۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
سایه کمبود اعتبارات بر جاده های پهناورترین استان کشور| وقتی حمل و نقل آسیب می بیند
گزارش بازار؛

سایه کمبود اعتبارات بر جاده های پهناورترین استان کشور| وقتی حمل و نقل آسیب می بیند

کرمان- استان کرمان در حالی از کمبود اعتبارات در حوزه راه ها رنج می برد که انتقال حدود ۸۵ درصد کالاهای کشور به بنادر جنوب و جنوب شرق از طریق محورهای مواصلاتی این استان انجام می شود.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه آسفالته است.  همچنین کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی نقش مهمی در ترانزیت کالاها بازی می کند به نحوی که انتقال ۸۵ درصد کالاهای کشور به بنادر جنوب و جنوب شرق و بالعکس از طریق راه های این استان انجام می شود.

حمل و نقل نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد و یکی از مهم ترین زیرساخت های آن ایجاد جاده های مطلوب و استاندارد است.

وجود ظرفیت های عظیم معدنی و کشاورزی استان اهمیت ایجاد زیرساخت های حمل و نقل در کرمان را پررنگ تر می کند چرا محصولات کشاورزی و مواد معدنی باید از مسیر جاده ها به سایر نقاط انتقال داده شوند.

یکی از موضوعاتی که همواره مردم کرمان از آن گله مند هستند، وضعیت آسفالت جاده ها و راه هایی است. این مشکلات باعث بروز حوادث و تصادفات زیادی می شود که متاسفانه علاوه بر آسیب به حوزه حمل و نقل، موجب به خطر افتادن جان هموطنان و مرگ و میر آنان می شود.

گلایه مردم از وضعیت نامطلوب جاده ها و استهلاک بالا
علی که راننده یک دستگاه تریلر است در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس همیشه در جاده ها حضور دارد اما مشکل ما جاده های خراب و استهلاک ها بالا است و هیچ کس پاسخگو نیست.

اداره راهداری که متولی این امر است باید از طریق اعتباری که دارد، جاده ها را درست کند چرا که تردد در این محورها استهلاک بالایی دارد و برای ما به صرفه نیست

وی ادامه داد: اداره راهداری که متولی این امر است باید از طریق اعتباری که دارد، جاده ها را درست کند چرا که تردد در این محورها استهلاک ها بالایی دارد و برای ما به صرفه نیست.

رضا یکی دیگر از رانندگان بین شهری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: جاده های استان کرمان همچنان مشکل دارند و درست هم نخواهند شد چرا که مسئولان به آنها رسیدگی نمی کنند.

وی عنوان کرد: ۹۰ درصد جاده های ما از نظر ایمنی مشکل دارند، پلیس راه زحمت می کشد اما وقتی جاده خراب باشد، کاری از دست پلیس راه ساخته نیست و مشکل ما با راهداری و جاده ها است.

این راننده بین شهری اظهار داشت: ۹۰ درصد جاده های استان کرمان نظیر «کرمان-بردسیر» و «کرمان-سیرجان» ترانزیت است و تریلرها از این جاده عبور کنند اما به دلیل نبود آسفالت درست، مجبورند از لاین سبقت استفاده کنند که این مساله باعث تصادفات زیادی در این جاده ها می شود.

جان باختن ۳۱۳ نفر در جاده های کرمان طی ۶ ماه
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بزرگ ترین حوادث رانندگی در اثر کوچک ترین بی احتیاطی ها اتفاق می افتد، افزود: همیشه توصیه همکاران ما این است که با سرعت مطمئنه رانندگی کنید و از هرگونه عجله ای پرهیز شود.

سرهنگ علی رضایی ادامه داد: در شش ماهه امسال بیش از ۳۱۳ نفر متاسفانه در راه های شمال استان کرمان فوت کرده اند و بیش از ۲ هزار و ۲۰۹ هم مجروح شده اند و برخی از این مجروحین از چرخه کار و زندگی خارج شده اند.

وی اضافه کرد: ۵۲ درصد از این حوادث مربوط به واژگونی ها است که خستگی، خواب آلودگی و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه باعث چنین حوادثی شده است.

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه سرعت مجاز و بستن کمربند توسط همه سرنشینان، می تواند بخش عمده ای از این حوادث را کاهش دهد، تصریح کرد: ارتقاء فرهنگ ترافیک و همکاری تمامی دستگاه های مربوطه در این زمینه و با رعایت سرعت مطمئنه موجب جلوگیری از تصادفات احتمالی می شود.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان با بیان این مطلب که رانندگانی که با سرعت مطمئنه و رعایت قوانین در حال رانندگی هستند، نباید دغدغه ای در خصوص در کمین بودن یا نبودن پلیس داشته باشند، بیان داشت: همکاران بنده نیز باید در مکانی مستقر شوند که امنیت آنها و رانندگانی که به آنها مراجعه می کنند، تامین بشود.

کمبود اعتبارات و ماشین آلات فرسوده
رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه عوامل راهداری همانند نیروهای شهرداری هستند و اگر یک روز کار خود را انجام ندهند، مشکلاتی ایجاد می شود، افزود: مرمت جاده ها، رفع نقاط حادثه خیر، جمع آوری تابلوهای شکسته، سنگ ها و اشیاء موجود در جاده ها، لکه گیری ها، خط کشی ها، باز نگه داشتن دهانه پل ها از جمله فعالیت های نیروهای راهداری است که به صورت مستمر انجام می شود.

وقتی با محدودیت اعتبارات روبرو هستیم قاعدتا ماشین مناسب و پیمانکار خوب را نمی توانیم تامین کنیم لذا ما براساس توان و اعتباری که در اختیار داریم، فعالیت می کنیم

محسن کاظمی با بیان این مطلب که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود پرسنل و اعتبارات از جمله مشکلات اداره راهداری است، بیان کرد: وقتی با محدودیت اعتبارات روبرو هستیم قاعدتا ماشین مناسب و پیمانکار خوب را نمی توانیم تامین کنیم لذا ما براساس توان و اعتباری که در اختیار داریم، فعالیت می کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه براساس اعتباراتی که در اختیار داریم یکسری نقاط حادثه خیز شناسایی می شوند و برای رفع این نقاط به صورت پیمانی یا امانی رفع رجوع می کنیم، بیان داشت: در سال گذشته ۸۲ نقطه را از گردونه نقاط حادثه خیز استان حذف کردیم و در این زمینه رتبه نخست کشوری را کسب کردیم.

وی ادامه داد: بیشتر راه های استان بزرگراهی و دو بانده شده اند، بسیاری از مشکلات آنها برطرف شده است و بیشتر ترافیک بر روی راه های روستایی و فرعی است که در این زمینه باید نکات ایمنی و سرعت مطمئنه رعایت شود.

رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان بیان کرد: تلاش ما بر این است که با اصلاح جاده ها و شیب ها، در صورت سرنگونی ماشین، کمترین تلفات جاده ای اتفاق بیفتد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کرمان به لحاظ طول راه های ارتباطی رتبه دوم کشور را دارد.

سایه کمبود اعتبار بر راه های ارتباطی کرمان
سیدعلی حاج‌سیدعلیخانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه آسفالته در کرمان ادامه داد: کرمان دارای ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی و یک هزار و ۹۴۰ کیلومتر بزرگراه است.

وی وظایف راهداری را در سه حوزه نگهداری رویه، تعمیر فنی ابنیه و ایمن‌سازی راه‌ها ذکر کرد و افزود: نگهداری از راه ها نیازمند صرف هزینه های سنگین است و راهداری دچار کمبود اعتبار است. این مساله در حوزه نگهداری راه و ابنیه و ایمن سازی محورها بسیار محسوس است.

حاج‌سیدعلیخانی گفت: سعی ما بر این بوده که با استفاده بهینه از امکانات موجود بهترین خدمت رسانی را در حوزه راه های استان کرمان داشته باشیم.

هیچ شکی در این نیست که اداره راهداری تلاش های زیادی برای رفع مشکلات جاده ای کرمان انجام می دهد اما واقعیت این است که شاهد گلایه مندی مردم در این زمینه هستیم.

حتی اگر در اثر کیفیت پایین جاده ها تصادفی هم اتفاق نیفتد، موجب بالا رفتن استهلاک خودروها و در نتیجه افزایش هزینه ها می شود و این مساله در حوزه حمل و نقل نمود بیشتری دارد.

از طرف دیگر وقتی شاهد تلفات و مرگ و میر هموطنان هستیم باید اعتبار قابل توجهی برای مرتفع کردن مشکلات جاده ای در نظر گرفته شود تا شاهد کمترین تلفات باشیم چرا که حفظ جان یک انسان مهم ترین اولویت است.

کد خبر: ۱۱۴٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha