۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
رقابت آسیایی ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال؛ موانع رشد کدامند؟
بازار گزارش می دهد؛

رقابت آسیایی ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال؛ موانع رشد کدامند؟

اقتصاد دیجیتال سهم بزرگی در اقتصاد این روزهای دنیا دارد و با توجه به قابلیتهای آن توسعه اقتصاد دیجیتال در دستور کار اغلب دولتهای دنیا قرار گرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل:  اقتصاد دیجیتال را می توان بخش مهمی از اقتصاد این روزهای دنیا دانست. بخشی که در جریان بحران کرونا سهمش رشد کرد و البته مزایای  ان بیش از قبل شناخته شد.

حال کشورهای آسیایی برای توسعه اقتصاد دیجیتال با جدیت به میدان آمده اند تا بتوانند بخش بزرگتری از اقتصاد دیجیتال جهان را به خود اختصاص دهند. باید در نظر داشت اولین و اصلی ترین مساله در توسعه اقتصاد دیجیتال داشتن زیر ساختهای تکنولوژیکی است. زیر ساختهایی که با به کار گیری علم روز دنیا قابل توسعه است.

به همین دلیل است که در روزنامه چاینا دیلی از عدم دسترسی عادلانه مردم در کشورهای در حال توسعه به دنیای انلاین، اینترنت و زیر ساختهای تکنولوژیکی به عنوان مانعی برای رشد اقتصاد دیجیتال نام برده شده است. در این روزنامه آمده است: «در بخش هایی از کشور چین مردم به اینترنت دسترسی ندارند، استفاده از کامپیوتر و دنیای آنلاین برای آنها امکان پذیر نیست و حتی آموزشهای لازم را در این زمینه دریافت نکرده اند. در این مناطق توسعه اقتصاد دیجیتال بی معنا است زیرا مردم درکی از این مساله، نیازها، قابلیتها و مزایای آن ندارند.»

به همین دلیل است که ربییس جمهوری این کشور اعلام کرده است برای توسعه زیر ساختهای تکنولوژیکی در چین بودجه لازم اختصاص داده شده است. این بودجه به عنوان بخشی از بودجه پسا کرونا در نظر گرفته شده است و در کنار آن اموزش قابلیتهای دنیای انلاین هم به مردم شروع شده است.»

 از طرف دیگر در ویتنام خبرها از رشد سرمایه گذاری در این بخش و پیش بینی افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور شنیده می شود. انتظار می رود سهم اقتصاد دیجیتال در ویتنام تا سال ۲۰۲۵ به مرز ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برسد و در سال ۲۰۳۰ از ۳۰ درصد عبور کند.

روزنامه دیجیتال تایمز آسیا نوشت: «ویتنام برای تبدیل شدن به کشوری قدرتمند در این حوزه سرمایه گذاری زیادی انجام داده است. این کشور طرح جامعی برای شناسایی مواد اولیه مورد نیاز برای توسعه دیجیتال اقتصاد کشور، آموزشهای لازم در زمینه تکنولوژی و هوش مصنوعی و سرمایه گذاری در زمینه امنیت سایبری انجام داده است و پیش بینی می شود که تحولات مثبت زیادی را برای کشور به همراه بیاورد.»

در امارات هم دولت خبر از تحولات تازه ای می دهد. روزنامه نشنال اخیرا مصاحبه ای با وزیر اقتصاد این کشور انجام داد و به نقل از او نوشت: «امارات در نظر دارد طرح ویژه ای برای توسعه نسل جدید اقتصاد که اقتصاد دیجیتال است ایجاد کند. امارات بر این باور است که اقتصاد دیجیتال قدرت تاب آوری زیادی در مقابل بحران های اقتصادی، سلامتی و اجتماعی را دارد و باید توسعه پیدا کند.»

وزارت اقتصاد امارات تاکید کرد که کسب و کارها باید مدیریت بحران را در دستور کار خود قرار دهند و تنها به کرونا و راهکارهای خروج از آن فکر نکنند. در اختیار داشتن طرح های توسعه دیجیتال و بستر فعالیتهای آنلاین باعث می شود تا در مواجهه با بحران های بعدی، آسیب اقتصادی کمتری به کشور وارد شود.

سرمایه گذاری در زمینه طرح های اقتصادی نوآورانه، طرح های مالی خلاقانه و توسعه تکنولوژی های دیجیتال سیاستی است که این روزها با جدیت در امارات پیگیری می شود و وزیر اقتصاد این کشور تاکید کرده است که این سیاست در سالهای آتی نیز دنبال خواهد شد. امارات در نظر دارد در زمینه توسعه دیجیتال به کشوری پیشگام در میان کشورهای عربی تبدیل شود و سهم اقتصاد دیجیتال در  تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد.

در این رقابت تنگاتنگ کشورهایی می توانند موفقیت بیشتری به دست بیاورند که از همین امروز مطالعه و سرمایه گذاری در مورد طرح های نواورانه را شروع کنند و از فرصتهایی که این دنیای تازه در اختیار انها قرار داده است بهترین استفاده را بکنند.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha