۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
خام فروشی گنج‌های معدنی| مازندران در رویای صنایع فرآوری
بازار گزارش می‌دهد؛

خام فروشی گنج‌های معدنی| مازندران در رویای صنایع فرآوری

سوادکوه- ذخایر معدنی مازندران بیش از میلیاردها تن تخمین زده می شود اما بخش کمی از این ذخایر از دل زمین استخراج و به صورت خام عرضه می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران گنجینه‌ای بکر از ذخایر معدنی محسوب می‌شود و بسیاری از مواد معدنی آن با گذشت سال‌ها بکر و دست نخورده در اعماق زمین باقی مانده و معدود ذخایر کشف و استخراج شده نیز، خام فروشی می‌شود.

فلورین، سنگ‌های زینتی، زغال سنگ، سیلیس، سرب، روی از جمله ذخایر معدنی استان را تشکیل می‌دهد که عمده آن در شهرستان‌های آمل، نور، سوادکوه، ساری، چالوس، بهشهر و غیره بهره برداری می‌شود.

با آنکه مازندران در زمینه ذخایر مواد معدنی فلورین، سنگ‌های تزئینی رتبه‌های اول و دوم را دارد اما بخش عمده‌ای از این ذخایر به صورت خام عرضه می‌شود و سود آن نصیب دیگر استان‌ها می‌شود.

بخشی از فلورین را صادر می‌کنیم
یک معدن دار سوادکوه با بیان اینکه ماهانه ۵۰۰ تن سنگ فلورین در این کارخانه فرآوری می‌شود، افزود: این مواد معدنی از معادن شهرهای مختلف آورده و فرآوری می‌شود.

محمد رفیعی با اظهار اینکه فلورین در صنایع مختلف کاربرد دارد، افزود: این مواد معدنی پس از فرآوری به استان‌های دیگر و کشورهایی نظر ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان و غیره ارسال می‌شود.

وی با عنوان اینکه نرخ جهانی فلورین بسیاری بالا است، افزود: معدن دار برای کسب درآمد مجبور به فروش و صادرات مواد معدنی است.

خام فروشی گنج‌های معدنی| مازندران در رویای صنایع فرآوری

علاوه بر فلورین مواد معدنی زیادی در استان مازندران وجود دارد که به دلیل مسائل مختلف از جمله زیست محیطی و یا کمبود امکانات و تجهیزات فرصت اکتشاف و استخراج دست نمی‌دهد و این گوهرهای طلا نشان در دل خاک مدفون می‌مانند.

گنج‌های معدنی زیرخاک ها مانده است
در غرب مازندران به رغم آنکه ذخایر معدنی فراوانی وجود دارد اما بسیاری از انواع ذخایر به دلیل مشکلات فراوان کشف و استخراج نشده و در خاک مدفون شده است، عباداله الله باران چشمه مسئول انجمن معدنی غرب مازندران با بیان اینکه ذخایر معدنی زیادی در منطقه وجود دارد که اکتشاف و بهره برداری نشده است، افزود: ظرفیت‌های معدنی فراوانی مانند معادن گرانیت، سرب و روی در منطقه وجود دارند که بی استفاده مانده است.

وی با بیان اینکه بخشی از فرصت‌های معدنی به دلیل مشکلات زیست محیطی و یا تنش‌های اجتماعی راکد مانده است، نقش کمبود تجهیزات و فرسودگی آن را در راکد ماندن ذخایر معدنی نیز حائز اهمیت دانست و گفت: بیشتر ذخایر معدنی به صورت خام از منطقه خارج می‌شوند.

باران چشمه با اظهار اینکه مواد معدنی به عنوان گنجینه طلایی محسوب می‌شوند، افزود: باید این ذخایر ارزشمند را استخراج و فرآوری کرد و در حال حاضر این اقدام در منطقه صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد برای رونق تولید چاره‌ای نداریم که به بخش معدن و صنعت به عنوان بازوان مهم اقتصادی برای رونق تولید و اشتغال توجه داشته باشیم.

رکوردداری مازندران در داشتن ذخایر معدنی در حالی است که استان رتبه‌های برتر ذخایر فلورین، ذغال سنگ، مس و روی را دارد و به دلیل ابتدایی بودن تجهیزات و نبود صنایع مناسب، مواد معدنی به صورت خام از استان خارج می‌شود و برای دیگر مناطق ارزآوری و سوددهی دارد

رکورد داری مازندران در داشتن ذخایر معدنی در حالی است که استان رتبه‌های برتر ذخایر فلورین، ذغال سنگ، مس و روی را دارد و به دلیل ابتدایی بودن تجهیزات و نبود صنایع مناسب، مواد معدنی به صورت خام از استان خارج می‌شود و برای دیگر مناطق ارزآوری و سوددهی دارد.

مازندران رکوردار ماده معدنی فلورین و سنگ‌های تزئینی است
حسین اسماعیل زاده عضو انجمن معدن مازندران با اشاره به اینکه استان در زمینه بسیاری از مواد معدنی نظیر سنگ‌های تزئینی و فلورین در کشور رکوردار است، افزود: در حال حاضر بسیاری از مواد معدنی استان به صورت خام فروش می‌رود و باید در زمینه فرآوری و صنایع تبدیلی گام برداریم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار به وجود مواد معدنی شاخص نظیر فلورین در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مواد معدنی استان نیاز کارخانه‌های بزرگ مانند ذوب آهن را تأمین می‌کنند و برخی از معادن نیز به صورت محدود دست به صادرات می‌زنند.

خام فروشی گنج‌های معدنی| مازندران در رویای صنایع فرآوری

وی با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلات فراروی معادن روباز در استان گفت: باید فرصت و زمینه را برای فرآوری محصولات فراهم و از خام فروشی که بلای جان این صنعت این جلوگیری کنیم.

اکتشاف و فرآوری مهمترین مشکل معادن مازندران
عباس عبدی معاون امور صنایع معدنی صمت مازندران با بیان اینکه مازندران دارای ۱۴ پروانه بهره برداری معدن فلورین است، افزود: در حال حاضر چهار معدن به صورت کامل و چهار معدن نیز نیمه فعال هستند.

وی با اظهار اینکه میزان استخراج از معادن فلورین شش هزار و ۵۰۰ تن استخراج می‌شود، افزود: بخشی از این مواد معدنی در صنایع ذوب آهن اصفهان کرمان و بخشی نیز به صورت دانه بندی به ترکیه صادر می‌شود.

وی اکتشاف را از مهمترین مشکلات فراروی در معادن فلورین ذکر کرد و گفت: باید نسبت به توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و ورود تجهیزات اقدام شود.

عبدی با اظهار اینکه باید از عرضه و صادرات فلورین به صورت خام جلوگیری شود، یادآور شد: قرار است کارخانه تولید آلومینیوم فلوراید در سوادکوه راه اندازی شود و ظرفیت فراوری سالانه ۶۰ هزار تن فلورین را دارا است.

میزان قطعی ذخایر مواد معدنی مازندران بیش از یک میلیارد تن برآورد شده اما اکنون سالانه ۲۳ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود. در حال حاضر بیشتر مواد معدنی مازندران به‌صورت خام مصرف می‌شود و نبود صنایع فرآوری و تبدیلی سبب می‌شود تا فقط فلورین به‌عنوان ماده صادراتی به کشورهای مختلف صادر شود. در حالی فقط ۲۳ میلیون تن مواد معدنی در استان مازندران استخراج می‌شود که پایش ها و بررسی‌ها، کل ذخیره قطعی معادن موجود در استان را بیش از ۷۰۰ میلیون تن بیان می‌کنند.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha