۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
نهاده های تولید کالایی غیراساسی مشمول ترخیص ۹۰ درصدی است
معاون فنی گمرک کشور در گفتگو با خبرگزاری بازار؛

نهاده های تولید کالایی غیراساسی مشمول ترخیص ۹۰ درصدی است

۴ گروه کالایی برای ترخیص ارز نیمایی دریافت می کنند

جمال ارونقی گفت: علاوه بر کالاهای اساسی، نهاده های تولید غیراساسی شامل گروه های، ۲۲، ۲۳ ،۲۱ و ۲۴ هستند که به صورت درصدی ترخیص می شوند، این کالاها قبل از تامین ارز می توانند تا ۹۰ درصد ترخیص شوند.  

بازار؛ گروه صنعت:  در حال حاضر مسئولان به افزایش تولید تاکید دارند از طرف دیگر تولیدکننده ها برای تامین مواد اولیه با چالش هایی روبرو هستند، از این رو  موضوع تامین ارز برای ترخیص کالاهای موجود در گمرک اهمیت ویژه ای برخوردار است معاون فنی گمرک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه ترخیص درصدی مشمول کالاهای اساسی است که شامل ۶ قلم کالا است، گفت: این کالاها شامل گندم، ذرت، جو، سویا، روغن خام و دانه های روغنی هستند که با ظرفیت ۹۰ درصد می توانیم ترخیص کنیم اما صاحبان کالا خیلی استقبال نمی کنند و منتظر هستند که ابتدا وضعیت ارز ترجیحی آن ها مشخص شود، زیرا این کالاها مشمول ارز ترجیحی هستند.  
جمال ارونقی با بیان اینکه نمی توانیم واردکننده ها را مجبور کنیم که کالا را ترخیص کند بعد ارز دریافت می کنید، تصریح کرد: بانک مرکزی باید به صورت اعتباری اجازه واردات به شرکت های واردکننده کالای اساسی بدهند تا بتوانند کالا را وارد و تا سه ماه بانک مرکزی بتا سه ماه از  تاریخ ترخیص ارز مورد نیاز انها را تامین کنند.
او درباره سایر کالاهایی که به صورت درصدی از گمرک تا ۹۰ درصد ترخیص می شوند افزود: در حال حاضر علاوه بر کالاهای اساسی، نهاده های تولید غیر اساسی شامل گروه های، ۲۲، ۲۳ ۲۱ و ۲۴ هستند که به صورت درصدی ترخیص می شوند، در واقع این کالاها قبل از تامین ارز می توانند تا ۹۰ درصد ترخیص شوند.  
او درباره کالاهایی که جزو نهاده های تولید هستند، اظهار کرد: این نهاده ها شامل مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و تعدادی ماشین الات هست و هم اکنون مطابق لیست وزارت جهاد کشاورزی ترخیص شده اند.
به گفته ارونقی کالاهای اساسی مشمول گروه ۲۱ که هم اکنون برنج هم در بین آنها قرار دارد مشمول ارز نیمایی است و به صورت ۹۰ درصدی بدون تامین ارز ترخیص می شوند.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha