امنیت و سرمایه گذاری چالشهای تسریع اقتصاد دیجیتال هستند| تحت سلطه آمریکا و چین هستیم
استاد دانشگاه ساری انگلستان در گفتگو با «بازار»:

 امنیت و سرمایه گذاری چالشهای تسریع اقتصاد دیجیتال هستند| تحت سلطه آمریکا و چین هستیم

«گلن پری»، رئیس دپارتمان اقتصاد دیجیتال دانشگاه ساری انگلستان براین باور است که سرمایه گذاری و امنیت از جمله چالشها در زمینه سرعت بخشیدن به اقتصاد دیجیتال است.

فرحناز سپهری؛ بازار: با توجه به توسعه و  رشد فناروی های نوین در بخشهای مختلف صنعت  و خدمات مالی پیش بینی میشود بیشتر کشورها به سمت اقتصاد دیجیتال پیش بروند و این درحالی است که در این میان توسعه  بیشتر این حوزه به عوامل مختلفی از جمله تصمیم گیری ها در سطح کلان دولت و کشورها بستگی دارد. 

برای آگاهی از اینکه چه اقداماتی به تسریع بخشیدن  اقتصاد دیجیتال می تواند نقش داشته باشد و در عین حال چه چالشهایی بر سر راه آن قرار دارد؛ خبرگزاری بازار گفتگویی با «گلن پری» دارنده کرسی تحول دیجیتال و رئیس دپارتمان کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دیجیتال دانشگاه ساری انگلستان انجام داده است که درادامه می توانید متن این گفتگو را بخوانید.

*عوامل مهم در  ایجاد یک اقتصاد دیجیتال کدامند؟ 
اول، باید بدانید اقتصاد دیجیتال چیست؟ من استدلال می‌کنم که اقتصادی، اقتصاد دیجیتالی است، که بیشتر مشاغل حضور آنلاین دارند و بیشتر تماس‌های تلفنی دیجیتالی هستند. بنابراین عوامل مهمی در هر اقتصادی در این حوزه نقش دارند و تا حدی به دیدگاه سیاسی بستگی دارند: بازارهای باز، مرزهای باز، مالیات عادلانه، رشد بدون محدودیت، و غیره همه این موارد به سؤالات برجسته تبدیل می شوند که باید به ان توجه کرد. در عین حال مسائل خاص برای دیجیتالی کردن می تواند مقررات حفاظت از داده باشد، به عنوان مثال. (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا) GDPR، و تحلیل و بررسی قانون IP (قانون مالکیت فکری).

سرمایه گذاری یک چالش است - ما تحت سلطه ایالات متحده و چین هستیم. آنها راحت تر از بریتانیا و اتحادیه اروپا در شرکت ها سرمایه گذاری می کنند، در ایالات متحده عمدتاً به دلیل قوانین مالیاتی است که به سرمایه گذاران برای رشد شرکت پاداش می دهد

*اقتصاد دیجیتال چگونه بر تجارت و بهبود صنایع مختلف تأثیر می گذارد؟
 فرایند دیجیتال از طریق توانایی برقراری ارتباط و سرعت ارتباطات آن می تواند بر همه مشاغل تأثیر گذارد. با این کار قابل مشاهده بودن داده های شرکت بسیار بیشتر است و امکان شناسایی روندها و اقدامات لازم برای بهره برداری از فرصت ها یا رسیدگی به موارد و اشکالات را فراهم می کند.

*چالش های شتاب بخشیدن به اقتصاد دیجیتال چه مواردی هستند؟
سرمایه گذاری یک چالش است - ما تحت سلطه ایالات متحده و چین هستیم. آنها راحت تر از بریتانیا و اتحادیه اروپا در شرکت ها سرمایه گذاری می کنند، در ایالات متحده عمدتاً به دلیل قوانین مالیاتی است که به سرمایه گذاران برای رشد شرکت پاداش می دهد. این امکان را برای سطوح بسیار بیشتری از نوآوری فراهم می کند.

از طرفی چین دارای مزایایی در این حوزه است زیرا آنها بخش زیادی از جامعه خود را دیجیتالی کرده است که می تواند از جمعیت خود برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. دریافت مجموعه های آموزشی به اندازه کافی بزرگ برای داده ها، کلید مزیت رقابتی آینده است.

برای مثال تجزیه و تحلیل مراقبت های بهداشتی را در نظر بگیرید - دسترسی به مجموعه داده های بزرگ در بریتانیا یا اتحادیه اروپا به مجوزهای متعدد نیاز دارد و بنابراین دشوار شده و مانع از نوآوری می شود.

با این حال، داده های مراقبت های بهداشتی حساس هستند و افراد به درستی نمی خواهند آن داده ها را به شرکت ها بدهند. ما باید در نظر بگیریم که چگونه می توان این کار را انجام داد. من معتقدم اگر از داده‌های آنها برای ایجاد سیستمی استفاده شود که متعاقباً ثروت ایجاد می‌کند، ممکن است دلیلی برای پرداخت حق امتیاز و بهره برداری به افراد وجود داشته باشد - دقیقاً مانند نحوه پرداخت حق امتیاز به نوازندگان در هنگام استفاده از موسیقی آنها.

چالش ویژه موضوع آزادی بیان و عقاید است که بیشتر اینترنت بر اساس آن توسعه یافته است. ما در عصر سوء استفاده گسترده آنلاین، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست هستیم که به طور بالقوه برای افراد مضر است

همینطور  به روز رسانی های فنی همیشه یک چالش هستند و از آنجایی که پیچیدگی های در سیستم ها وجود دارد از این رو اغلب سیستم ها راه را به روی هک و عوامل مخرب باز می کنند.

از طرفی مورد دیگر انعطاف‌پذیری زنجیره تامین - همانطور که در عرضه جهانی فعلی مشاهده می‌شود، سیستم نامناسب است. به طوریکه  اگر همه چیز به شخص دیگری برون سپاری می شد و تا جایی که می توانست به شکلی اجرا می شد که کمترین مراحل زاید را داشته باشد بسیار بهتر می شد. از طرفی هیچ برنامه ای برای بازیابی سیستم ها وجود ندارد و در حالی که اکنون کل سیستم جهانی در حال تلاش برای بازیابی سیستم است.

همچنین امنیت دیجیتال یک چالش آینده برای همه مواردی است که برای رشد ایمن باید مورد توجه قرار گیرد. چالش ویژه موضوع آزادی بیان و عقاید است که بیشتر اینترنت بر اساس آن توسعه یافته است. ما در عصر سوء استفاده گسترده آنلاین، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست هستیم که به طور بالقوه برای افراد مضر است، به عنوان مثال. لفاظی ضد واکسیناسیون در حالی که اجازه دادن به بحث چالش برانگیز مساله ای مهم است، افراد همچنین باید نسبت به آنچه می گویند پاسخگو باشند. اغلب اوقات سوء استفاده آنلاین، اخبار جعلی و موارد مشابه به چالش کشیده نمی شود و افراد شروع به پذیرش چنین رفتاری می کنند. نحوه پرداختن به این موضوع بدون از دست دادن مزایای ناشناس ماندن و آزادی بیان یک چالش خاص است.

*فناوری های نوظهور برای بهبود اقتصاد دیجیتال کدامند؟
IoT (اینترنت اشیا) و DLT (دفتر کل توزیع شده) احتمالاً راه‌حل‌ های در حال تکامل کوتاه‌مدتی هستند که انتظار می‌رود با شروع بلوغ، شاهد رشد در آنها باشیم. از طرفی در درازمدت، فناوری‌های تلفن همراه و لبه (edge technology: یک نقطه کنترل را فراهم می کند و تجمیع داده های ایمن، متصل، مبتنی بر نقش و فرآیند دیجیتال را در زمان واقعی ارائه می دهد) ا احتمالاً با نقش ۵G و ۶G قدرتمندتر خواهند بود.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha