۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
نخستین توافق اصولی کشورهای گروه ۷ در خصوص تجارت بین المللی دیجیتال
در نشست لندن حاصل شد؛

نخستین توافق اصولی کشورهای گروه ۷ در خصوص تجارت بین المللی دیجیتال

وزرای بخش تجارت گروه ۷ در نشست خود در لندن به توافق تجاری جدید در حوزه اقتصاد دیجیتال دست یافتند که به گفته آنها پایه گذار کاهش اختلافات تجاری میان این کشورها در بخش تجارت دیجیتال خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بازار، وزرای بخش تجارت گروه ۷ در نشست روز جمعه خود در لندن به توافق تجاری جدید در حوزه اقتصاد دیجیتال دست یافتند.

بر اساس این گزارش، در جریان برگزاری این نشست، نماینده بریتانیا در آنچه به عنوان پیشرفتی توصیف شد که می تواند صدها میلیارد دلار تجارت بین المللی را آزاد کند، گفت: گروه هفت کشور ثروتمند بر روی اصول حاکم بر استفاده از داده های فرامرزی و تجارت دیجیتال توافق کردند.

گفته می شود این توافق تجاری جدید، نوعی مقررات جدید حد واسط میان رژیم‌های حفاظت از داده‌های تنظیم‌شده تجاری مورد استفاده در کشورهای اروپایی و رویکرد بازتر ایالات متحده ایجاد می‌کند.

در بیانیه منتشر شده توسط بریتانیا در همین خصوص آمده است: ما مخالف حمایت گرایی دیجیتال و اقتدارگرایی هستیم و امروز اصول تجارت دیجیتال G۷ را اتخاذ کرده ایم که رویکرد G۷ را به تجارت دیجیتال هدایت می کند.

لازم به ذکر است، تجارت دیجیتال به بخشی از فعالیت های تجاری در بخش کالا و خدمات اطلاق می شود که قابلیت ارائه آنها با استفاده از زیرساخت های دیجیتال وجود داشته و از زنجیره توزیع کالا و خدمات تا فروش فیلم و محصولات تلویزیونی را در بر می گیرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۹، این کشور به تنهایی با ۴۴۸ میلیارد دلار حجم تجاری در بخش تجارت دیجیتال، یک چهرم مبادلات مالی این بخش در سطح جهان را به خود تخصیص داده است.

با اینحال، وجود تفاوت ها و اختلافات حقوقی کشورهای مختلف در خصوص این نوع تجارت، منجر به ایجاد موانع گسترده ای برای انجام مبادلات بین المللی دیجیتال به ویژه برای بنگاه های اقتصادی کوچک در عرصه تجارت بین المللی شده است.

به گفته وزرای گروه ۷، توافق حاصل شده در نشست روز جمعه این کشورها نخستین قدم در راه کاهش این اختلافات و حرکت به سمت تسهیل امور تجاری بین المللی دیجیتال شده است.

در حال حاضر، مهمترین موارد مورد اختلاف کشورها در بخش تجارت دیجیتال بین المللی مربوط به اموری چون مقررات مرزی و گمرکی، تضمین های حقوقی لازم برای کارگران بین المللی، مشتریان و بنگاه های تجاری، سیستم های تجارت دیجیتال و قانون واحد بین المللی در بخش های مذکور است. 

در همین راستا، اعضای گروه ۷ در بخشی از بیانیه روز جمعه خود آورده اند: ما باید موانع غیرعادلانه موجود در بخش تبادل داده های میان مرزی، حمایت از حفاظت مالکیت معنوی و امنیت را بر طرف سازیم.

یک مقام دولت برتانیا نیز در این خصوص گفت: این توافق یک پیشرفت واقعی و حاصل ارتباط عمیق دیپلماتیک است.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha