۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
اراضی دیم «بدره» همچنان تشنه هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

اراضی دیم «بدره» همچنان تشنه هستند

ایلام- اراضی دیم شهرستان بدره هرچند در یک قدمی رودخانه سیمره قرار دارند ولی به دلیل به سرانجام نرسیدن طرح‌های آبرسانی، همچنان تشنه هستند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: زمین‌های حاصلخیز و مرغوب اما تشنه شهرستان بدره در کنار رودخانه سیمره قرار دارد، به منظور کمک و رونق دادن به بخش کشاورزی شهرستان طرح ایستگاه پمپاژ ولیعصر در سال ۹۵ کلنگ زنی شد و حالا بعد از پنج سال این طرح به سرانجام نرسیده است.

با سپری شدن پنج سال از شروع به کار این طرح کشاورزان این منطقه همچنان چشم انتظار بهره مندی از آب رودخانه سیمره هستند.

کشاورزان چشم انتظار ایستگاه پمپاژ ولیعصر
یکی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با وجود اینکه آب سیمره در کنار اراضی کشاورزی منطقه قرار دارد اما ما هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنیم، اگر ایستگاه پمپاژ ولیعصر تکمیل شود بخش زیادی از اراضی دیم شهرستان آبی و بسیاری از جوانان مشغول کار می‌شوند.

پروژه ایستگاه پمپاژ کشاورزی ولیعصر شهرستان بدره حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از پروژه‌های تقریباً هزینه بر است

محمد آقایی افزود: با راه اندازی این پمپاژ و مشغول به کار شدن جوانان این منطقه، مردم دیگر مجبور نمی‌شوند که به دیگر شهرستان‌ها برای کار مهاجرت کنند.

پیشرفت ۲۵ درصدی ایستگاه پمپاژ ولیعصر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پروژه ایستگاه پمپاژ کشاورزی ولیعصر شهرستان بدره حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از پروژه‌های تقریباً هزینه بر است.

اراضی دیم «بدره» همچنان تشنه هستند

محمدعلی اقدسی افزود: طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای اجرای خود ایستگاه نیاز است، در سال گذشته نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به این پروژه تزریق شده است.

مردم بدره در انتظار استفاده از آب رودخانه سیمره
فرماندار بدره نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به طرح‌های سه گانه پمپاژ آب از سد سیمره به زمین‌های کشاورزی شهرستان بدره، خواستار تسریع در انجام این طرح‌ها شد.

۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح‌ها مورد نیاز است که باید با طرح موضوع در سطح ملی، اعتبارات ملی برای این ایستگاه‌های پمپاژ در نظر گرفته شود

مسلم تیرافکن اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح‌های علاوه بر اشتغال پایدار و رونق اقتصادی، از مهاجرت جوانان به شهرستانهای همجوار جلوگیری خواهد شد.

وی گفت: سه طرح ایستگاه پمپاژ آب در عقبه سد سیمره نیازمند تامین اعتبار است که با تکمیل این ایستگاه‌ها یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان قابل شرب می‌شود.

اراضی دیم «بدره» همچنان تشنه هستند

فرماندار بدره اضافه کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح‌ها مورد نیاز است که باید با طرح موضوع در سطح ملی، اعتبارات ملی برای این ایستگاه‌های پمپاژ در نظر گرفته شود.

پیگیری پروژه‌های آبرسانی کشاورزی بدره در سطح ملی
نماینده مردم حوزه جنوبی ایلام در مجلس نیز روز گذشته در بازدید از روستاهای شهرستان بدره اظهار کرد: با توجه به پیگیری تخصیص اعتبارات ملی برای اجرای پمپاژ زمین‌های کشاورزی زید، تلخاب و زرانگوش، فرماندار و مدیرکل جهاد کشاورزی برای تسریع در روند ساخت این طرح تلاش خود را بکار گیرند.

با احداث ایستگاه پمپاژ آب ولیعصر بده علاوه بر آبی کردن زمین‌های کشاورزی، می‌توان با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را برای منطقه به ارمغان آورد

بهزاد علیزاده عنوان کرد: همچنین با پیگیری های انجام طرح آبرسانی زمین‌های کشاورزی شهرک ولیعصر به پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام الحاق شده است.

اراضی دیم «بدره» همچنان تشنه هستند

وی گفت: با توجه اینکه ملی شدن این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد به زودی شاهد شتاب گرفتن تکمیل این پروژه نیز خواهیم بود.

وجود دریاچه سیمره و منابع آبی فراوان می‌تواند برخی از دشت‌های تشنه شهرستان بدره را آبی کند، با احداث ایستگاه پمپاژ آب ولیعصر بدره علاوه بر آبی کردن زمین‌های کشاورزی، می‌توان با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را برای منطقه به ارمغان آورد.

بیش از ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان بدره وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد این میزان را اراضی دیم تشکیل می‌دهند، سال گذشته به دلیل خشکسالی بخش زیادی از تولیدات محصولات کشاورزی در شهرستان کاهش یافت.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha