۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
معرفی کابل سیلیکونی

معرفی کابل سیلیکونی

ممکن است در صنایع گوناگون با کاربردهای مختلف کابل سیلیکونی برخورد کرده باشید و به عنوان مثال بدانید که از این محصول در صنعت برق استفاده می‌شود.

به گزارش بازار، آشنایی با انواع کابل سیلیکونی. ممکن است در صنایع گوناگون با کاربردهای مختلف کابل سیلیکونی برخورد کرده باشید و به عنوان مثال بدانید که از این محصول در صنعت برق استفاده می‌شود، اما کاربرد سیم و کابل سیلیکونی و یا سیم و کابل نسوز سیلیکونی تنها به استفاده در صنعت برق خلاصه نمی‌شود و بسیار گسترده‌ تر است و در صنایع گوناگونی از تولید و ساخت هواپیما گرفته تا مصارف آزمایشگاهی و... می توان از این نوع سیم و کابل استفاده کرد. ما در این مطلب سعی داریم بیشتر به معرفی کابل سیلیکونی پرداخته و ضمن بررسی ویژگی‌های خاص آن به کاربردهایی که در صنایع مختلف دارد اشاره کنیم.

معرفی کابل سیلیکونی

سیم و کابل سیلیکونی چیست؟

سیم نسوز سیلیکونی به سیم‌هایی گفته می‌شود که از چند رشته سیم تشکیل یافته و با پوششی از جنس سیلیکون پوشانده شده‌اند. این پوشش از جنس پلاستیک عایق HTV تولید شده که خود این عایق ها نیز از پلیمرهای منعطف الاستومر تولید شده‌اند و عنصرهای سیلسیوم SI و اکسیژن O در آنها به کار رفته و به جهت آن که عنصر کربن در ساختار آن به کار نرفته است، اگر در دمای بسیار بالا دچار سوختگی شوند ایجاد آلودگی نمی‌کنند. این مواد عایق مقاومی در برابر حرارت به شمار می‌آیند و می‌توانند از سوختن سیم و کابل‌ها در صنایع مختلف به هنگام بروز حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی و... جلوگیری کرده و آسیب‌ها را به حداقل برسانند. این محصول از آن جهت که می‌تواند در دماهای بین منفی ۶۰ درجه تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد از خود مقاومت نشان داده و خواص خود را حفظ نماید به سیم و کابل نسوز سیلیکونی معروف شده است. علاوه بر این سیم و کابل روکش سیلیکونی می‌تواند در برابر حرارت و نور شدید، در برابر روغن، هوازدگی بسیار مقاوم باشد. ضمن آن که ویژگی انعطاف پذیری آن کمک می‌کند تا بتوان از این محصول در شرایط مختلف استفاده کرد.

سیم و کابل نسوز سیلیکونی چگونه تولید می‌شود؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم ساختار سیم و کابل روکش سیلیکونی به این صورت است که رشته‌های سیم داخل یک غلاف سیلیکونی قرار گرفته‌اند. ماده اولیه تهیه این روکش‌های سیلیکونی خمیر سیلیکونی است که در ایران تولید نمی‌شود و از کشورهایی همچون آلمان و فرانسه به این وارد شده و عملیات ساخت روکش و تولید سیم و کابل در انواع گوناگون در ایران انجام می‌گیرد. نکته مهم در تولید کابل و سیم سیلیکونی، درصد سیلیکون خالصی است که در ساخت آن به کار می‌رود و این مورد تاثیر بسیار زیادی بر کارکرد بلند مدت و یا کوتاه مدت آن خواهد داشت. به عنوان مثال در مقایسه دو نوع کابل اگر ضخامت روکش کابل سیلیکونی در یکی ۵.۵ و در دیگری ۳.۸ میلی متر باشد هر یک می‌تواند دما و حرارت را تا میزان مشخصی تحمل نماید. عموما شرکت‌های تولید کننده کابل نسوز سیلیکونی این محصول را به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تولید می‌کنند، اما چنانچه کاربران مایل باشند، می‌توانند این محصول را با رنگ دیگری به شرکت تولید کننده سفارش دهند.

کابل سیلیکونی

انواع کابل سیلیکونی

کابل سیلیکونی و یا سیم نسوز سیلیکونی دارای انواع مختلفی است که لازم است برای مصارف گوناگون به انتخاب آن توجه شود، زیرا هر یک از قابلیت‌های خاصی برخوردار است که طبیعتا می‌تواند خواست شما را برای نیازی که دارید برآورده نماید و در سیم کشی‌های مهم مورد استفاده قرار گیرد. از انواع کابل‌های سیلیکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیم و کابل جرقه زن: این نوع از کابل‌ها می‌توانند دستگاه و تجهیزات شما را در برابر اضافه ولتاژ مراقبت نمایند.

سیم نسوز دو روکش بافت: سیم‌هایی که چنین ساختاری دارند علاوه بر مقاومت در برابر حرارت بالا، از مقاومت مکانیکی بالایی نیز بهره‌مند هستند.

کابل اعلام حریق: این نوع از کابل‌ها در برابر حرارت و دمای بالا مقاومند و با توجه به اینکه از حساسیت و استانداردهای بالایی برخوردارند، می‌توانند در صورت بروز حریق آلارم‌ها را به صدا درآورند.

کابل کنترل: این نوع کابل سیلیکونی که به کابل فرمان نیز معروفند می‌توانند سیگنال‌های کنترلی و حفاظتی را انتقال دهند و در محیط‌های صنعتی کنترل تجهیزات را به دست گیرند. از این نوع کابل سیلیکونی می‌توان برای قسمت‌های مختلف دستگاه‌ها و تجهیزات خط تولید استفاده نمود.

کابل قدرت: این نوع کابل به جهت انعطاف پذیری بالا عموما در اتصالات متحرک مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از موارد مصرف آن به عنوان کابل برق است.

کابل ابزار دقیق: این نوع کابل نسوز سیلیکونی ساختار و مدل‌های متفاوتی دارد و به لحاظ مقاومت در برابر نویز پذیری در دستگاه‌ها و تجهیزاتی به کار می‌رود که لازم است از تداخل‌هایی که ممکن است به وجود آید، جلوگیری نمایند. عملکرد کابل ابزار دقیق کاملا با کابل برق متفاوت است و کار حمل جریان‌ها و یا سیگنال در سطح ولتاژهای پایین را بر عهده دارند.

کابل فشار قوی: کابل‌ سیلیکونی فشار قوی می‌تواند جریان‌های بیش از ۳۰ کیلو وات را عبور داده و بیشتر برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بالا به کار می‌روند.

استفاده از کابل و سیم سیلیکونی چه مزایایی دارد؟

با توجه به این نکته که در ساختار کابل و سیم نسوز سیلیکونی هیچ گونه مواد شیمیایی و سمی مضر به کار نرفته است، می‌توان در صنایع مختلف بخصوص صنایع غذایی از آن استفاده کرد. در خصوص مزایای استفاده از کابل روکش سیلیکونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

در برابر شدت جریان بالا و ولتاژهای بیشتر از حد معمول مقاومت بالایی دارند.

قابلیت انعطاف بالایی دارند و در صنایع گوناگون و جاهای مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

از سیم و کابل سیلیکونی می‌توان در در شرایط جوی مختلف مانند مناطق پر رطوبت، آب و هوای گرم و خشک و یا مناطقی که برودت و سرمای هوا زیاد است، استفاده کرد.

چنانچه در دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد قرار بگیرند، می‌سوزند ولی دود بسیار کمی تولید کرده و به دلیل آن که این دود سمی نیست، خطری برای سلامتی تولید نمی‌کند.

سیم و کابل نسوز سیلیکونی در برابر اشعه مادون قرمز و فرابنفش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

به دلیل برخورداری از خواص ضد قارچی که دارند در تولید دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در صنایع غذایی کاربرد دارند، می‌توان از این محصول استفاده کرد.

در برابر سایش و اصطکاک مقاومت و پایداری بالایی دارند.

سیم و کابل سیلیکونی در برابر مواد اسیدی چربی و روغن و یا الکل نیز مقاومند و همین قابلیت‌هاست که گستره استفاده از این محصول را در صنایع مختلف افزایش داده است.

معرفی کابل سیلیکونی

از کابل سیلیکونی در چه صنایعی می‌توان استفاده کرد؟

پیشتر به قابلیت های منحصر بفرد کابل روکش سیلیکونی اشاره کردیم، همین ویژگی‌ها سبب شده است تا بتوان از این محصول در صنایع زیر استفاده کرد.

صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها

سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

صنایع واگن سازی و راه آهن

در ساخت تجهیزات مرتبط با دکل‌های نفتی

کوره‌های ذوب فلز

کارخانه‌های ریخته‌ گری

صنایع نظامی

صنایع کشتی سازی و هواپیما سازی

صنایع غذایی، پزشکی و دارویی

در ساختار تجهیزات برق مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان، هتل‌ها و...

سیستم‌های برق رسانی اضطراری

کارخانجات و نیروگاه‌های اتمی

دستگاه‌های عایق، لوازم خانگی و ابزار اندازه‌ گیری

در ساخت ربات‌ها و ابزار کنترل خودکار

کامپیوترها و دوربین‌های مدار بسته

البته این نکته نیز لازم به ذکر است که شما در هر جایی که نیاز به استفاده از سیم و یا کابل با قابلیت نسوز دارید، می‌توانید از این محصول استفاده نمایید.

همان طور که می‌دانید در ساخت تجهیزات و دستگاه‌های گوناگون اغلب نیاز به سیم کشی وجود دارد و از آن جا که هر یک از این تجهیزات ممکن است در صنایع مختلف و همچنین شرایط دمایی خاصی مورد استفاده قرار گیرد، نیاز است که از سیم و کابل‌های مرغوب با ماندگاری بالا استفاده شود تا بتواند جلوی هر گونه اتفاقی را بگیرد، بنابراین به کارگیری سیم و کابل سیلیکونی نسوز نه تنها می‌تواند کیفیت کار شما را افزایش دهد، بلکه به جهت مقاومت و ماندگاری بالایی که دارد، از بروز هر گونه آسیب و مشکل جلوگیری خواهد شد.

در انتها شرکت راهدار صنعت کیهان که به عنوان اولین تولید کننده تخصصی انواع سیم و کابل مقاوم به حریق سیلیکونی مطابق با استانداردهای روز اروپا و ضوابط سازمان آتش نشانی با نام تجاری SilCable در ایران فعالیت میکند را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید انواع سیم و کابل سیلیکونی با کیفیت را از این مجموعه خریداری نمایید.

شما میتوانید جهت مشاهده آخرین محصولات تولیدی و استعلام قیمت انواع سیم و کابل به وبسایت https://rsk-co.com/ مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۱۳٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha