روایتی از فعالیت یک پلتفرم؛ حذف دلالان و واریز سود به جیب کشاورز و مصرف کننده
در گفتگوی «بازار» با یک مدیر پلتفرم کشاورزی مطرح شد

روایتی از فعالیت یک پلتفرم؛ حذف دلالان و واریز سود به جیب کشاورز و مصرف کننده

«مهدی هادوی» مدیر پلتفرم کشاورزی براین باور است که حذف واسطه ها علاوه بر اینکه قیمت را کنترل می کند باعث می شود تا کشاورز و مصرف کننده سود بیشتری ببرند.

فرحناز سپهری؛ بازار: از جمله معضلات بخش کشاورزی وجود دلالان در مراحل مختلف از تولید تا توزیع محصولات است. که باعث می شود زمانیکه محصول نهایی به دست مصرف کننده می رسد هم دارای  قیمت بیشتری باشد و هم از کیفیت مناسبی  برخوردار نباشد.

اما در این میان برای برطرف کردن این مشکل پلتفرمهایی در حوزه کشاورزی راه اندازی شده اند که با خرید بدون واسطه محصولات را  از کشاورزان می خرند و به دست مصرف کننده نهایی می رسانند که سود را هم برای کشاورز و مصرف کننده به همراه می آورند.

در همین راستا برای آگاهی از چگونگی عملکرد چنین پلتفرمهایی و چالشهایی که وجود دارد؛ خبرگزاری بازار گفتگویی با مهدی هادوی، مدیر پلتفرم بذرگران که دانش آموخته از دانشگاه فرهنگیان است؛ انجام داده است که در ادامه می توانید متن این گفتگو بخوانید.

*استارت آپ بذرگران از چه سالی راه اندازی شده است؟ در منطقه شما چه تعداد از این پلتفرمها هست؟
وبسایت بذرگران در ۱۸ فروردین سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. از آنجایی که فعالیت ما با عرضه محصولات استان خراسان جنوبی آغاز شد بهترین مکان برای راه اندازی این استارت آپ استان خراسان جنوبی بود؛ زیرا مستقر بودن در استان خراسان جنوبی به ما این امکان را می داد تا بتوانیم بدون واسطه با کشاورزان این استان در ارتباط باشیم و محصولات خود را راحت تر و بدون واسطه تامین کنیم. در استان خراسان جنوبی در حدود ۲ وبسایت دیگر در این زمینه فعالیت می کنند. البته تعداد زیادی پیج در اینستاگرام نیز وجود دارد که فروش قابل قبولی دارند.

*مختصری از نحوه کار پلتفرم خود بفرمایید.
بذرگران فعالیت خود را با دو محصول زعفران و زرشک آغاز کرد اما به مرور بعد از دیدن استقبال مصرف کننده از کیفیت بالا و همچنین ایجاد یک بازار پر سودتر برای کشاورز تصمیم به اضافه کردن سایر محصولات گرفتیم.

ما در بذرگران پس از تهیه محصولات بدون واسطه از کشاورز آن را از نظر کیفیت و اصالت مورد بررسی قرار می دهیم و در صورتی که کیفیت محصول توسط کارشناسان تایید شد به مرحله بعدی می رویم. 

در مرحله بعد محصولات در بسته بندی های استاندارد و بهداشتی قرار گرفته و آماده ارسال برای مشتریان می‌شود. به صورت خلاصه می توان گفت: وظیفه ما در بذرگران ایجاد امکان خرید بدون واسطه از کشاورزان با تضمین کیفیت و اصالت محصولات است. 

*پلتفرم بذر گران چگونه می تواند به بهبود معیشت کشاورزان و دسترسی مصرف کننده به محصولات ارگانیک و باکیفیت کمک کند؟
بذرگران با تامین کردن مستقیم محصولات از کشاورز، نظارت بر کیفیت آن و در مرحله آخر بسته بندی بهداشتی به مصرف کننده نهایی کمک می کند تا از کیفیت و اصالت محصولات اطمینان داشته باشد.

همینطور کشاورزانی که با ما همکاری می کنند دیگر نیازی نیست تا زعفران را به دلال ها و واسطه ها با قیمت پایینی بفروشند و می توانند از طریق بذرگران محصول خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف کننده نهایی برسانند. 

به این صورت کشاورز محصول خود را با قیمت بالاتری عرضه کرده است. همینطور مصرف کننده نهایی نیز می تواند از کیفیت و اصالت محصولات خود اطمینان داشته باشد و آن را با قیمت مناسب تری نسبت به بازار تهیه کند.

*چه چالشهایی در راه اندازی چنین پلتفرمهایی است؟
تامین محصولات و لجستیک از چالش های همیشگی راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است. در بذرگران به دلیل اینکه ما محصولات را باید از کشاورزان تامین کنیم این چالش کمی پیچیده تر است. زیرا ما محصولاتی را عرضه می کنیم که میتواند از نظر کیفیت متفاوت باشد. ما موظف هستیم تا محصولات را با کیفیت یکسان و بالا تهیه کنیم تا مشتریانی که تکرار خرید دارند محصولات یکسانی را خریداری کنند. 

چالش بعدی شرایط خاص نگهداری بعضی از محصولات است. محصولاتی مانند زرشک و ... را باید در یخچال نگهداری کرد تا رنگ و خواص خود را از دست ندهند. یکی دیگر از مهم ترین چالش ها در این زمینه دیده نشدن محصولات در مقایسه با برند های معروف اما نسبتا بی کیفیت بازار محصولات کشاورزی است که این چالش در زرشک و زعفران بیشتر دیده می‌شود.

*در بخش کشاورزی چگونه باید کشاورزان را با چنین پلتفرمهایی آشنا کرد؟
مسلما توضیح شرایط و نحوه کار پلتفرم های مشابه بذرگران برای کشاورزان کار دشواری است. ما در بذرگران با رفتن به مزارع در فصل برداشت محصولات خدمات خود را معرفی می کنیم. همینطور با حضور فعال در همایش هایی که کشاورزان در آن شرکت می کنند سعی می کنیم تا با کشاورزان بیشتری به صورت مستقیم در ارتباط باشیم.

*در سایر کشورهای پیشرفته برای تسهیل و کاربرد چنین پلتفرمهایی چه کارهایی می کنند؟
استارت آپ های مشابه خارجی زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. فروبانا یک استارت آپ کلمبیایی هست که کشاورزان و محصولات کشاورزی را به صورت مستقیم به رستوران ها معرفی می کند. همینطور برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی با بسته بندی و گرفتن مجوزهای لازم می توانند با فعالیت در پلتفرم هایی مانند آمازون و.. محصولات خود را به دست مصرف کننده نهایی برسانند.

*چنین پلتفرمهایی به نظرتان تا چه اندازه می تواند در رونق اقتصاد کشاورزی نقش داشته باشد؟
همانطور که می دانید هیچ تغییری تا زمانی که به کسب درآمد منجر نشود پایدار نخواهد بود. مسلما زمانی که کشاورز از حاصل دسترنج خود سود بیشتری ببرد با انگیزه بیشتری به کشاورزی خواهد پرداخت. حذف واسطه ها علاوه بر اینکه قیمت را کنترل می کند باعث می شود تا کشاورز و مصرف کننده نهایی سود بیشتری ببرند.

*کلام پایانی خودرا بیان کنید.
امیدوارم تا توجه سرمایه گذاران به استارت آپ هایی که در استان های کمتر توسعه یافته فعالیت می کنند جلب شده و با حمایت از استارت آپ هایی که در استان های کمتر توسعه یافته مشغول به فعالیت هستند شاهد رشد و افزایش فعالیت استارت آپ ها در این مناطق باشیم.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha