۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
گرانی لوازم‌یدکی بازار اوراق فروشان را گرم کرد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

گرانی لوازم‌یدکی بازار اوراق فروشان را گرم کرد

مشهد- گرانی لوازم‌یدکی و قیمت‌های میلیونی موجب شده تا بسیاری از مالکان خودروها برای تعویض قطعات به اوراق فروشی‌ها رجوع کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش واردات لوازم‌یدکی، ازدیاد لوازم تقلبی، گرانی لجام‌گسیخته و قطعات بی‌کیفیت در بازار موجب شده تا بسیاری از صاحبان خودرو برای تعمیر و یا تعویض قطعه موردنیاز خودروی خود به خرید لوازم دست‌دوم و کارکرده روی بیاورند.

در خیابان جمهوری اسلامی مشهد برای بررسی بازار قطعات اوراق‌شده سری به یکی از همین گاراژهای قدیمی می‌زنیم.

در گوشه‌ای از گاراژ مذکور تا چشم کار می‌کند قطعاتی مانند کمک خودرو و دیسک و صفحه بر روی‌هم تلنبار شده است و قطعات دیگری هم چون در و گلگیر رنگ‌شده خودروهای متفاوت دورتادور کارگاه به نمایش گذاشته‌شده است.

حسین ازقندی متصدی این اوراق فروشی در خصوص قیمت این لوازم به ما می‌گوید: لوازم اوراقی قیمت مصوب ندارد و بر اساس تمیزی و هم‌چنین توافق صورت گرفته به فروش می‌رسد اما آنچه مسلم است قیمت آن حتی به نصف قطعه نو هم نمی‌رسد.

وی بابیان اینکه قطعاتی مانند گیربکس‌های خارجی و کمک و هم‌چنین دینام و استارت خودرو مشتری زیادی دارد بیان می‌کند: بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند به‌جای خرید کالای ایرانی یا چینی از همین لوازم دست‌دوم و متعلق به کارخانه‌های معتبر مانند تویوتا استفاده کنند.

گرانی لوازم‌یدکی بازار اوراق فروشان را گرم کرد

وی می‌گوید: بسیاری از خودروهای ایرانی که نیاز به تعمیر دارند قطعات خود را با این قطعات یدکی خارجی و دست‌دوم تعویض می‌کنند زیرا اعتقاددارند که کالای خارجی حتی دست‌دوم از قطعه چینی و نو بهتر برای آن‌ها کار می‌کند.

ازقندی بیان می‌کند: بسیاری از همین خودروهای داخلی که در سطح شهر مشاهده می‌کند از استارت گرفته تا دینام و فن رادیات آن‌ها تویوتایی است.

وی عنوان می‌کند: گرانی لوازم‌یدکی خارجی در برخی مدل‌ها مانند مدل آزرا یا تویوتا موجب شده تا صاحبان همین خودرو ای خارجی هم از خرید قطعات نو خودداری کرده و از قطعات دست‌دوم استفاده کنند.

این اوراق فروش به ما می‌گوید: متأسفانه به دلیل اینکه خیلی لوازم‌یدکی گران شده است و تعویض یک دیسک و صفحه برای خودروهای ایرانی ۳ میلیون تومان آب می‌خورد لذا برخی افراد توانایی خرید جنس نو را ندارند ضمن اینکه می‌دانند که بسیاری از اجناس تقلبی بوده و ممکن است چندان هم کار نکند.

افزایش تقاضا برای لوازم تعمیری
حسین فراست یکی از فروشندگان لوازم‌یدکی در بلوار کوشش مشهد نیز به ما می‌گوید: ما با اینکه لوازم نو می‌فروشیم اما به دلیل تقاضای بسیاری که داریم مدتی است نسبت به عرضه لوازم تعمیری و دست‌دوم هم اقدام کردیم.

وی به خبرنگار ما می‌گوید: به‌طور مثال یک جفت کمک پراید ۷۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد درحالی‌که کمک تعمیر شده با ضمانت را به مشتری ۳۶۰ هزار تومان می فرشیم. وی ابراز می‌کند: با این تفاسیر مشتری تمایل بیشتری برای خرید کمک تعمیری آن‌هم با نصف قیمت دارد.

این فروشنده لوازم یدکی خودرو به ما می‌گوید: بیشتر مشتریان به جیبشان نگاه می‌کنند و می‌خواهند کارشان راه بیفتد  لذا به این موضوع که این قطعه ۴ ماه کار می‌کند یا ۶ ماه نگاه نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: قیمت یک جفت  پلوس پراید به دو میلیون تومان رسیده اما تعمیری آن را می‌توانید ۶۰۰ هزار تومان بخرید لذا خرید یک جفت پلوس به قیمت دو میلیون برای همگان میسر نیست.

فراست بابیان اینکه نرخ یک دست دیسک و صفحه  خودروی پراید از ۸۰۰ هزار تومان تا خودروی خارجی به میزان ۳ میلیون تومان متغیر است می‌افزاید: این در حالی است که قیمت دیسک و صفحه‌های تعمیری دقیقا نصف این رقم‌هاست.

دست قطعه سازان در پوست گردو
رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون این پرسش که مگر قطعه سازان داخلی توان تأمین قطعات یدکی موردنیاز بازار داخل را ندارند می‌گوید: متأسفانه وقتی بازار از شفافیت خارج‌شده و روند تولید به هر دلیلی دچار نقصان می‌شود افراد سودجو با استفاده از این خلأ به قاچاق کالا و یا تولید تقلبی روی می‌آورند.

گرانی لوازم‌یدکی بازار اوراق فروشان را گرم کرد

محمدمهدی شکور زاده با اشاره به این موضوع که ساخت و یا قاچاق کالاهای تقلبی تنها منجر به قطعات یدکی خودرو نشده در سایر کالاهای دیگر در بازار نیز مشهود است در خصوص ریشه‌های این نابسامانی توضیح می‌دهد: در طی دو سال گذشته همان‌که مطلع هستید بازار خودرو به دلایل مختلف ازجمله تحریم و افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلاتی که در حوزه تأمین ارز داریم دچار تلاطم شده است لذا بازار تولید و فروش قطعه نیز به همین شکل با آشفتگی روبروست.

وی می‌افزاید: از زمان شیوع کرونا که با تعطیلی برخی کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی در کشورهای دیگر همراه بود لذا اولین موج‌های منفی بر بازار ایران پدیدار شد.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی عنوان می‌کند: متأسفانه عدم اختصاص ارز به قطعه سازان و هم‌چنین افزایش قیمت دلار و تحریم‌ها که به طرق مختلف سد راه تولیدشده است همگی دست‌به‌دست هم دادند تا تولید قطعه و واردات آن با محدودیت مواجه شده و کاهش یابد.

وی ادامه می دهد: کمبود قطعات و مشکلات رسمی به وجود آمده از طرف دیگر راه را برای برخی افراد که به‌صورت قاچاق در واردات قطعات خودرو دست دارند باز کرد تا از این بازار با واردات قطعات یدکی بی‌کیفیت و گاها غیراستاندارد سودی از این بازار به جیب بزنند.

شکور زاده با تأکید بر اینکه باید ابتدا از مرز کالای قاچاق و لوازم‌یدکی غیراستاندارد به کشور جلوگیری کرد اظهار می‌کند: واردات قاچاق لوازم‌یدکی نه‌تنها دودش به چشم مصرف‌کننده می‌رود و ایمنی خودرو و سرنشینان آن را پائین می‌آورد بلکه قطعه ساز را نیز از دایره تولید خارج می‌کند و اتفاق به دلیل کاهش کیفیت این قطعات تقلبی هزینه تعمیر خودرو افزایش خواهد یافت.

وی بیان می‌کند: قاچاق لوازم‌یدکی در حالی انجام می‌شود که در اینجا تولیدکننده ما باید هزار راه را برای تأمین مواد اولیه برود و برای تولید هزینه کند اما از آن‌سو عده‌ای به‌صورت قانونی یا غیرقانونی کالایی را باکیفیت نامشخص وارد و بیشترین سود نصیبشان می‌شود.

کد خبر: ۱۱۳٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha