۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
جوانان خراسانی در رقابت با تولید کنندگان خارجی| دستگاه‌های هوشمند به خدمت اقتصاد کشاورزی در آمد
بازار گزارش می‌دهد؛

جوانان خراسانی در رقابت با تولید کنندگان خارجی| دستگاه‌های هوشمند به خدمت اقتصاد کشاورزی در آمد

مشهد- امروزه صنعت کشاورزی نیازمند پردازش اطلاعات و در این زمینه، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌ دریچه‌های امیدوار کننده‌ای از راه‌کارهای خلاقانه به روی کشاورزان گشوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و بینایی ماشین قادر به برطرف کردن بسیاری از نیازهای صنعت کشاورزی است و لذا در همین راستا برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان خراسان رضوی با تکیه‌بر دانش و تجهیزات بومی اقدام به تولید محصولاتی کرده‌اند که با محصولات خارجی قابل‌رقابت و به حوزه کشاورزی یاری می‌رساند.

اجرای طرح‌های تحقیقاتی و تولید محصولاتی که طبق فناوری روز دنیا ساخته و تولیدشده باشد، یکی از دستاوردهای تأثیرگذار در مسیر رونق اقتصادی و جهش تولید و قطع وابستگی به واردات است

در این راستا برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان خراسان رضوی موفق شدند تا مبتنی بر نیازهای بومی و پتانسیل‌های استان محصولاتی را به تولید برسانند که ضمن کمک به چرخیدن چرخ اقتصاد، برافزایش تولید و اتکاء به دانش و توان داخل، بسیار مؤثر بوده است.

شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین ژرفا بین یکی از همین شرکت‌های فعال در این عرصه است که موفق شده تا با ساخت و دستگاه‌های هوشمند ضمن رقابت با محصولات خارجی وارداتی دستگاه‌هایی را تولید کند که نقش بسزایی در اقتصاد کشاورزی دارد.

به‌منظور آشنایی با دستاوردها و موانع سد راه جوانان کارآفرین با فرزانه نخعی متولد سال ١٣٧٠ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد برق و الکترونیک که عضویت هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین ژرفابین و هم‌چنین مدیریت فنی هوش مصنوعی این شرکت را بر عهده دارد به گفت و گو نشستیم.

* از چه زمانی کار خود را شروع کردید؟
این شرکت از سال ١٣٩۶ شروع به فعالیت کرده است .

به‌طورکلی این شرکت درزمینهٔ هوش مصنوعی فعالیت دارد که کار اصلی آن ساخت و تولید دستگاه‌های هوشمند است.

* چه دستگاه هوشمندی را به تولید رساندید؟
ما در حال حاضر در رابطه با دستگاهی مربوط به پسته فعالیت می‌کنیم. دستگاهی که ما تولید کردیم قابلیت دارد از هر دانه پسته که وارد این دستگاه می وشد به‌صورت ٣۶٠درجه  تصویربرداری کرده و انواع پسته‌ها را به کلاس‌های متفاوت تقسیم می‌کندیعنی پسته‌هایی که در کارخانه‌ها فراوری شده وارد این دستگاه‌ها می شود و با صورت هوشمند و دقیق به درجات مختلف تقسیم می‌شوند.

جوانان خراسانی در رقابت با تولید کنندگان خارجی | دستگاه‌های هوشمند به خدمت اقتصاد کشاورزی در آمد

این کلاس‌های متفاوت پسته شامل بسته‌های پوک، پسته‌هایی که دهان باز آن‌ها کم است ،پسته‌هایی که شکل غیر نرمال دارند و سایر مدل های مد نظر کشاورز است  و لذا به طور کلی این دستگاه پسته‌ها را به چهار کلاس تقسیم‌بندی می‌کند.

کار تجاری که در این رابطه ما انجام می‌دهیم ، این است که پسته‌ها را از مشتری‌ها دریافت می‌کنیم و با توجه به نیاز و خواسته آن‌ها با دستگاه کلاس‌بندی می‌کنیم و سپس آن را بسته‌بندی‌شده به آن‌ها تحویل می‌دهیم.

* دامنه فعالیت شما تا کجاست؟
عمده بازار کار ما در خراسان رضوی و جنوبی است چراکه تولید پسته در این استان‌ها بسیار زیاد است.

غیر از این کار ما در یک فضای جدا ساخت، تحقیق و توسعه در رابطه با دستگاه‌های دیگر برای سایر محصولات را نیز در دست اقدام داریم.

ما تاکنون در رابطه با دستگاه‌های پزشکی و تولید سایر دستگاه های هوشمند نیز فعالیت داشته‌ایم ، به‌طور مثال پیش از دستگاه تشخیص پسته، روی دستگاهی به نام ترموپلاستیک، درزمینه گچ دست‌کار کرده‌ایم که کار این دستگاه تصویربرداری به‌صورت خودکار از دست است و با توجه به ابعادی که آن دستگاه استخراج می‌کند  یک نوع گچ خاص برای دست آماده می‌ کند.

دستگاه دیگری که برای ساخت آن فعالیت  داریم دستگاه تشخیص کیفیت آب است و همچنین درحال‌توسعه دستگاه برای تشخیص سایر آجیل‌ها نیز هستیم.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی ایجاد کردید؟
در رابطه با اشتغال‌زایی که این شرکت داشته است باید بگویم که ما چهار نفر از اعضای اصلی هیئت‌مدیره هستیم و غیر از ما ۶ نفر دیگر با تخصص های فنی با ما همکاری می‌کنند که به‌طورکلی ١٠ نفر به‌طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

برای صادرات محصولات این شرکت باید گفت این دستگاه‌های هوشمند قابلیت بسیار خوبی برای صادرات دارد و  لذا قصد  صادرات این محصولات را به کشورهای دیگر در برنامه خود داریم.همچنین برای استفاده داخلی ما تمام تاش خود را به کار گرفتیم تا با توجه به تحریم‌ها فرد استفاده‌کننده دچار مشکل نشود.

* تا چه میزان محصولی تولیدی شرکت شما قدرت رقابت با نمونه‌های خارجی و مشابه را دارد؟
مشابه همین دستگاهی که برای درجه‌بندی پسته استفاده می‌شود پیش‌ از این از کشورهای سوئیس  و ایتالیا وارد کشور می‌شد اما می‌توانیم همین دستگاه را با همان ظرفیت کاری حدود یک‌پنجم قیمت مشابه خارجی به بازار عرضه کنیم، در همین راستا دستگاه‌های ما در مقایسه با سایر دستگاه‌های موجود در بازار قیمت بسیار مناسب‌تری دارد .

* سرمایه اولیه را از کجا تامین کردید و چه مشکلی برای تهیه آن داشتید؟
ما در دانشگاه فردوسی مشهد زیرمجموعه ،مرکز رشد و فناوری هستیم .مرکز رشد در رابطه با تجاری‌سازی محصولات اقداماتی را برای دانش‌بنیان انجام می‌دهد و در همین راستا شرکت‌ها را با ارگان‌های مختلف آشنا می‌کند .

جوانان خراسانی در رقابت با تولید کنندگان خارجی | دستگاه‌های هوشمند به خدمت اقتصاد کشاورزی در آمد

دلیل این اقدامات برای توسعه ارتباطات و رفع نیاز  سایر ارگان‌ها است لذا در این راستا مرکز رشد جلسه‌ای با کمیته امداد استان برگزار کرد و با توجه به اینکه ما دو نیاز  شامل نیروی انسانی در بحث فرآوری پسته و تسهیلات مالی را داشتیم، در آن جلسه این دو نیاز عنوان شد و از طریق کمیته امداد رفع شد. در این راستا تعداد دو وام پنجاه میلیون تومانی با بهره کم به ما تعلق گرفت  که در واقع  کمک خوبی به توسعه شرکت دانش‌بنیان شد.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست و پنجه نرم می کنید؟
مشکلاتی که بر سر راه تولید ما وجود دارد این است که عمده کار ما در رابطه با ماشین‌سازی است و مشکل اصلی ما بحث تأمین سرمایه است همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم بسیار زیاد که کشور با آن روبرو است کار تولید برای ما بسیار سخت‌تر شده است .

در این زمینه توقعی که ما از دولت داریم استفاده از تسهیلات کم‌بهره است چرا که در حال حاضر تسهیلات کم‌بهره‌ای یا وجود ندارد و یا در صورت اختصاص شرایط دستیابی به آن‌ها بسیار سخت است و ضمانت‌هایی نیاز است که برای ما در شروع کار تأمین این ضمانت‌ها بسیار دشوار است.

برخی از کارهای ما مربوط به تأمین نیاز برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها است و جلو رفتن کار با این سازمان‌ها بسیار کند انجام می‌شود و گاهی یک سال یا یک سال و نیم برای مراحل اداری و پرداخت هزینه‌ها به درازا می‌کشد.

* مواد اولیه موردنیاز را از داخل کشور یا خارج تأمین می‌کنید؟
مواد اولیه ما در بخش ماشین‌سازی مانند آهن‌آلات از خود مشهد تأمین می‌شود و بخش دیگری که مربوط به الکترونیک دستگاه است که قطعات آن از چین خریداری می‌شود.

با توجه به تحریم‌ها تهیه کردن این قطعات دشوار است و لذا ما مجبور به خریداری باقیمت بالاتر از شرکت‌های واسطه هستیم.

* چه اهدافی را در این مسیر دنبال می‌کنید؟
تبدیل علم و دانش به ثروت و ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از پتانسیل جوانان تحصیل‌کرده هدف اصلی بوده که شرکت به آن دست‌یافته است.

در طول سال‌ها فعالیت شرکت تلاش شده که ضمن خودکفایی در تولید محصولات موردنیاز بخش کشاورزی، کاهش واردات، افزایش صادرات و جلوگیری از خام فروشی دنبال شود که البته تمامی این اهداف نیازمند حمایت مسئولان است.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha