۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
چراغ سبز دولت به حذف قیمت گذاری دستوری خودرو
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

چراغ سبز دولت به حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

سمنان- کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تغییراتی در سیستم اقتصادی دولت دیده می‌شود که می‌توان از آن به عنوان چراغ سبز برای حذف قیمت گذاری دستوری یاد کرد، گفت: احتمال تصویب این طرح چندان بالا نیست.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به تصمیمات دولت درباره حذف قیمت گذاری دستوری بیان کرد: در اخبار آمده که با توافق رئیس سازمان بورس و مدیرعامل ایران خودرو حذف قیمت گذاری دستوری خودرو با جدیت دنبال می‌شود که از آن می‌توان به عنوان چراغ سبز سیاست‌های اقتصادی دولت به حذف قیمت گذاری دستوری یاد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری خون مردم را در شیشه کرده است، ابراز کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات و ایرادات اقتصاد کشورمان همین مقوله قیمت گذاری دستوری است که باعث شده تا درآمدهای مردم با آنچه در بازار خودرو وجود دارد، تفاوت‌های فاحش داشته باشد.

قیمت گذاری دستوری خون مردم را در شیشه کرده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری حتی ریشه‌های بورس را هم سست کرد، گفت: حالا به نظر می‌رسد که مقاومت بورس و خودروسازها در قبال قیمت گذاری کمی شکسته شده و این می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

همتیان با بیان اینکه خروج خودرو سازی از چرخه قیمت گذاری دستوری می‌تواند در قاعده مند تر کردن شرایط قیمت گذاری خودروها مؤثر باشد، بیان کرد: این به معنای آن نیست که ایران خودرو و سایپا دست‌شان در قیمت گذاری باز و هر چه بخواهند صورت می‌دهند، خیر این به معنای آن است که دخالت‌های دولتی کاهش خواهد یافت البته باید نظارت جدی به ایران خودرو و سایپا نیز داشت چرا که این دو خودروساز در صورتی که نفعشان در یک ماجرا نباشد، هرگز آن را نمی‌پذیرند حتی اگر نفع میلیون‌ها نفر در مقابل کفه دیگر ترازو باشد.

وی با بیان اینکه تغییر و شکسته شدن قیمت گذاری دستوری در صنایع فولاد و مادر و … در بهبود شرایط اقتصادی موثر تر نیز خواهد بود و امیدواریم که این قیمت گذاری دستوری از همه چیز رخت بسته و رقابت در بازار قیمت را تعیین کند مانند همان چیزی که در تمام دنیا رقم می‌خورد.

خروج خودرو سازی از چرخه قیمت گذاری دستوری می‌تواند در قاعده مند تر کردن شرایط قیمت گذاری خودروها مؤثر باشد

این کارشناس با بیان اینکه مشکل ما این است که بدون رقابت قصد داریم همه چیز را از سوی دولت کنترل کنیم، گفت: این به معنای بزرگ شدن دولت و سرک کشیدن آن به تمام شئون زندگی مردم از اقتصاد تا فرهنگی و هنر، آموزش و … است و این همان مشکلی است که ما در کشورمان داریم یعنی یک دولت بی نهایت بزرگ، خرفت و ناکارآمد؛ در نتیجه به نظر بنده از هر اقدامی که بتواند یک درصد هم دولت را کوچک و دست دولت را از زندگی مردم دور کند باید استقبال کرد.

همتیان با بیان اینکه ایران و ژاپن تقریباً جمعیت مشابهی دارند در حالی که تعداد کل کارمندان دولتی ژاپن به ۱۰۰ هزار نفر نمی‌رسد چنانچه ایران بیش از چهار و نیم میلیون کارمند دارد، گفت: این موضوع به خوبی نشان دهنده تفاوت‌های دو کشور در مقوله اقتصادی است

کد خبر: ۱۱۳٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha