۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
لزوم استفاده از ابزارهای متنوع بورسی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

لزوم استفاده از ابزارهای متنوع بورسی

کارشناس بازار سرمایه گفت: بخشی از نوسانات اخیر بازار سرمایه بدلیل نداشتن ابزارهای لازم در زمان افت بازار سرمایه است که باید ابزارهای بورسی متنوع‌تر شود.

به گزارش بازار، محمد هاشمی‌نژاد درباره روند معاملات بازار سرمایه گفت: در طی ۲ سال گذشته رشد برخی از صنایع و گروه‌ها در بورس فراتر از انتظارات و عوامل بنیادی بود.

وی ادامه داد: از مردادماه سال گذشته، بازار ریزشی بود و به همین دلیل تصمیمات شتاب زده از سوی سهامداران صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید روند معاملات بازار سرمایه به صورت منطقی بررسی شود افزود: در چند ماه گذشته بازار با رشد ۴۵ درصدی همراه بود و شاخص کل از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این تصور غلط وجود دارد که بازار سرمایه باید همیشه رشد کند، اما این درحالیست که بازار سرمایه با اهداف متعدد از جمله تنوع سرمایه گذاری و تامین مالی ایجاد شده است و باید نگاه بلند مدت به این بازار داشت.

هاشمی‌نژاد بیان کرد: رشد بازار سرمایه باید قطعی و منطقی باشد، زیرا اگر رشد بورس همیشگی باشد، بازار جایگاه حبابی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در بیشتر بازارهای دنیا، سرمایه‌گذاران از رشد و کاهش سهام در بازار سرمایه منفعت می‌گیرند که بخشی از این سود بدلیل استفاده از ابزارهای مهم در بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: محاسبه بازدهی بازار سرمایه برای یک هفته و بصورت روزانه اشتباه است بلکه باید با روندهای ۶ ماهه و یکساله ارزیابی کرد. اینگونه نباشد که امروز سهامی خریداری کنیم و آخر هفته منتظر سود ۲۰ درصدی سهام باشیم بلکه باید کسب سود با عوامل اقتصادی و سایر بازارهای موازی همخوانی داشته باشد.

هاشمی‌نژاد ادامه داد: از ابتدای سال بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی رشد چشمگیری داشته و در روزهای بلند مدت با اختلاف از سایر بازارهای موازی رشد بیشتری داشته است.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ سهامداری را به مردم آموزش دهیم تا اگر امروز سهمی خریداری می‌کنند صبور باشند، ولی اگر بدنیال کسب سود فوری هستند به سمت اوراق‌های با پرداخت سود ماهانه بروند.

هاشمی نژاد بیان کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند تورم ناشی از کسری بودجه و فروش نفت را در کوتاه مدت کاهش دهد.

وی بیان کرد: در کنار اصلاح قیمت‌های جهانی و نفت، بازار سرمایه درنقطه‌ای قرار دارد که هیچ ریسکی ندارد و بخشی از ریزش‌های ۳۰ هزار واحدی شاخص کل به دلیل هیجان و ترس‌هایی است که سهامداران در سال‌های گذشته تجربه داشتند و همین موضوع باعث نوسان می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بخشی از نوسانات اخیر بازار سرمایه بدلیل نداشتن ابزارهای لازم در زمان کاهش شاخص کل بورس است که یکی از این ابزارها بحث دامنه نوسان است، زیرا تا زمانی که دامنه نوسان در بازار وجود داشته باشد این رشدها و نوسان‌ها ادامه خواهد داشت.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه باید در بازار ابزارهایی برای زمان افت بازار ایجاد کرد گفت: باید در بازار سرمایه، بازارگردانی حرفه‌ای داشته باشیم تا نقدشوندگی در بازار تضمین شود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سرمایه ابهاماتی در رابطه با نرخ ارز، قیمت نفت و کسری بودجه وجود دارد چرا که دولت سیاست‌های خود را در رابطه با جبران کسری بودجه اعلام نکرده است.

کد خبر: ۱۱۳٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha