۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
شروط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از زبان رئیس کمیسیون بودجه مجلس؛ یارانه ارزی پرداخت شود
در گفتگو با بازار عنوان شد

شروط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از زبان رئیس کمیسیون بودجه مجلس؛ یارانه ارزی پرداخت شود

حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هیچ کس در کشور مخالف قطع دست دلالان نیست اما زمانی می توانیم ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم که بدانیم مردم با مشکل مواجه نمی شوند.

 حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به ملزومات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: بالاخره یک پیشنهاد این است که ما چه تدبیری برای ارز ترجیحی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست برای تعیین تکلیف ارز ترجیحی بحث می‌شود، اظهار داشت: ما ۸ میلیارد دلار ارز  ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را در بودجه برای نهاده‌های کشاورزی و کالاهای اساسی در اختیار دولت قرار دادیم و از قرائن و شواهد بر می‌آید که دولت در شش ماهه اول سال این هشت میلیارد دلار را هزینه کرده است لذا برای مابقی راه باید تدبیری بیاندیشیم.

حاجی‌بابایی اظهار داشت: تدبیر دولت فعلی برای استفاده از ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی در ماه‌های پایانی سال بستگی به میزان سیاست های دولت برای استفاده از این ارز جهت تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی دارد با این حال اگر دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهد مبلغی بالغ بر هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر دولت قرار باشد که گندم و دارو را استثنا کند، مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع نیاز خواهد داشت و اگر قرار شد دولت این ارز را کنار بگذارد، باید مشخص شود که جبرانش در بین مردم چگونه خواهد بود.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه حرف مردم حرف اول است، تاکید کرد: بحث از این قرار است که اگر بنا شد دولت چنین سیاستی را اعمال کند حتما باید یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم پرداخت شود.

وی تاکید کرد: اینکه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به چند میلیون نفر، ۴۰ یا ۶۰ میلیون و یا همه مردم پرداخت شود محل بحث است و هنوز تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.

حاجی بابایی تصریح کرد: اینکه این مبلغ به صورت کارت اعتباری و یا به صورت نقدی پرداخت شود آن هم محل بحث است و هنوز قطعی نشده است.

وی  ادامه داد: ممکن است دولت در ماه‌های اول به دلیل اینکه نمی تواند کارت های اعتباری را آماده کند، یک الی دو ماه یارانه های ناشی از ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را نقدی واریز کند و بعد به کارت تبدیل شود و یا اینکه به صورت نقدی پرداخت کند؛ لذا همه این موارد جز گزینه‌هایی است که اگر دولت موفق شود این مصوبه را از مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا بگیرد آن وقت می‌توان  آن را اجرایی کند.

حاجی بابایی بیان داشت: هیچ کس در کشور نیست که بگوید دست دلالان را نباید قطع کرد اما ما زمانی می توانیم ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم که بدانیم مردم با مشکل مواجه نخواهند شد. بنابراین ابتدا باید برای بعد از کنار گذاشتن ارز ۴هزارو ۲۰۰ تومانی نسخه بپیچیم و بعد بیاییم این تصمیم را بگیریم.

وی ادامه داد: بنابراین همه با اصل کنار گذاشتن ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی موافقند اما نحوه اجرای آن باید مناسب و صحیح باشد.

رئیس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسابات مجسل بیان داشت: دادن کارت اعتباری به جای ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی در شرایط فعلی قابل پیگیری است.

کد خبر: ۱۱۳٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha