بخش‌نامه‌های مخرب بانک مرکزی مانع ۳ رقمی شدن صادرات ایران شد
عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران:

بخش‌نامه‌های مخرب بانک مرکزی مانع ۳ رقمی شدن صادرات ایران شد

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی می‌گوید: از سال ۹۷ تا امروز تحت تأثیر بخش‌نامه‌های مخرب بانک مرکزی، فرصت استثنایی کشور برای سه‌رقمی شدن میزان صادرات و رساندن آن به عدد ۱۰۰ میلیارد دلار از دست رفت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی گفت: مشکل صادرات ایران بیش از آن‌که به تحریم‌های خارجی مربوط باشد ناشی از تحریم‌های داخلی است.

جمشید نفر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب افزود: بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی و بخش‌نامه‌هایی که در تدوین و صدور آن‌ها مشورتی با ذی‌نفعان نمی‌شود همان تحریم‌های داخلی هستند که در حال حاضر به بزرگ‌ترین مانع صادراتی کشور بدل شده‌اند.

او گفت: از سال ۹۷ تا امروز به دلیل صدور بخش‌نامه‌های غلط بانک مرکزی ما فرصت استثنایی کشور برای سه‌رقمی شدن میزان صادرات و رساندن آن به عدد ۱۰۰ میلیارد دلار را از دست دادیم.

نفر با اشاره به برخی از این دستورالعمل‌های مخرب برای بخش صادرات تأکید کرد: اگر از ابتدا مسئله تهاتر حتی تهاتر از کشور ثالث را برای برگشت ارز مطرح می‌کردیم یا اینکه واردات در مقابل صادرات را عملیاتی کرده بودیم امروز وضعیت صادرات ما تا این اندازه آسیب ‌ندیده بود.

او ادامه داد: متأسفانه در سخن بر موضوع واردات در مقابل صادرات تأکید کردند اما در عمل آن‌قدر ارز ارزان‌قیمت وارد بازار کردند که کسی سراغ صادرکننده نرفت. درحالی‌که عملیاتی شدن واردات در مقابل صادرات می‌توانست همه مشکلات مملکت را حل کند. از حدود ۳۷ میلیارد دلار صادرات کشور حدود ۱۴,۵ میلیارد به کالای اساسی اختصاص داشت که به‌غلط با نرخ ۴۲۰۰ وارد کشور شد. اما اگر تصمیم‌گیران امر صادرات به مشورت‌ها بها می‌دادند می‌توانستند ۲۰ میلیارد دلار مابقی را روی دوش صادرکنندگان بگذارند تا واردکنندگان برای تأمین ارز مورد نیاز خود به آن‌ها مراجعه کنند. در این صورت کارشان انجام می‌شد و بخش بزرگی از تعهدات بانک مرکزی رفع می‌شد. این یک بازی برد-برد بود که متأسفانه نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

نفر افزود: در بسیاری موارد دولت‌مردان ما نفت، میعانات یا گاز صادر کردند و نتوانستند ارز آن را به کشور بازگردانند. خب اگر این پول را به صورت تهاتر در اختیار واردکنندگان می‌گذاشتند می‌توانستند به‌راحتی تحریم‌ها را دور بزنند. اما متأسفانه مرغ برای برخی مدیران دولتی یک پا دارد و با پافشاری بر روش غلط، صادرات و بازرگانی کشور را با مشکلات زیاد مواجه کردند.

نفر با تأکید بر اینکه مسئولین حاکمیتی نباید مشورت بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف را از دست بدهند بیان کرد: اگر از من بپرسید ریاست سازمان توسعه و تجارت به عنوان متولی بخش تجارت کشور باید چه اقدامی را در دستور کار خود قرار دهد من مشورت با ۴ نهاد را به او توصیه می‌کنم و می‌گویم که در این صورت هیچ‌وقت تصمیمات غلط نخواهد گرفت.

او با بیان اینکه این چهار نهاد در بخش صادرات کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران و کنفدراسیون صادرات و در بخش واردات هم فراکسیون صادرات و کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران هستند ادامه داد: این چهار مجموعه در کنار سازمان توسعه تجارت می‌توانند یک نقشه راه خوب طراحی کنند. چرا که این ذی‌نفعان هستند که در وسط میدان با مشکلات مواجه‌اند و باید بگویند چه می‌خواهند؛ نه اینکه کارشناسان بروکرات سازمان بنشینند و تئوری ارائه بدهند.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha