۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
روزگار شکستنی تخم مرغ در همدان؛ از فروش بدون تاریخ تا ممانعت از عرضه کیلویی
بازار گزارش می‌دهد؛

روزگار شکستنی تخم مرغ در همدان؛ از فروش بدون تاریخ تا ممانعت از عرضه کیلویی

همدان- این روزها به راستی روزگار شکستنی تخم مرغ در همدان را شاهد هستیم، وضعیتی که عجین شده با فروش تخم مرغ های بدون تاریخ تولید و انقضا، نبود فروش کیلویی و مواردی از این دست.

بازار؛ گروه استان‌ها: تخم مرغ یکی از مغذی‌ترین، سالم‌ترین و پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است که نیازهای بدن را به طور متعادل تأمین می‌کند.

عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئین با کیفیت بالا و مقادیر قابل توجه ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ید، فسفر، روی، آهن، سلنیم و کلسیم آن است ضمن اینکه علاوه بر این کولین تخم مرغ، صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی، بر روی سلامت قلب و عروق نیز مؤثر است و توانایی یادگیری را در دوران زندگی تقویت می‌کند.

با تمام این ویژگی ها جای سوال است که چرا این معجون سلامتی هنوز هم جای خود را در سبد غذایی مردم و سفره های صبحانه ندارد؟ و یا به یک غذای لاکچری تبدیل شده است؟

این روزها با نگاهی به وضعیت بازار و صحبت های مردمی می بینیم که گلایه ها از وضعیت تخم مرغ در همدان بالا است

در این میان سوالی که باید به دنبال پاسخ آن بود اینکه آیا توانسته ایم وضعیت بازار را به نحوی کنترل و نظارت ها را به نحوی سامان دهیم که در عرضه و توزیع و البته خرید این محصول دچار اشکالاتی نشویم؟ این روزها با نگاهی به وضعیت بازار و صحبت های مردمی می بینیم که گلایه ها از وضعیت عرضه تخم مرغ در همدان بالا است.

از تخم مرغ های فاقد تاریخ تولید و انقضا و بی نام نشان در بازار گرفته تا گرانی قیمت آن و البته فروش دانه ای تخم مرغ های دو هزار تومانی و البته مسائلی دیگر؛ رسیدن به پاسخ سئوالمان ما را بر آن داشت تا گفتگویی با علی طاهری؛ رئیس  دامپزشکی همدان، آرش طاوسی؛ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان همدان، عباس عطری؛ کارشناس حوزه طیور در همدان و جواد عاشوری؛ رئیس اتحادیه مرغ، ماهی، تخم مرغ و پرنده فروشان همدان ترتیب دهیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

روزگار شکستنی تخم مرغ در همدان؛ از فروش بدون تاریخ تا ممانعت از عرضه کیلویی

علی طاهری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم که در شهر همدان تخم مرغ فله ای به وفور وجود دارد، عنوان کرد: این موضوع بسیار زیاد شده در حالی که این تخم مرغ ها نه تاریخ تولید دارند، نه تاریخ انقضایشان معلوم است و حتی مشخص نیست که در کجا تولید شده اند.

رئیس دامپزشکی همدان با بیان این موضوع به بحث های آنفلوانزای مرغی اشاره کرد و گفت: با توجه به این موارد نیاز است تا نظارت ها در این عرصه قوت گیرد.

وی در ادامه صحبت های خود، ضمن ابراز گلایه مندی از وفور توزیع چنین تخم مرغ هایی در همدان مطرح کرد: باید این موارد بررسی و تخلفات مربوطه به سازمان تعزیرات ارجاع داده شود.

فروش دانه ای تخم مرغ به ضرر مصرف کننده است
آرش طاوسی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه بحث فروش کیلویی تخم مرغ گویی برای همیشه متوقف شده است، عنوان کرد: نباید تنها به این کفایت شود که از واحدهای صنفی بخواهیم که فروش کیلویی تخم مرغ داشته باشند بلکه باید با واحدهایی که در این زمینه اقدام نمی کنند، برخورد صورت گیرد.

ممانعت از فروش کیلویی تخم مرغ به ضرر مصرف کنندگان است و باید فکری برای این روند شود

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان همدان تاکید کرد: ممانعت از فروش کیلویی تخم مرغ به ضرر مصرف کنندگان است و باید فکری برای این روند شود.

وی ادامه داد: با فروش کیلویی تخم مرغ هم نفع مصرف کنندگان را شاهدیم و هم از سویی، جلوی تخلفات احتمالی در این عرصه گرفته می شود.

روزگار شکستنی تخم مرغ در همدان؛ از فروش بدون تاریخ تا ممانعت از عرضه کیلویی

عباس عطری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه باید مشکلات عرضه مرغ و تخم مرغ به صورت ریشه ای حل شود، عنوان کرد: تعداد ۶۷ واحد صنعتی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در همدان داریم و جای تعجب است که چرا باید هم چنان در تولید مشکل داشته باشیم؟

چرا بسیاری از واحدهای صنعتی تولیدی در این عرصه تعطیل هستند و تولید ندارند؟

کارشناس حوزه طیور در همدان با اشاره به تعطیلی و نداشتن تولید بسیاری از این واحدها مطرح کرد: چرا باید بسیاری از این واحدهای تعطیل باشند و تولیدی نداشته باشند؟

وی ادامه داد: در همدان در زمینه مرغ گوشتی هم همین موضوع وجود دارد اما این روزها شاهدیم که حتی راننده های تاکسی دلال گوشت مرغ شده اند و مشکلاتی در توزیع داریم.

فروش دانه ای تخم مرغ در همدان عرف شده است
جواد عاشوری نیز در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص علت عدم عرضه تخم مرغ به صورت کیلویی در همدان و پاسخ به اینکه مگر در این زمینه تاکید نشده که باید شاهد فروش کیلویی تخم مرغ در خرده فروشان باشیم؟ عنوان کرد: با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص فروش کیلویی تخم مرغ به اصناف نامه ای ارسال شده است.

علی رغم تاکید بر فروش کیلویی تخم مرغ اما خرده فروشان در همدان که باید نسبت به فروش کیلویی تخم مرغ اقدام کنند، این عمل را انجام نمی دهند

رئیس اتحادیه مرغ، ماهی، تخم مرغ و پرنده فروشان همدان ادامه داد: علی رغم این موضوع، واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه خوار و بار که باید نسبت به فروش کیلویی تخم مرغ اقدام کنند، این عمل را انجام نمی دهند.

وی عنوان کرد: فروش دانه ای و شانه ای در همدان عرف شده اما باید در این راستا واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه خوار و بار را مجاب به ورود به عرصه فروش کیلویی تخم مرغ کرد.

روزگار شکستنی تخم مرغ در همدان؛ از فروش بدون تاریخ تا ممانعت از عرضه کیلویی

تخم مرغ، این معجون سلامتی یکی از کامل‌ترین و ارزان‌ترین منابع پروتئینی با ضریب پروتئینی ۹۳.۷ درصد و دارای بالاترین زیست فراهمی نسبت به سایر منابع پروتئینی است و این در حالی است که ارزش بیولوژیکی برای شیر ۸۴.۵ درصد، ماهی ۷۶ درصد و گوشت گاو ۷۴.۳ درصد تعیین شده است که استفاده از آن در رژیم غذایی در این برهه زمانی حساس به دلیل همه گیری بیماری کرونا بسیار مهم است.

با این حال سئوال وجود دارد که آیا توانسته ایم با کنترل قیمت، تنظیم بازار، ارتقای نظارت این محصول را با کیفیت و استاندارد لازم و البته با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسانیم؟

از سویی، عنوان می شود که فروش تخم مرغ دانه ای عرف شده است؛ این درحالی است که مهرماه سال جاری بود که معاون برنامه ریزی فرمانداری همدان خواستار فروش کیلویی تخم مرغ در خرده فروشان شد و گفت مصرف کننده در خرید کارتنی و شانه ای تخم مرغ متضرر شده و در عمل نرخ مصوب تنظیم بازار نیز رعایت نمی شود.

اما همچنان شاهد آنیم که فروشندگان و به ویژه مغازه داران محله های همدان از فروش کیلویی تخم مرغ ممانعت و با فروش دانه ای تخم مرغ های دو هزار تومانی موجب نارضایتی های مردمی و البته حذف این معجون سلامتی از سفره ها و سبدغذایی آنان شده اند.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha