذراند، این صندوق ۱۱۵ درصد عایدی داشت و در پایان ۷ ماه اول سال ۱۴۰۰ هم که شاخص کل بازار کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده و بسیاری از سهم‌های موجود در بازار افت داشته‌اند، ۲۱ درصد سود کرده است. این موارد باعث می‌شود صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان یکی از برترین صندوق‌های سهامی کشور باشد.

از کجا بدانیم وضعیت کدام صندوق‌ها مناسب است؟

در بالا به صندوق‌های سهامی و مزایای آنها پرداختیم و به صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها اشاره کردیم. برای آن که بتوانید صندوق‌ها را با هم مقایسه کنید یا بازدهی آنها را در بازه‌های زمانی مختلف ببینید، چند راه دارید. یکی از این راه‌ها استفاده از سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران است. در این سایت می‌توانید با مراجعه به بخش صندوق‌های سهام، بازدهی صندوق‌های مختلف را در بازه‌های زمانی گوناگون از روزانه تا سالانه مشاهده کنید و حتی آنها را بر اساس بیشترین یا کمترین بازدهی مرتب نمایید. اطلاعات بیشتری نیز در خصوص صندوق‌ها در این سایت وجود دارد. راه دیگر استفاده از سایت‌ها یا اپ‌های خود صندوق‌ها است. به عنوان مثال در مورد صندوق سرمایه‌گذاری آوای سهام کیان می‌توانید به اپلیکیشن کیان دیجیتال مراجعه نمایید یا اطلاعات مربوط به آن را از خود سایت صندوق آوای سهام کیان دریافت کنید.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احسان IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      عالی بود