۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
دست اندازهای مسیر صنایع دستی در خراسان جنوبی| بازار متلاطم مواد اولیه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

دست اندازهای مسیر صنایع دستی در خراسان جنوبی| بازار متلاطم مواد اولیه

بیرجند- مشکل کنونی فعالان صنایع دستی تغییر روزانه قیمت مواد اولیه است که به گفته معاون صنایع دستی خراسان جنوبی اگر مشکل فروش رفع شود، مشکل تولید همچنان پا بر جا است.

بازار، گروه استان‌ها: صنایع‌دستی هنر و صنعتی که در تاریخ ریشه دارد، در این روزهای کرونایی همانند بسیاری دیگر از عرصه‌ها، کم رونق شده است. در شرایط فعلی که مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال مولد همراه با افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی و فراهم کردن زمینه مشارکت آن در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مهمترین دغدغه مسئولین نظام و از برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می رود اهمیت و نقش بسزای صنایع دستی بیش از گذشته احساس می شود.

از میان بیش از ۲۵۰ رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور بیش از ۷۵ رشته در خراسان جنوبی زمینه فعالیت دارد که حفظ ، احیاء و رنق این صنایع به توجه و حمایت گسترده تر مسئولان نیاز دارد.

با وضعیت فعلی بسیاری از  رشته های صنایع دستی در خراسان جنوبی رو به نابودی است.

قیمت هایی که ثبات ندارد
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: عمده ترین مشکل صنعتگران حوزه صنایع دستی نوسان قیمت مواد اولیه است.

حسین عباس زاده ادامه داد: هنرمندان این عرصه حتی با گرانی هم خود را وفق می دهند اما مسئله اینجا است که قیمت ها ثباتی ندارد و نمی توانند هیچ گونه برنامه ریزی انجام دهند و این مشکل نیز کشوری است.

 وی تصریح کرد: قیمت مواد اولیه روزانه تغییر می کند و به گفته هنرمندان این بخش اگر مشکل فروش رفع شود، مشکل تولید همچنان پا بر جا است.

وی با اشاره به توان مالی صنعتگران صنایع دستی استان، عنوان کرد: اکثر هنرمندان صنایع دستی استان در روستاها زندگی می کنند و از توان مالی بالایی برخوردار نیستند و به همین دلیل این معضل باعث بیکاری خانوارهای بیشماری خواهد شد.

به گفتۀ وی به دلیل کرونا، نمایشگاه ها و جشنواره ها نیز تعطیل شده است که این موضوع نیز موجب شده فضایی هم برای فروش هنر دست این افراد وجود نداشته باشد و مشکلی بر مشکلات افزوده است.

مشکلات کرونا و نوسان قیمت ها باعث شده است که کارگاه های کوچک صنایع دستی که قبل از آن هم شرایط خوبی نداشتند، تعطیل شوند

معاون صنایع دستی خراسان جنوبی اعلام کرد: مشکلات کرونا و نوسان قیمت ها باعث شده است که کارگاه های کوچک صنایع دستی که قبل از آن هم شرایط خوبی نداشتند، تعطیل شوند.

عباس زاده افزود: کارگاه هایی که در شهر بودند و از ابتدا شرایط خوبی داشتند هنوز به کار خود ادامه می‌دهند ولی اگر نوسانات قیمتی به ثبات نرسد بیکاری صنعتگران زیادی را شاهد خواهیم بود.

بستر فضای مجازی
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه کرونا برای یک بخش از صنایع دستی فرصت هم بود، اظهار کرد: کرونا باعث شد که بخشی از صنعتگران استان به فضای مجازی و فروش آنلاین روی آورند.

عباس زاده با اشاره به سایت راه اندازی شده در سال گذشته به صورت کشوری، گفت: از آنجایی که مراحل سختی داشت و بیشتر هنرمندان استان روستایی هستند خروجی مطلوبی نداشت.

وی تصریح کرد: زیرساخت ها مشکل دارد و کسانی که دسترسی به فضای مجازی دارند خود پیج هایی را راه اندازی کرده اند و دیگر تمایلی به حضور در چنین سایت هایی که درصدی از فروش خود را به آنها بدهند، ندارند.

به گفتۀ وی باقی هنرمندان هم که دسترسی یا آگاهی حضور در این سایت ها را ندارند، نمی توانند وارد اینگونه سایت ها شوند، به همین دلیل این سایت هم از چرخه خارج شد و تا زیرساخت ها تهیه نشود، نمی‌توان کاری انجام داد.

عباس زاده بیان کرد: سایت نمایشگاه مجازی و فروش توسط مؤسسه عرفان و اپلیکیشن نمایشگاه توسط موسسه ماهور  در استان راه اندازی شده که صنعتگران می‌توانند با مراجعه به این مؤسسه‌ها و عضویت در سایت و اپلیکیشن از خدمات رایگان آن استفاده کنند.

مشکل بیمه تأمین اجتماعی
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی به مشکل بیمه این حوزه اشاره کرد و گفت: بیمه تأمین اجتماعی از سال ۸۸ تا ۹۱ صنعتگران این بخش را تحت حمایت بیمه ای قرار می داد ولی از سال ۹۱ به دلیل کمبود بودجه این مهم دیگر میسر نیست.

عباس زاده اضافه کرد: بعد از قطع بیمه تأمین اجتماعی به دنبال راهکار دیگری رفتیم و با ایجاد تفاهم نامه با صندوق بیمه روستای و عشایری هنرمندان صنایع دستی را بیمه کردیم.

وی بیان کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی باری دیگر شروع بیمه تأمین اجتماعی را داشتیم که به تعداد خیلی محدود هر ساله حدود ۴۰ نفر را بیمه می کنند.

به گفتۀ وی حدود ۱۰ هزار نفر فعال این بخش را داریم که تعداد کمی از آنها بیمه شده اند و یکی از درخواست های آنها بیمه تأمین اجتماعی است.

افزایش ۴۰ درصدی فروش صنایع دستی
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون دو میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، گفت: این تسهیلات درقالب طرح های پشتیبان برای مشاغل خانگی است و با مدت زمان مشابه سال گذشته برابر است.

عباس زاده ادامه داد: از آنجایی که اعتبارات از ۳ ماهه دوم سال داده می‌شود، پیش بینی می کنیم که در ۶ ماهه دوم سال این تسهیلات افزایش چشم گیری داشته باشد.

وی در زمینه تسهیلات کرونا نیز بیان کرد: ارائه این تسهیلات ادامه دارد و افرادی که تمایل دارند در سامانه کارا ثبت نام می‌کنند.

به گفتۀ وی در بخش فروش نیز در شش ماهه اول سال جاری حدود ۱۰ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت زمان مشابه ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این به دلیل حضور بخشی از صنعتگران در فضای مجازی است.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha