۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
ستاره صنعت شمال به اوج بر می‌گردد؛ مشق توسعه روی «کاغذ مازندران»
بازار گزارش می‌دهد؛

ستاره صنعت شمال به اوج بر می‌گردد؛ مشق توسعه روی «کاغذ مازندران»

ساری- با صادرات اولین محموله کاغذ از مازندران به ترکیه، امید به کالبد نیمه جان بزرگترین کارخانه خاورمیانه در استان دمیده شد تا مشق توسعه این بار روی «کاغذ مازندران» نوشته شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با داشتن هزار اشتغال بزرگترین کارخانه استان به شمار می‌رود و طی دهه‌های اخیر روزهای نامناسبی را پشت سر گذاشته است.

طی سال‌های گذشته به دلیل حضور مدیران ناکارآمد چوب حراج برای صنعت چوب و کاغذ مازندران زده شد و این کارخانه اشتغال زا به ورطه ورشکستگی کشیده شد و زیان حدود ۵۰ میلیاردی را به خود دیده است.

تقلای دست‌های پشت پرده برای واگذاری شرکت صنایع چوب و کاغذ با پای کارآمدن رسانه‌ها و نمایندگان مجلس ناکام ماند و سرانجام با تغییر چندباره مدیریت، اکنون این شرکت به وضعیت نیمه پایداری رسید و از مرحله زیان خارج و به سوددهی رسیده است.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران که طی سال‌های گذشته در آستانه واگذار شدن بود، امروز با عزم کارگران و مدیران بومی و توانمند به روزهای خوش می‌اندیشید و اولین محموله اش را پس از چندسال وقفه به خارج صادر کرده است.

کاغذ مازندران قابلیت رقابت دارد
حبیبی مدیر کنترل کیفی کارخانه چوب و کاغذ مازندران استفاده از الیاف و پروسه خمیر سازی خاص را از ویژگی‌های تولیدات این کارخانه ذکر کرد و گفت: تمامی مقاومت شاخص این نوع کاغذ برآورد می‌شود و یک مزیت رقابتی در ایران و جهان است.

ستاره صنعت شمال به اوج بر می‌گردد| نگارش جهان روی کاغذ مازندران

وی با بیان اینکه تفاهمنامه صادرات کاغذ از استان با ترکیه در قالب یورو معامله می‌شود، افزود: اکنون انبارهای کارخانه مملو از کاغذ است و نیاز به حمایت متولیان امر داریم.

شرکت صنایع چوب کاغذ مازندران توان تولید ۹۰ هزار تن کاغذ برای تأمین نیازمندی‌های آموزش و پرورش دارد اما متأسفانه دفتر و مشق‌های کودکان با کاغذهای وارداتی تهیه می‌شود.تفاهمنامه تأمین ۴۰ هزار تن کاغذ با آموزش و پرورش در سال جاری امضا شد و با تحقق این هدف ظرفیت تولید در بزرگترین کارخانه شمال کشور دو برابر می‌شود.

ظرفیت اسمی کارخانه چوب و کاغذ در مازندران ۱۷۰ هزار تن انواع کاغذ است و در سال جاری در خوش بینانه ترین وضع به ۵۰ هزار تن رسید که رشد ۲.۵ برابری نسبت به سال قبل داشته است و وقفه پنج ساله صادرات در آن شکسته شد. اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد سبب تهی شدن کارخانه از نیروهای باتجربه شد و در حال حاضر سابقه اکثر کارکنان زیر پنج سال است.

ماهانه چهار هزار تن کاغذ به ترکیه صادر می‌کنیم
علی اکبر صفریان مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تفاهمنامه صادراتی با ترکیه منعقد شده است، افزود: قرار است ماهانه چهار هزار تن کاغذ به کشور ترکیه صادر شود.

وی با بیان اینکه این شرکت در حال بازگشت به دوران اوج و طلایی است، یادآور شد: همچنین با آموزش و پرورش تفاهمنامه ای منعقد شده تا ۴۰ هزار تن کاغذ تحریر ویژه درس دانش آموزان را تأمین کنیم.

صفریان تأمین مواد اولیه را از جمله نیازهای شرکت بیان کرد و گفت: باید برای تأمین چوب با سازمان جنگل‌ها تفاهم کنیم تا از درختان افتاده و شکسته استفاده کنیم و در کنار آن برای واردات چوب از کشورهای دیگر نیز برنامه ریزی کنیم.

 صفریان با اظهار اینکه برای ترمیم وضعیت خروج نیروهای باتجربه که طی سال‌های گذشته در پس بازنشستگی پیش از موعد رخ داد، اقدام به جذب نیرو در قالب برگزاری آزمون می‌کنیم گفت: ۶۰ نفر از این طریق جذب خواهند شد.

برای ترمیم وضعیت خروج نیروهای باتجربه که طی سال‌های گذشته در پس بازنشستگی پیش از موعد رخ داد، اقدام به جذب نیرو در قالب برگزاری آزمون می‌کنیم، ۶۰ نفر از این طریق جذب خواهند شد

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه صنایع مختلف به چوب و کاغذ وابسته هستند، گفت: ظرفیت شرکت در سال گذشته ۷۲ هزار تن بوده است و ۳۰ درصد نسبت به قبل از آن رشد داشته است.

وی با بیان اینکه هدفگذاری تولید سال جاری در شرکت ۱۰۵ هزار تن است، افزود: وقتی شرکت تولید را از دست می‌دهد مشتریان و تأمین کنندگان را از دست می‌دهد و برای بازگشت به بازار نیاز به زمان است.

ستاره صنعت شمال به اوج بر می‌گردد| نگارش جهان روی کاغذ مازندران

شرکت صنایع چوب و کاغذ با اتحاذ مارکتینگ و برنامه در تلاش است تا سهم خود را در بازار کاغذ افزایش دهد و حمایت دستگاه‌های مختلف برای پویایی این کارخانه لازم است.

خودتحریمی مشکل چوب و کاغذ است
آیت الله محمدباقر محمدی لائینی امام جمعه ساری نیز در بازدید از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه صنایع چوب و کاغذ با مدیریت توانمند و بومی به سوددهی رسیده است، افزود: این کارخانه در سال قبل ۴۶ میلیارد تومان زیان دهی داشت ولی در نیمه اول امسال ۵۶ میلیارد تومان سوددهی داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت کارخانه نسبت به گذشته رضایت بخش است خواستار پاسخگویی افرادی شد که با تغییر مکرر مدیران و زمین زدن آن شد و گفت صنایع چوب و کاغذ ستاره شمال محسوب می‌شود.

وی با اظهار اینکه هنوز فاصله زیادی با ظرفیت کامل چوب و کاغذ داریم، گفت: خودتحریمی از جمله مشکلات فراروی است و نهادهای داخلی به جای خرید از محصولات کارخانه چوب و کاغذ دنبال واردات هستند.

امام جمعه ساری با ابراز خرسندی از آغاز صادرات در صنایع چوب و کاغذ گفت: ۱۵ کشور همسایه با ۵۰۰ میلیون وجود دارد و باید از ظرفیت این کشورها برای صادرات محصولات چوب و کاغذ بهره گیری کنیم.

آیت الله لائینی بازاریابی و صادرات محصولات به کشورهای همسایه را لازم دانست و نبود رایزن اقتصادی در دیگر کشورها را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: صنعت چوب و کاغذ افتخار ایران و منطقه محسوب می‌شود.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران پس از سال‌ها وقفه و زیان دهی به مرحله سود و صادرات رسیده است و تأمین مواد اولیه و چوب برای و رفع موانع از پیش روی این کارخانه راهبردی در صنعت استان امری مهم و ضروری به شمار می‌رود.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha