۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
افت شدید تقاضا در بازار آهن

افت شدید تقاضا در بازار آهن

براساس اخبار روز گذشته بازار ارز روندی رو به کاهش داشت. اما آمارها از بازار آهن گویای روند افزایشی قیمت آهن‌آلات بود، البته برخی شرکت‌ها نیز تغییر قیمت چندانی نداشتند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، براساس اخبار روز گذشته بازار ارز روندی رو به کاهش داشت به طوری که دلار در بازار آزاد با نرخ ۲۷ هزار و ۴۸۰ تومان به فروش رسید. اما آمارها از بازار آهن گویای روند افزایشی قیمت آهن‌آلات بود، البته برخی شرکت‌ها نیز تغییر قیمت چندانی نداشتند.

بنابر تحلیل‌های پیشین، این روزها با افت شدید تقاضا برای خرید محصولات مواجه هستیم به طوری که افزایش نرخ شمش در معاملات بورس کالای روز گذشته نیز تأثیر چندانی در بازار آهن نداشت و رکودی که در جریان بود همچنان بر جای ماند. اگرچه سیر کاهشی قیمت دلار نیز ممکن است مانع از رشد قیمت آهن‌الات باشد اما برآیند کلی از این اوضاع بیانگر رکود و افزایش محدود قیمت‌ها در بازار آهن است.

گفتنی است با توجه به رشد رقابت ۱/۸ درصدی شمش در معاملات بورس کالای روز گذشته احتمال می‌رود تا پایان هفته همچنان قیمت‌ها روندی رو به رشد داشته باشند.

به صورت کلی می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که افزایش هزار تومانی قیمت میلگرد در یک هفته‌ گذشته در پی تحریک از سوی مواد اولیه رخ داده است، همچنین احتمال قطعی گاز در اواسط پاییز نیز به این امر دامن زده است. از طرفی همانطور که پیش‌تر هم اعلام کردیم آغاز فصل سرما و اتفاقات سیاسی نیز به رکود معاملات جاری افزوده است که این امر به زیر فروشی در انبارها و عقبگرد قیمت میلگرد به کانال ۱۵ هزار تومان را محتمل می‌کند.

براساس تحلیل اهن پرایس از قیمت محصولات فولادی روز گذشته قیمت میلگرد در اغلب شرکت‌ها با رشد قیمت اعلام شد به طوری که حدود ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشت، البته در برخی شرکت‌ها نیز شاهد ثبات قیمت بودیم. گفتنی است تعداد محدودی از شرکت‌ها نیز کاهش قیمت داشتند، به طور مثال میلگرد آجدار ۱۴ ذوب اهن اصفهان با قیمت ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید که گویای کاهش ۲۰۰ تومانی این محصول نسبت به روز دوشنبه بود.

قیمت نبشی و ناودانی در غالب شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما شاهد افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی قیمت این محصول در دو شرکت بودیم. قیمت تیرآهن نیز در بیشتر شرکت‌ها با ثبات همراه بود اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی این محصول مشاهده شد. قیمت پروفیل‌ها نیز در بیشتر شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی عرضه شد اما برخی نیز بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند.

آمار موجود از بورس کالا بیانگر رشد ۲/۹ درصدی شمش بلوم نسبت به آخرین عرضه است به طوری که روز گذشته ۱۱۸ هزار و ۲۰ تن شمش با قیمت ۱۳ هزار و ۵۲۷ تومان به فروش رسید که چیزی حدود ۹۵/۴ درصد از حجم عرضه شده این کالا بود.

همچنین از ۴۰ هزار تن تختال عرضه شده نیز ۳۲/۵ درصد به فروش رسید، قیمت عرضه این محصول ۱۵ هزار و ۳۹۹ تومان در نظر گرفته شده بود که این میزان گویای افت قیمت ۰/۹ درصدی این محصول نسبت به آخرین عرضه بود. ورق گالوانیزه نیز با کاهش ۳/۷ درصدی قیمت مواجه بود به طوری که ۱۸/۷ درصد از محصول عرضه شده به قیمت ۲۶ هزار و ۳۴۴ تومان مبادله شد.

علاوه‌بر این امروز ۱۰۷ هزار و ۷۳ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل میلگرد با نرخ ۱۴ هزار و ۲۵۸ تومان است. حجم عرضه این محصول نسبت به عرضه پیشین آن کاهش ۲۴/۸ درصدی دارد اما قیمت آن با رشد حدود ۳/۷ درصدی همراه است. تیرآهن نیز با نرخ ۱۴ هزار و ۳۶۵ تومان عرضه می‌شود که حجم این محصول نسبت به آخرین عرضه کاهش ۴/۴ درصدی دارد درحالی که قیمت آن ۰/۷ درصد افزایش یافته است.

ضرورت ثبت نام در سامانه جامع تجارت
مرتضی احمدی مدیر پروژه رصد تیمی زنجیره فولاد ثبت‌نام صنعتگران فولادی را در سامانه جامع تجارت امری ضروری دانست و اظهار کرد: در صورت عدم ثبت نام وزارت صمت برای اجرای این طرح به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد.

سه مصوبه ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده، ثبت صادرات واحدها و تأمین مواد اولیه از بورس کالا وسیله‌ای جهت ثبت اطلاعات صنعتگران است که در اردیبهشت ماه توسط ستاد تنظیم بازار تصویب شده است. عدم ثبت نام در این سامانه محرومیت از یکسری امکانات را در پی خواهد داشت، به طوری که ممکن است واحدها امکان تأمین مواد اولیه از بورس کالا را از دست بدهند.

مسئله‌ای که درحال حاضر وجود دارد و باید به آن پرداخته شود ثبت اطلاعات محصولات نهایی است زیرا در زمینه سه مصوبه ذکر شده اقدامات اجرایی تا حدودی صورت پذیرفته است به همین ترتیب مصوبات مواد اولیه به زودی اجرایی خواهد شد اما مصوبات حوزه صادرات هنوز اجرایی نشده است.

گفتنی است ثبت محصولات نهایی امری دشوار و مشکل‌ساز به نظر نمی‌رسد زیرا فاکتورهای آن کاملا مشخص است، مثلا حجم تولید، محصول تولیدشده، تولیدکننده، مشتری محصولات و شرکت‌های خریدار همگی به طور کامل مشخص و معین است؛ اما ثبت اطلاعات مربوط به توزیع و فروش محصولات پایانی امری سخت و دشوار می‌نماید، از این رو اجرای این کار بر عهده سازمان حمایت می‌باشد که نحوه ثبت این اطلاعات امری زمان‌بر به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یاسر IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 0
      تو این گرانی آهن خرید کردن واقعا ظلم به کسانی دیگر هست