۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
 طرح «تحول بانک مرکزی» اشکالات زیادی دارد
پژوهشگر پولی و بانکی:

طرح «تحول بانک مرکزی» اشکالات زیادی دارد

پژوهشگر پولی و بانکی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح تحول بانک مرکزی در مجلس با توجه به وضعیت حمکرانی و اقتصادی کشور قابل اجرا نبوده و اشکالات زیادی دارد.

به گزارش بازار، محمد قائد امینی، پژوهشگر اقتصاد پولی با اشاره به اهمیت ویژه آمار دقیق و صحیح در اقتصاد گفت: تا زمانی که وضعیت اطلاعات و داده ها در کشور ساماندهی نشود خیلی نمی توان نظرات کارشناسی دقیقی ارائه کرد.

وی افزود: بانک مرکزی چند سالی است که داده ها و آمار را با تأخیر منتشر می کند و متاسفانه بین بانک مرکزی و مرکز آمار در ارائه داده ها اختلاف معناداری وجود دارد و از طرف دیگر، داده های نقدینگی هم به تفکیک و با جزئیات کامل در دسترس نیست.

پژوهشگر اقتصاد پولی با بیان اینکه به عقیده کارشناسان ما هنوز با پدیده ابر تورم (تورم ۵۰ درصد در ماه) فاصله داریم گفت: تورم در کشور ما بالاست اما هنوز به مرحله ابرتورم نرسیده ایم.

در ادامه، دکتر علی شهیدی درمورد راهکارهای کوتاه مدت مجلس و دولت برای کاهش روند تورم گفت: اولین راهکار، شفاف سازی میزان اثرگذاری هر یک از عوامل تورم به ویژه کسری بودجه دولت و بحران و ناترازی شبکه بانکی است.

پژوهشگر پولی و بانکی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یکی از راهکارهایی که خیلی مطرح می شود و در بسیاری کشورها نیز اجرایی شده بحث استقلال بانک مرکزی از دولت است.

وی ادامه داد: طرح تحول بانک مرکزی در مجلس نیز مبتنی بر همین نگاه متعارف نوشته شده اما با توجه به وضعیت حمکرانی و وضعیت اقتصادی کشور امکان چنین اتفاقی وجود ندارد و اشکالات زیادی به این طرح وارد است چراکه استقلال بانک مرکزی از دولت، قبل هر چیزی در گرو حل شدن مشکل کسری بودجه است.

شهیدی تکمیل سامانه شفافیت تراکنش های بانکی برای مدیریت و پشتیبانی از ریال را نیز به عنوان یکی از راهکارها مطرح کرد و گفت: این کار به ما کمک می کند که محل مصرف وام و تسهیلات بانکی را بدانیم.

پژوهشگر پولی و بانکی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف تدریجی یارانه ها را ضروری دانست و گفت: اگر نظام مالیاتی حمایتی پیاده سازی شود ضمن مشخص شدن درآمد همه افراد جامعه، مالیات از افراد ثروتمند دریافت و از افراد محروم نیز حمایت خواهدشد.

کد خبر: ۱۱۴٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha