۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
نوسانات منفی بازار خارج از معادلات اقتصادی|  چه کسانی پشت صف فروش شاخص سازها هستند؟
بازار گزارش می دهد

نوسانات منفی بازار خارج از معادلات اقتصادی| چه کسانی پشت صف فروش شاخص سازها هستند؟

به گفته کارشناسان معاملات کاملا متاثر از سفته بازی با افت روبرو شده، زیرا در یک سال گذشته مسئولان اعلام کرده اند که بورس بازدهی ۳۰ تا ۵۰ درصدی دارد اما برخی نمادها ۳۰ درصد زیان از سال گذشته داشته اند.

بازار؛ گروه بورس: بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه هفته گذشته پیش بینی می کردند با توجه به اینکه بورس در حال کف سازی در حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی بوده و سه شنبه و چهارشنبه هم بازار در حال نوسان بود بنابراین بازار روز شنبه باید روند مثبتی را آغاز می کرد، اما این اتفاق نیفتاد و بازار در همان یک ساعت ابتدای معاملات افتی حدود ۲۰ هزار واحد را تجربه کرد، یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ناشی از رفتار بازارگردان هایی است که پشت حقوقی ها قایم شده اند.

به گفته آلبرت بغزیان با بیان اینکه تغییر قیمت نمادها در چند وقت اخیر حکایت از این دارد که تحلیل های تکنیکال و بنیادی در آن تاثیری ندارد، افزود: می بینیم که یک نماد قبل از روز تعطیل صف خرید است و بعد از روز تعطیل صف فروش می شود آیا تغییر خاصی در سودسازی شرکت یا اقتصاد کلان رخ داده است که یکباره در ارزش سهام یک شرکت باید ده درصد نوسان منفی ایجاد شود. به طور قطع این مساله متاثر از رفتار بازیگران یا حقوقی های شرکت است و این مساله حل نمی شود مگر اینکه رئیس جدید سازمان بورس به دنبال پیدا کردن دست های پشت پرده باشد.

سال گذشته برخی مسئولان اعلام می کردند که ورود سرمایه گذاران خرد بدون آگاهی باعث ایجاد نوسان منفی می شده هم درست نیست و این موضوع ناشی از رفتار سرمایه گذاران کلان بوده، همانطوری که بازار سیاه مسکن و خودرو هم به چند نفر سرمایه دار کلان نسبت داده می شد

او با بیان اینکه سهامداران خرد هیچگاه نمی توانند در بورس ایران یک روند صعودی یا نزولی ایجاد کنند، اظهار کرد: حتی سال گذشته که برخی مسئولان اعلام می کردند که ورود سرمایه گذاران خرد بدون آگاهی باعث ایجاد نوسان منفی می شده هم درست نیست و این موضوع ناشی از رفتار سرمایه گذاران کلان بوده، همانطوری که بازار سیاه مسکن و خودرو هم به چند نفر سرمایه دار کلان نسبت داده می شد.

بغزیان با تاکید بر اینکه جهت شاخص بورس را چند شرکت شاخص ساز تعیین می کند، گفت: وقتی حقوقی ها و سهامداران عمده بخواهند بازار را با نوسان منفی روبرو کنند در شرکت های بزرگ صف فرش ایجاد می کنند و همین مساله باعث می شود تا شرکت های کوچکتر که عمدتا زیر مجموعه این شرکت ها هستند یا متاثر از فعالیت این شرکت ها هستند هم صف فروش تشکیل دهند و این مسئله فراتر از ارزندگی نمادهاست، بنابراین همه این نوسانات بازار عمدی و خارج از معادلات اقتصادی است.

تحلیل آتیه بازار روی سهامدار بلوکی تاثیر دارد نه سهامدار خرد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روش های تکنیکال در ایران را منطقی نمی دادنم، گفت: به طور قطع باید رابطه ای بین یی پی اس و قیمت شرکت ها وجود داشته باشد وقتی در ایران نمی دانیم که در سال آینده قرار است بودجه کشور با چه دلاری تدوین شود نمی توانیم وضعیت آینده بازار را پیش بینی کنیم.

اسماعیلی غلامی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ارزش بسیاری از شرکت ها بزرگ در شهریور ۹۹ با دلار ۳۰ هزار تومانی هم رابطه ای نداشت و از همان سال گذشته اعلام کردم که کسانی که مردم را دعوت به بازار کردند به مردم خیانت کردند.

ارزش جایگزینی شرکت ها برای سهامداران خرد خط قرمز است و اگر شرکتی ورشکست شود ارزش جایگزینی معنی دارد و در صورتی که قیمت سهام بالاتر از آن رود می تواند ریسک سرمایه گذاری بالا رود و باید مبنای معاملات باشد، زیرا آینده بازار مشخص نیست

او با تاکید بر اینکه تحلیل برای آتیه بازار روی سهامدار بلوکی تاثیر دارد، اما برای سهامدار خرد تاثیری ندارد، گفت: ارزش جایگزینی شرکت ها برای سهامداران خرد خط قرمز است و اگر شرکتی ورشکست شود ارزش جایگزینی معنی دارد و در صورتی که قیمت سهام بالاتر از آن رفت می تواند ریسک سرمایه گذاری بالا رفت  و باید مبنای معاملات باشد، زیرا آینده بازار مشخص نیست.

غلامی با تاکید بر اینکه وقتی P/E حدود ۵۰ دارد یعنی بازدهی شرکت دو درصد است که پایین تر از سود بانکی است و اگر کسی وارد این نماد می شود می تواند با هدف سفته بازی باشد، اظهار کرد: نرخ بازدهی سرمایه گذاری بورس بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اعلام شده و این به معنای است که در بازدهی ۵۰ درصدی باید در دو ساله پول سرمایه گذار برگردد این در حالی است که برخی نمادها P/E حدود ۵۰ دارد و حتی اگر برای P/E حدود ۱۰ هم باشد این میزان بازدهی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نمادی که زیان ده است چرا باید ارزش سهام آن بالا برود، گفت: برخی گفته می شود که حقوقی ها از سهام این نمادها حمایت می کند این در حالی است که سوءاستفاده از سرمایه گذار خرد است و با نوسان موقت مثبت باعث ورود سرمایه های جدید می شوند و بعد از آن ارزش سهام افت می کند، بنابراین می توانیم گفت که تحلیل های بنیادی و تکنیکال برای پول به جیب زدن عده ای است.

برخی نمادها از شهریور پارسال تا شهریور امسال بیش از ۳۰ درصد افت داشته است، این در حالی است که سازمان بورس اعلام کرده بود که بورس سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بازدهی دارد، حالا سوال این است که چرا باید نمادها باید اینقدر افت داشته باشند

او با اشاره به اینکه سال گذشته چرا ارزش نمادی که ای پی اس اش تغییری نکرده بود شش برابر شده بود؟  اظهار کرد: نمادهایی گه در سال گذشته رشد های شدید داشته اند به شدت افت داشته اند و از طرف دیگر می بینم برخی نمادها از شهریور پارسال تا شهریور امسال بیش از ۳۰ درصد افت داشته است، این در حالی است که سازمان بورس اعلام کرده بود که بورس سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بازدهی دارد، حالا سوال این است که چرا باید نمادها باید اینقدر افت داشته باشند و چه کسی پاسخگوی سهامداران خردی است که سرمایه خود را با فروش اموال اش بدست آورده است.

غلامی با تاکید بر اینکه دو بخش فولاد، کانی فلزی و پتروشیمی برای مواد اولیه وابستگی به خارج ندارند و محصول صادراتی دارند به همین دلیل در یک سال گذشته همچنان رشد داشته اند، اظهار کرد: اما در گروهی مانند انبوه سازی به دلیل رکود در معاملات مسکن تحت تاثیر قرار گرفته است، زیرا سازنده ها از یک طرف با رکود سرمایه مواجه شده و از طرف دیگر هزینه بالایی برای تامین مصالح و ... می پردازند و از طرف دیگر معاملاتی که از سوی سازمان های آماری اعلام می شود در مناطق بالا و توسط عده ای خاص انجام می شود.

کد خبر: ۱۱۳٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha