۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
تورم ۶۸ درصدی، نتیجه اصلاح قیمت سوخت
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح کرد

تورم ۶۸ درصدی، نتیجه اصلاح قیمت سوخت

نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: اصلاح و به‌روزرسانی قیمت سوخت راه حل کاهش مصرف نیست چرا که با اصلاح قیمت در سال ۹۸، تورم ۶۸ درصدی را در آن شاهد بودیم.

به گزارش بازار، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست خبری افزود: پیشنهاد ما به دولت سیزدهم این است که بدون برنامه‌ریزی و رصد، هیچ افزایش قیمتی به ویژه در حوزه انرژی صورت نگیرد، زیرا این افزایش قیمت‌ها، هیچ وقت اثربخش نبوده است ضمن اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون قیمت بنزین ۳ هزار برابر شده، اما هیچ اتفاقی را در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور با این افزایش قیمت‌ها شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه توجه ناکافی به بهینه سازی انرژی یکی از عوامل در تحقق توسعه اقتصادی است اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد از بخش نیروگاهی ما دست بخش خصوصی است، اما این روند با پرداخت نشدن به موقع مطالبات، توجه نکردن به نیازهای تولیدکنندگان، محقق نشدن سرمایه‌گذاری و نرسیدن به هدف کاهش مصرف انرژی، موجب شده دوره نزولی را در نیروگاه‌داری طی کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: بخش خصوصی راه‌حل‌هایی برای برون رفت از مشکلات حوزه نفت و برق ارائه کرده که از جمله آن در بحث رگولاتوری در صنعت برق و نفت با همکاری شورای رقابت است، اما وزارت نیرو در حالی خواهان بازگشت این طرح از مجلس شده که ۴ سال برای آن تلاش شده است.

نجفی درباره ادامه پرداخت یارانه نقدی گفت: ماهانه حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را در جامعه تقسیم کردند، این مبلغ ۱۱ سال است از طرف دولت تامین می‌شود که موجب شد نقدینگی در جامعه افزایش یابد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را حذف و به وزارت نیرو پرداخت کنند تا بتوان در همه حوزه‌ها پیشرفت کرد، زیرا این یارانه باعث تورم در جامعه شده و هیچ چیزی تغییر نکرده است.
 
نجفی اضافه کرد: اگر ما پول یارانه را در حوزه‌های مختلف وارد می‌کردیم باعث افزایش اشتغال می‌شد ضمن اینکه اگر در حوزه وزارت نیرو وارد می‌شد، کاهش ۳۵ درصدی در مصرف برق با بهینه کردن تجهیزات رقم می‌خورد.
 
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: در بحث قطعی برق، به صنایع فشار آوردیم که موجب شد با کاهش تولید و عرضه، دلال‌ها قیمت سیمان را بالا بردند و هر کسی سود خود را برد.
 
نجفی گفت: همین مشکل را در زمستان امسال هم خواهیم داشت، وقتی ما کمبود گاز داریم، فشار از خانوار به صنایع منتقل می‌شود و به تبع آن با کاهش عرضه از سوی صنایع، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
وی درباره واردات گاز گفت: هم اکنون ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم که همسایگان ما همیشه از بحث کمبود گاز ما و تامین آن، سوء استفاده کرده‌اند که این روند ادامه‌دار خواهد بود از این رو دولت باید روی بحث کاهش مصرف ورود کند.
 
نجفی افزود: درحال ورود به فصل‌های سرما و هوای سرد هستیم و با ادامه مشکلات مصرف گاز، دچار کمبود آن می‌شویم از این رو اقدامات و تصمیم‌گیری‌های‌مان باید سریع باشد، همانطور که دولت سیزدهم از ابتدا وعده داد که سریع کار کند، امروز سریع کار کردن برای همه ما از صدور کالا تا تامین کالا مهم است.

کد خبر: ۱۱۳٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha