۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
تصرف دامنه‌ها، عامل اصلی رانش زمین در منطقه الموت است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین:

تصرف دامنه‌ها، عامل اصلی رانش زمین در منطقه الموت است

قزوین- مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: مهمترین عامل رانش برخی اراضی در منطقه الموت، تصرفات صورت گرفته توسط انسان در دامنه‌ها تشخیص داده شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، قدرت الله مهدیخانی اظهار داشت: متاسفانه رانش صورت گرفته در حجم و سطح وسیعی از کوهپایه های شرقی روستای هیر واقع در رودبار الموت غربی صورت گرفته و بخشی از باغات و جاده دسترسی بین مزارع را نیز از بین برده است.

به گفته وی، رانش زمین در روستای هیر یکی از صدها مورد رانش زمین بوده که طی سال‌های اخیر در مناطق رودبار الموت شرقی و غربی بوده که این موضوع امروز به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

مهدیخانی با بیان اینکه در تمامی دنیا علت عمده رانش زمین، شیب بالای توپوگرافی، بارش‌های ناگهانی، از بین رفتن پوشش گیاهی و وقوع زمین لرزه می باشد، تصریح کرد: متاسفانه این مساله در منطقه الموت قزوین که در دامنه ها رخ داده، اراضی بوده که بدون مطالعه و توسط انسان به راحتی تصرف و مورد ساخت و ساز و یا کشاورزی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: آبیاری درختان در اراضی شیب‌ دار و دامنه ها و تحمیل وزن سازه برروی دامنه های سست موجب افزایش چشمگیر رانش‌ها شده و به نظر می‌رسد با شتاب روز افزون در تصرف این گونه اراضی، در آینده نه چندان دور شاهد موارد بیشتری از رانش زمین در این منطقه باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با تاکید بر نقش اساسی دستگاه‌های متولی در جلوگیری از رشد بی رویه تصرف دامنه های شیب دار، افزود: مدیریت بحران استان با همکاری پژوهشکده سوانح طبیعی، از مناطق مستعد رانش استان بازدید به عمل آورده که در صورت ابلاغ اعتبارات مورد نیاز، طرح مقابله و پیشگیری از خطر رانش را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha